stat counter
تاریخ : سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲ Tuesday, 19 March , 2024
  • کد خبر : 195627
  • 03 آذر 1399 - 17:01
1

حواشی تازه کالاهای ممنوعه «بوش»/ ادامه واردات تا یک ماه پیش!

حواشی تازه کالاهای ممنوعه «بوش»/ ادامه واردات تا یک ماه پیش!

آنطور که معاون فنی گمرک می‌گوید با وجود ممنوعیت واردات کالاهای گروه چهار از حدود دو سال پیش تاکنون، وارد کننده لوازم خانگی بوش حتی تا آبان ماه سال جاری نیز کالاهای خود را وارد و اخیرا به گمرک اظهار کرده است.

قلم | qalamna.ir :

مهرداد جمال ارونقی در گفت‌وگو با جزئیات تازه‌ای از ماجرای ورود ۴۲۰ کانتینر لوازم خانگی بوش اعلام کرد.

وی گفت: کالاهای گروه چهار که از حدود دو سال پیش ورود آنها ممنوع بوده است فقط در جریان تعیین تکلیف حدود ۸۰ میلیون یورو از این کالاها که در گمرک و بنادر مانده بود، طی مصوبه هیات دولت در بهمن ماه سال گذشته امکان اظهار و ترخیص این کالاها تا پایان سال وجود داشت، اما طی این مهلت بار دیگر از خردادماه تا ۲۶ شهریور سال جاری مهلت سه ماهه‌ای برای ترخیص این کالاها تعیین شد که فقط مشمول کالاهایی بود که قبل از اعمال ممنوعیت وارد شده بودند.

ثبت سفارش تا قبل ممنوعیت، واردات تا یک ماه پیش

ارونقی افزود: اما بررسی ها نشان می‌دهد که از زمان ممنوعیت واردات کالاهای گروه چهار تاکنون ،واردات لوازم خانگی بوش ادامه داشته و این کالاها قبض انبار شده‌ است.

معاون فنی گمرک ایران با اشاره به اینکه کانتینرهای لوازم خانگی بوش در ۱۹ فقره به گمرک اظهار شده است، ادامه داد: محموله لوازم خانگی بوش در آبان ماه سال ۱۳۹۶ ثبت سفارش شده است اما در سال ۱۳۹۷، ۱۳۹۸ و حتی تا آبان امسال این کالاها وارد و به بنادر مناطق ویژه اقتصادی تحویل شده است.

وی ارزش لوازم خانگی بوش اظهار شده و موجود در بنادر را حدود ۱۳.۴ میلیون یورو اعلام کرد و گفت که با توجه به بررسی های گمرک براساس ماده(۱۴) و (۱۵) گمرکی، ارزش این کالاها بیشتر خواهد بود.

منشا ارز مشخص نیست

ارونقی این را هم گفت که منشا ارز واردات این کالاها تائید و اسناد مربوطه و کد ساتا بارگذاری شده است ولی منشا ارز هنوز برای گمرک مشخص نیست و در صورت لزوم باید بانک مرکزی به عنوان مرجع تخصصی در این زمینه اظهار نظر کند.

این مقام مسئول در گمرک ایران با اشاره به اینکه بعد از رای دیوان عدالت اداری مبنی بر تکلیف گمرک ایران بر ترخیص لوازم خانگی بوش، این سازمان اعلام تجدید نظرخواهی کرده است گفت: بر این اساس دیوان عدالت اداری با توجه به ادله گمرک مبنی بر ممنوعیت واردات این کالاها و تبعات ورود آن، ممنوعیت ترخیص را به گمرک اعلام کرد که در ادامه به گمرکات اجرایی ابلاغ و از ترخیص این کالاها جلوگیری شده است.

وی گفت که در حال حاضر با توجه به دستور مقام قضایی استان هرمزگان، محموله لوازم خانگی بوش توقیف شده است.

اگر لوازم بوش را صاحب کالا نبرد، متروکه می شود 

ارونقی در ادامه به نحوه تعیین تکلیف کانتینرهای لوازم خانگی بوش نیز اشاره کرد و گفت: در صورت رفع توقیف این اقلام، با توجه به ممنوعه بودن این کالاها، طبق ماده (۳۵) قانون امور گمرکی ابتدا به صاحب کالا ابلاغ خواهد شد که این کالاها را ظرف دو ماه از کشور خارج کند، اما در صورتی که در فرصت اعلام شده در این رابطه اقدام نشود با اعمال مقررات متروکه تمامی این محموله برای تعیین تکلیف در اختیار سازمان اموال تملیکی قرار خواهد گرفت.

به گفته وی، سازمان اموال تملیکی نیز بعد از اخذ مجوز از دستگاه های مربوطه از جمله وزارت صمت برای مصرف در داخل اقدام به فروش خواهد کرد ، ولی اگر با اعلام نظر مراجع ذیربط ، امکان فروش و مصرف داخل وجود نداشته باشه این کالاها به شرط صادرات به مزایده گذاشته می شود.

واردات لوازم خانگی بوش ربطی به مصوبه ترخیص کالای اساسی ندارد

ارونقی همچنین با اشاره به برخی اظهارات مبنی بر ترخیص لوازم خانگی بوش در راستای مصوبه اخیر برای ترخیص کالاهای اساسی و مواد اولیه تولید تاکید کرد: جای تأسف دارد عده ای صاحبنظرنما که به گمان خود قصد دارند از آب گل آلود ماهی بگیرند، انجام تشریفات گمرکی این اقلام را با مصوبه اخیر ستاد هماهنگی دولت گره می زنند، در حالی که مصوبه اخیر ستاد هماهنگی اقتصادی دولت درخصوص ترخیص کالاهای اساسی و نهاده های تولید بوده و ارتباطی به ترخیص اقلام ممنوعه ندارد، این در حالی است که سازمان گمرک نه تنها بر ترخیص کالاهای غیرضرور و ممنوعه حساسیت داشته بلکه از ورود کالاهای ممنوعه ای که مشکل ثبت سفارش و تأمین منشأ ارز نیز نداشته بدلیل حساسیت های موجود و تبعات و حواشی آتی آن به کمک مجاری قانونی ممانعت کرده است.

انتهای پیام

هشتگ: , , , , , , , ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.