stat counter
تاریخ : سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲ Tuesday, 19 March , 2024
  • کد خبر : 197716
  • 08 آذر 1399 - 9:08
1

فقر و افزایش سرقت

قلم | qalamna.ir :
گروه جامعه: این روزها با افزایش سرقت در کشور مواجه هستیم. به طوری که روزانه تعداد زیادی از سارقان توسط پلیس دستگیر می‌شوند اما باز هم مجرمانی وجود دارند که با حیله و ترفند‌های متفاوت دست به سرقت بزنند.
به تازگی سارقان رو به سرقت لوازم و قطعات خودروهای لوکس آورده‌اند انگار دیگر برایشان نمی‌صرفد که از خودروهای مدل پایین‌تر دزدی کنند هرچند که آنها هم از قیمت‌های بالایی برخوردارند. همین چند وقت پیش بود که فیلمی از سرقت درب خودرو سراتو در فضای مجازی منتشر و واکنش‌هایی را درپی داشت، حالا هم تصویری در این فضا دست به دست می‌شود که نشان از سرقت چراغ‌های اپتیما دارد البته تصاویر دیگری هم وجود دارد که از سرقت چرخ‌های خودروهای لوکس حکایت دارد.

فقر و افزایش سرقت
اما علت افزایش سرقت قطعات خودروهای لوکس و دیگر سرقت ها، زاییده فقر و گرانی‌ای است که گریبان کشور را گرفته. کما اینکه علیرضا لطفی رئیس پلیس آگاهی تهران بزرگ در این باره گفته بود:«اگر بگوییم مسائل و مشکلات مختلف جامعه در حوزه جرائم تاثیری ندارد، حرف بیهوده‌ای است؛ یقینا مشکلات مختلف به‌ویژه مشکلات اقتصادی در حوزه جرائم تاثیرگذار است» همچنین شادان کریمی جامعه شناس و آسیب شناس اجتماعی درباره ارتباط بین جرم و فقر به آفتاب یزد گفته بود: « صحبت کردن از فقر و گسترش جرم موضوعی نیست که برای اولین بار در کشور مطرح شده باشد، بارها دیده‌ایم که در شرایطی که فقر گسترش می‌یابد جرم نیز افزایش می‌یابد، در واقع ریشه جرم‌هایی مثل دزدی، کیف قاپی یا دزدی از منازل با فقر گره خورده است.جوانی که در فقر گیر کرده، شغل و منبع درآمدی ندارد و از طرف دیگر شرایط زندگی‌اش هم نا بسامان است، با دیدن افرادی که در رفاه زندگی می‌کنند یا شرایط اقتصادی خوبی دارند فکر می‌کند که دیگران حق او را خورده‌اند بنابر این تلاش می‌کند که حقش راپس بگیرد و یکی‌از راه‌های پس گرفتن حق را هم این می‌داند که دستش را در جیب دیگران فرو کند و همین می‌شود که جرائمی مثل جیب بری، کیف قاپی، دزدی از خانه‌ها و دزدیدن وسایل ماشین افزایش می‌یابد.واقعیت این است که وضعیت اقتصادی نابسامان سبب می‌شود تا شکاف طبقاتی افزایش یابد و هرچقدر این شکاف بیشتر شود ما بیشتر شاهد سرقت خواهیم بود. البته نمی‌توان تمامی قشر ضعیف به لحاظ اقتصادی را مستعد وقوع جرم دانست، اما آمار نشان می‌دهد شرایط اقتصادی نقش به‌سزایی در وقوع جرم در کشور دارد.»بنابراین یکی از مهم‌ترین راه‌های کاهش سرقت در کشور این است که مسئولین فکری به حال شرایط اقتصادی مردم کنند.

اما سرقت قطعات خودروهای لوکس با واکنش کاربران شبکه‌های اجتماعی روبه رو شده است.یکی از کاربران در این مورد نوشته است: «فردی، ماشین رنج‌روور دوستی رو حین تعویض پلاک دزدیده. به همین راحتی یک ماشین کمیاب و سرقت کردند.»یکی دیگر از کاربران اینطور می‌نویسد: «متاسفانه تو این شرایط گرانی خودرو و قطعات خودرو احتمالا با موج سرقت ماشین و فروش قطعات استوک مواجه بشیم خیلی خیلی این خطر داره احساس میشه»دیگری نوشت:« زیاد شدنِ فقر، کمبود کار با درآمدِ کافی برای زندگی متوسط، عدم برخورد قاطع،افزایش رشوه دادن و گرفتن به طور تساعدی که این موضوع هم به دلیل عدم کفایت حقوق‌ هاست.تمام اینها باعث شده روز به روز خفت گیری،کیف قاپی، ماشین دزدی، گوشی زدن،سرقت و امثالهم به سرعت در حال زیاد شدن باشد»
کاربران دیگر نوشته اند:« در عقب سراتو رو اومدن بردن و حالا هم چراغ‌های اپتیما. هیچ کس تو حاشیه امن قرار نداره از دست این دزدها. چه خبرتونه بابا»،« عجب گرفتاری شدیما هر ماشینی می‌خریم چراغاشو میبرن دفعه بعد یه ماشین بدون چراغ میخرم»، «سرقت هرچهار لاستیک اپتیما ۲۰۱۸درویلاشهر گرگان. لاستیک‌های خودرو‌های داخلی دیگه برای دزدها نمی‌صرفه»، «دزدای این دوره زمونه دیگه نمیزنن به کاهدون»، «افزایش سرقت لاستیک خودروهای لوکس و دیگر قطعات این خودروها زیاد شده اگر کد شناسه کالا عملیاتی شده بود سارقان به راحتی نمی‌توانستند اجناس سرقتی را بفروشند»، « یعنی هرچقدر هم پلیس قاطعانه با این دزدها برخورد کنه کمه. عین برنج این دزدها ری کردند»

هشتگ: , , , , , , ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.