stat counter
تاریخ : سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲ Tuesday, 19 March , 2024
  • کد خبر : 195518
  • 03 آذر 1399 - 13:38
0

واکسن کرونای آکسفورد ۷۰درصد موثر است

قلم | qalamna.ir :
گروه علمی: یک آزمایش بزرگ نشان داده واکسن کرونا ویروس ساخته شده توسط دانشگاه آکسفورد ۷۰ درصد از دچار شدن افراد به علائم کووید-۱۹ جلوگیری می‌کند.این خبر در حالی اعلام شده که پیشتر دو شرکت فایزر و مدرنا از موثر بودن بیش از ۹۰ درصدی واکسن کرونای خود خبر داده بودند که این برای دانشگاه آکسفورد هم از جهتی پیروزی محسوب می‌شود و از طرفی نیز ناامیدکننده خواهد بود. با این حال واکسن دانشگاه آکسفورد به مراتب ارزان‌تر است و ذخیره و دسترسی به آن در هر گوشه دنیا آسان‌تر از دو مورد واکسن دیگر است.بنابراین، اگر توسط نهادهای نظارتی تأیید شود، همچنان نقش مهمی در مقابله با بیماری همه گیر خواهد داشت. همچنین داده‌های آزمایش‌ها نشان می‌دهد زدن دوز کامل واکسن می‌تواند تا ۹۰ درصد از بدن افراد محافظت کند.دولت انگلیس ۱۰۰ میلیون دوز واکسن آکسفورد را از پیش سفارش داده است که این تعداد برای ایمن سازی ۵۰ میلیون نفر کافی است.
بوریس جانسون نخست وزیر انگلیس گفت: این موضوع که واکسن آکسفورد در آزمایشات و جلوگیری از کرونا موثر واقع شده بسیار خبر هیجان انگیزی است. هنوز می‌بایست بررسی ایمنی بیشتری انجام گیرد اما بازهم این نتایج خارق العاده است.محققان آکسفورد این واکسن را در حدود ۱۰ ماه تولید کرده‌اند که انجام این فرایند به طور معمول یک دهه طول می‌کشد.

بیش از ۲۰ هزار داوطلب در این کارآزمایی مورد آزمایش قرار گرفتند، نیمی از آنها در انگلیس و بقیه در برزیل بودند. پس از تزریق محققان از محافظت ۷۰ درصدی واکسن خبر دادند.هنگامی که به داوطلبان دو دوز بالای واکسن تزریق شد میزان محافظت ۶۲ درصد بود، اما هنگامی که در ابتدا دوز کم و سپس دوز بالا تزرق شد این میزان به ۹۰ درصد افزایش یافت. پروفسور “اندرو پولارد”، محقق ارشد آزمایش در گفتگو با بی بی سی گفت: ما واقعاً از این نتایج خوشحالیم.پس از اینکه فایزر و مدرنا از محافظت ۹۰ درصدی واکسن خود خبر دادند رسیدن به رقم ۷۰ درصد برای دانشگاه آکسفورد می‌تواند نسبتاً ناامید کننده باشد اما با این حال باید بدانیم تا ماه گذشته رسیدن به محافظت بیش از ۵۰ درصد یک پیروزی قلمداد می‌شد.این واکسن همچنین می‌تواند در دمای یخچال نگهداری شود که این به آن معناست که برخلاف واکسن های فایزر/بایو ان تک و مدرنا که باید در دمای بسیار سردتر نگهداری شوند، این واکسن می‌تواند در هر گوشه دنیا توزیع شود. شرکت آسترازنکا شریک دانشگاه آکسفورد در تولید واکسن در حال آماده سازی سه میلیارد دوز از واکسن در سراسر جهان است.

هشتگ: , , , , , , ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.