stat counter
تاریخ : سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲ Tuesday, 19 March , 2024
  • کد خبر : 195588
  • 03 آذر 1399 - 15:03
1

رئیس جمهور نظامی یعنی قحط الرجال

قلم | qalamna.ir :
گروه سیاسی:  «نمی‌دانم چرا بعضی ها می خواهند جنگ روانی راه اندازند و بگویند نظامی! منظور آنها بچه های سپاه هستند، بچه های سپاه قبل از اینکه به سپاه بیایند سیاسی بودند و مبارزه می کردند.» این را اسماعیل کوثری جانشین سابق فرمانده سپاه ثارالله و نماینده اسبق تهران در حمایت از ظهور و بروز یک رئیس جمهور نظامی می‌گوید.
 البته این اولین‌بار نیست که صحبت از رئیس جمهور نظامی به میان می‌آید؛ دوسال پیش محمدعلی پورمختار که خود از بازنشستگان سپاه بود و چند سالی ردای نمایندگی به تن کرده بود در مدح حضور نظامیان در عرصه ریاست جمهوری گفت: «من اعتقاد دارم که اگر یک نظامی رئیس جمهور شود حتما می تواند کشور را از مشکلات نجات بدهد» از سوی دیگر حسین الله کرم هم معتقد است  فرد نظامی استراتژیک برای ریاست‌جمهوری شایسته‌تر است.
این موضوعات با نزدیک شدن به انتخابات ۱۴۰۰ رنگ و لعاب بیشتری به خود گرفته است و واکنش‌ها هم به آن متفاوت است. علی مطهری نماینده سابق تهران درباره رئیس جمهور نظامی معتقد است این موضوع نمی‌تواند به صلاح کشور باشد.او در پاسخ به کوثری عنوان می‌کند «مخالفت‌ها ایجاد یک جنگ روانی نیست بلکه مخالفان رئیس جمهور شدن نظامیان مصلحت کشور را در نظر می‌گیرند» مطهری می‌گوید: «اینکه ما یک رئیس جمهور نظامی داشته باشیم به معنی قحط‌ ‌الرجال است و اینکه ما نیروی غیرنظامی در حد ریاست جمهوری نداریم و مجبور شده‌ایم از میان نظامی‌ها رئیس جمهور انتخاب کنیم»
وی گفت:من معتقدم اگر یک فرد نظامی بخواهد کاندیدای ریاست جمهوری بشود باید پیش از آن از سپاه یا ارتش خارج شود و عضو رسمی نیروهای مسلح نباشد. در این صورت می‌تواند اعلام کاندیداتوری کند؛ اما اگر در حالی که عضو رسمی نیروهای مسلح است کاندیدای ریاست جمهوری شود و رأی بیاورد، اینکه ما رئیس جمهور نظامی داشته باشیم صورت خوشی برای کشور ندارد. حکومتهای گذشته ترکیه و پاکستان را تداعی می‌کند که آنها با زحمت زیاد توانستند از سلطه نظامی‌ها خارج شوند. با توجه به این مطلب باید گفت حضور نظامیان در عرصه سیاست خصوصاً در منصب ریاست جمهوری به صلاح کشور نیست.
این فعال سیاسی افزود: در قانون آمده است افراد باید چند ماه قبل، از شغل خود استعفا دهند درحالی که این افراد همچنان عضو رسمی آن نهاد هستند. من می‌گویم یک نظامی‌ که می‌خواهد کاندیدای ریاست جمهوری شود باید از سپاه یا ارتش خارج شود و مانند یک فرد عادی خود را در معرض انتخاب قرار دهد نه اینکه از سمت خود استعفا دهد در حالی که هنوز نظامی است. این مانند مناصب دیگر می‌شود که افراد از سمت خود استعفا می‌دهند و اگر رأی نیاوردند به شغل خود باز می‌گردند. نظامی‌ها اگر تصمیم دارند وارد انتخابات شوند باید به طور کلی از ارتش یا سپاه خارج شوند.
محسن رضایی برای کاندیداتوری باید از سپاه خارج شود
این نماینده سابق مجلس در خصوص اینکه کوثری می‌گوید بحث رئیس جمهور نظامی جنگ روانی است که علیه بچه‌های سپاه به راه انداخته‌اند، چون می‌دانند آنها می‌توانند با اقداماتشان محبوب باشند مردم را می‌ترسانند،گفت:این مطلب یک جنگ روانی نیست بلکه مخالفان رئیس جمهور شدن نظامیان مصلحت کشور را در نظر می‌گیرند. اینکه ما یک رئیس جمهور نظامی داشته باشیم به معنی قحط‌ ‌الرجال است و اینکه ما نیروی غیرنظامی در حد ریاست جمهوری نداریم و مجبور شده‌ایم از میان نظامی‌ها رئیس جمهور انتخاب کنیم. این به صلاح کشور نیست. نظامی‌ها باید کار خود را انجام دهند و همان‌طور که امام(ره) فرمودند آنها نباید وارد سیاست شوند چون این کار باعث اختلاف در میان نیروهای مسلح می‌شود؛ همانطور که از ورود به اقتصاد منع شده‌اند. به طور کلی نظامی‌ها باید از ورود به سیاست و اقتصاد به معنی بنگاه‌داری پرهیز کنند.
مطهری در پاسخ به این پرسش که اقبال مردم به رئیس جمهور نظامی را چظور ارزیابی می‌کنید؟،گفت:من فکر نمی‌کنم ریاست جمهوری نظامیان مورد اقبال مردم قرار بگیرد. به نظرم مردم هم از این موضوع استقبال نمی‌کنند. دلیلش روشن است؛ یک نظامی کارش نظامی‌گری است، کارش ورود در عالم سیاست نیست. هرکسی باید کار خود را انجام دهد. تداخل مسوولیت‌ها در یکدیگر به صلاح کشور نیست. علاوه بر این، تمرکز قدرت نظامی، سیاسی، اقتصادی و رسانه‌ای در یک فرد به وجود می‌آید و تمرکز قدرت معمولاً موجب استبداد و فساد خواهد شد.

 

هشتگ: , , , , , , , , , ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.