stat counter
تاریخ : سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲ Tuesday, 19 March , 2024
  • کد خبر : 195309
  • 03 آذر 1399 - 10:00
4
گزارش:

حلقه کرونا برای بیماران مزمن تنگ تر شد/ مطب ها شلوغ تر از همیشه

حلقه کرونا برای بیماران مزمن تنگ تر شد/ مطب ها شلوغ تر از همیشه
با وجود اینکه سایه خطر مرگ و ابتلا به کووید۱۹ بر سر بیماران مزمن سایه افکنده است اما در این فضای کسب و کار پزشکان بخش خصوصی رونق گرفته است.
قلم | qalamna.ir :

وبگاه خبری قلم از گرگان، با وجود محدودیت های شدید کرونا و افزایش میزان مرگ و میر برخی بی تفاوت نسبت به این فضا به کسب و کار خود ادامه می دهند.

کرونا یکه تاز داستان زندگی خیلی از افرادی است که به مسائل و نکات بهداشتی بی توجه هستند و حتی بدتر از آن زندگی افرادی که تمام سعی و تلاش خود را برای رعایت پروتکل های بهداشتی و دوری از مخاطرات کرونا انجام می دهند را نیز به نابودی کشانده است.

اهمیت این مسئله حتی باعث ایجاد احکام شرعی کرونایی نیز شد، حضرت آیت الله خامنه ای(مدظله العالی) نظر خود را پیرامون «شرکت در تجمعات با احتمال مبتلاشدن به کرونا» فرمودند «از وارد شدن به محلی که احتمال عقلائی مبتلا شدن وجود دارد، اجتناب شود مگر اینکه با رعایت نکات بهداشتی، این احتمال منتفی و یا غیر قابل توجه باشد».

*رونق برخی از کانون های بیماری کرونا با آغاز محدودیت های هوشمند 

اما با این وجود هنوز کانون های تجمع و انتقال ویروس کرونا در بخش های مختلف مثل نانوایی، داروخانه، مطب های پزشکان، مراکز تصویربرداری، فروشگاه های زنجیره ای و برخی از کارگاه ها و دفاتر پیشخوان و بانک ها وجود دارد.

حتی محدودیت های کرونایی باعث رونق گرفتن برخی از این کانون های تجمعی مثل مطب های پزشکان شده است.

با وجود اینکه سایه خطر مرگ و ابتلا به کووید۱۹ بر سر بیماران مزمن سایه افکنده است اما در این فضا کسب و کار پزشکان بخش خصوصی بهتر شده است.

با توجه به بستری بیماران کرونایی در بیمارستان های استان گلستان و از آنجایی که بخش دولتی از ارائه خدمات درمانی و عمل های جراحی که غیرضرور نامیده می شود سر باز می زند مراکز مطب های پزشکان و بخش های خصوصی مملو از متقاضیانی است که از یک سو به دلیل این محدودیت ها و از سویی دیگر به خاطر خطر ابتلا به کرونا از حضور در بیمارستان های دولتی اجتناب می کنند.

از سویی دیگر اکثر این مطب ها در مراکز پرتجمع شهر قرار دارد که به دلیل هزینه های بالای اجاره، فضاهای آنها متناسب با میزان بار مراجعات نیست لذا شلوغی های بیشتر به چشم می خورد.

*افزایش هزینه های درمانی در ایام کرونا

با توجه به اینکه در مراکز خصوصی هزینه های درمان برای بیماران افزایش پیدا می کند این موضوع در این شرایط سخت اقتصادی هزینه های سرسام آوری را به خانواده هایی که در این ایام بیمار دارند تحمیل کرده است.

به نظر می رسد نیاز بود در مجموعه استان یک بیمارستان دولتی پاک از نظر بیماران کرونایی انتخاب می شد که بتواند به بخشی از این تقاضاها پاسخ دهد و این مهم قطعاً در مسیر شکستن زنجیره انتقال ویروس کرونا بسیار موثر خواهد بود.

برای اینکه یک طرفه هم به قاضی نرفته باشیم در این خصوص از دانشگاه علوم پزشکی استان گلستان توضیح خواستیم.

«عبدالرضا فاضل» رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان گلستان در این باره می گوید: بازدیدهای زیادی از مطب های سطح استان گلستان داریم و همچنین ابلاغ و اخطارهای لازم نیز به همکاران صادر کردیم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی گلستان ادامه داد: در طول یک روز ۳۷ بازدید از مطب ها و مراکز درمانی داشتیم که پروتکل های بهداشتی در مطب ها رعایت شود اما وقتی حرف های همکاران را می شنویم، می بینیم که بسیاری از بیماران خارج از وقت تلفنی به مطب ها مراجعه می کنند و این به دلیل بیماری و دغدغه آنها است.

فاضل گفت: با وجود اینکه همکاران زمان بندی برای ویزیت بیماران دارند باز این موضوع اتفاق می افتد و انتظار داریم همکاران ما به پروتکل ها و فاصله اجتماعی اهتمام داشته باشند و وقتی مطب، پزشک، مراکز تصویربرداری و داروخانه ها رعایت نکنند این مکان ها باعث انتقال ویروس کرونا می شود.

وی افزود: بسیاری از افرادی که به این مطب ها مراجعه می کنند درگیر بیماری های مزمن هستند و کرونا برای این افراد خطرناک است.

*ضرورت وقت تلفنی مطب ها برای رعایت فاصله اجتماعی

رئیس دانشگاه علوم پزشکی گلستان بابیان اینکه در دو هفته اعلام محدودیت های هوشمند کرونایی قطعاً بیماران برای تردد با مشکل رو به رو می شوند و ویزیت با اپلیکیشن و وقت های تلفنی قطعاً در این ایام بیشتر رعایت خواهد شد.

فاضل در خصوص تفکیک مراکز آزمایشگاهی از بیماران کرونایی تاکید کرد: نباید یک آزمایشگاه را به آزمایش سرولوژی و تشخیص کرونا محدود کنیم و هم صرفه اقتصادی ندارد.

وی ابراز داشت: در بسیاری از آزمایشگاه ها حتی در شهرستان ها برای آزمایش سرولوژی داوطلب شدند و تعداد این آزمایشگاه ها نیز کم است و شاید به تعداد ۱۲ تا ۱۳ عدد هم نرسد و اگر بخواهیم محدود کنیم ازدحام بیشتر می شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی گلستان خاطرنشان کرد: روش های مختلفی اعمال کردیم ولی به دلیل ازدحام مجبور به این تصمیم شدیم و در مدیریت درمان تلاش می کنیم که این مشکلات کمتر شود.

وی به وقت های تلفنی برای رعایت فاصله گذاری اجتماعی تاکید کرد و یادآور شد: بیماران در صورت تخلف به سامانه ۱۹۰ گزارش دهند و قطعاً رسیدگی ها را در این زمینه بیشتر خواهیم کرد.

فاضل به مراجعات بیماران در ایام محدودیت های هوشمند مقابله با کرونا اشاره کرد و متذکر شد: رفت و آمد در شهرهای قرمز ممنوع است و اگر کسی بر اثر بیماری نیاز به مراجعه به مراکز درمانی داشت با تاکسی تلفنی و یا تاکسی های اینترنتی مراجعه کند و در شورای تامین نیز تاکید شد که گواهی از پزشک باعث حذف و بخشودگی جرائم می شود.

انتهای پیام

هشتگ: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,
  • خبرنگار داودخاندوزی

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.