stat counter
تاریخ : سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲ Tuesday, 19 March , 2024
  • کد خبر : 196537
  • 05 آذر 1399 - 11:02
0

اوضاع شیر تو شیر بازار تولید شیر

اوضاع شیر تو شیر بازار تولید شیر

ایسنا/مرکزی مدیرعامل تعاونی گاوداران صنعتی استان مرکزی گفت: با توجه به افزایش چندبرابری قیمت نهاده ها در بازار آزاد و مشکلات حمل و نقل و… و از طرفی نقش دلالان در این بازار، تولید شیر برای تولیدکنندگان بویژه تولیدکنندگان سنتی و نیمه صنعتی صرفه چنئانی ندارد و نیاز است توازن قیمت بین هزینه های تولید و هزینه فروش برقرار شود.

قلم | qalamna.ir :

سید قدرت‌اله حسینی در گفت و گو با اظهار کرد: قیمت چهار هزار و ۵۰۰ تومان که در روزهای گذشته برای هر کیلو شیر به تصویب رسیده هنوز عملیاتی نشده و کارخانه ها شیر را به این قیمت خریداری نمی کنند، با توجه به اینکه دامداری های سنتی و صنعتی حجم شیر پایینی دارند در نتیجه نمی‌توانند به طور مستقیم شیر تولیدی را به کارخانه با قیمت مناسب تحویل دهند پس تولید خود را با قیمتی پایین به فروش می رسانند. شاید تنها حدود ۴۰ درصد از شیر تولیدی در کشور به قیمت مصوب خریداری شود.

وی افزود: بیش از ۷۰ درصد دامداران نمی توانند با قیمت مصوب تولید خود را به فروش برسانند و شیر تولیدی با نرخی پایین تر از نرخ اعلامی از آنها خریداری می‌شود چراکه حجم تولیدات آنها پایین است پس از نظر ما در واقع قیمت شیر افزایش نیافته است.

مدیرعامل تعاونی گاوداران صنعتی استان مرکزی گفت: با فرض اینکه قیمت شیر هم افزایش داشته، جو مصرفی دام ها از حدود هزار و ۸۰۰ تومان در مردادماه سال جاری به کیلویی چهار هزار تومان رسیده و حجم نهاده های دولتی نیز کاهش داشته به طوری که تنها ۳۰ درصد نیاز دامداران را تامین می‌کند و دامدار مجبور است مابقی نهاده ها را از بازار آزاد با قیمت های خیلی بالاتر تهیه کند.

حسینی در خصوص قیمت نهاده ها در بازار آزاد بیان کرد: در حال حاضر جو و ذرت به قیمت هر کیلو چهار هزار و ۵۰۰ تومان، سویا هر کیلو حدود ۱۵ هزار تومان و سبوس که تولید داخل بوده و وارداتی نیست به قیمت هر کیلو سه هزار تومان به فروش می رسد که اصلا قابل قبول نیست. سایر هزینه ها از جمله واکسن و دارو و خدمات نیز افزایش قیمت چندبرابری داشته اند که این موارد نیز در قیمت تمام شده شیرخام تاثیر خواهد داشت، اما قیمت شیر برای دامدار افزایش چندانی نداشته و باید توازن بین این قیمت ها برقرار شود.

وی بیان کرد: نیاز است مقدار واردات نهاده ها افزایش پیدا کرده و به همه تولیدکنندگان به مقدار مناسب برسد که با این اتفاق هیچ گاوداری به افزایش قیمت شیر رضایت نخواهد داشت.

مدیرعامل تعاونی گاوداران صنعتی استان مرکزی تاکید کرد: برخی کشاورزان نیز که پیش بینی چنین افزایش قیمتی را داشتند، محصولات تولیدی خود را که انبار کرده بودند با قیمت روز به فروش می رسانند به طوری که کاه که هیچ ارزش غذایی ندارد در حال حاضر به قیمت کیلویی دو هزارتومان به فروش می‌رسد و اگر دامدار تنها کاه هم بخواهد برای خوراک دام استفاده کند باز هم به سود دست پیدا نخوهد کرد و در نیمه راه متحمل ضرر می‌شود.

حسینی خاطرنشان کرد: دیگر نمی توانیم پاسخگوی مردم باشیم و ای کاش مسئول دلسوزی پیدا می‌شد و پاسخگوی مردم می‌شد، مشخص نیست در سطح کلان کشور چه اتفاقاتی رخ داده که واردات نهاده دچار مشکل شده اما هرچه هست باید این مشکل برطرف شود.

وی در خصوص مشکلات حمل و نقل ادامه داد: در هیچ جای دنیا راننده قیمت حمل بار را مشخص نمی‌کند، ولی اینجا اینگونه نیست و باربری هیچ نقشی در تعیین قیمت ندارد چراکه در واقع راننده اصلا به قیمت باربری توجه نمی کند و قیمت خود را اعلام می کند و در ضورتی که دامدار قیمت اعلامی توسط راننده را برای حمل بار قبول نکند بدون نهاده خواهد ماند و از آنجایی که دامدار با موجود زنده سروکار دارد مجبور به توافق با راننده که قیمت اعلامی او گاها دو برابر قیمت اصلی است، می‌شود.

حسینی اضافه کرد: در صورت تداوم این مشکلات، بسایری از دامداری های به تعطیلی کشیده خواهند شد.

انتهای پیام

هشتگ: , , , , ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.