stat counter
تاریخ : جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Friday, 26 April , 2024
  • کد خبر : 194805
  • 02 آذر 1399 - 12:02
2
مدیر امور باغبانی جهاد کشاورزی استان همدان خبر داد:

بهره برداری ۵۰۰ هکتار مجتمع گلخانه ای استان همدان تا دو سال آینده

بهره برداری ۵۰۰ هکتار مجتمع گلخانه ای استان همدان تا دو سال آینده
قلم/ همدان- مدیر امور باغبانی جهاد کشاورزی استان همدان گفت: در حال حاضر، ایجاد بالغ بر 400 تا 500 هکتار مجتمع گلخانه ای در استان همدان در مرحله برنامه ریزی، مطالعه و ایجاد زیرساخت قرار دارد که تا دو سال آینده زیرکشت خواهند رفت.
قلم | qalamna.ir :

خبرنگار قلم، حجت اله شهبازی پیش از ظهر امروز در جمع خبرنگاران به ضرورت احداث گلخانه ها و پیش روی به سوی کشت گلخانه ای اشاره کرد و گفت: از نظر تولید و شرایط تولید محصولات کشاورزی، شرایط خاصی را در کشور و استان همدان داریم به نوعی که در منابع تولید (آب و زمین) با محدودیت های شدیدی روبرو هستیم.

مدیر امور باغبانی جهاد کشاورزی استان همدان با تصریح بر اینکه طی چند سال اخیر شاهد افت منابع آبی و خشک سالی هستیم، مطرح کرد: بدین ترتیب بایستی بیش از پیش در راستای بهره وری گام برداریم و مهم ترین روش تولید و برنامه ریزی برای رسیدن به این بهره وری، استفاده از ظرفیت کشت گلخانه ای است.

این مسئول با بیان اینکه طی ۱۵ سال منتهی به سال ۱۳۹۷، سالانه حدود ۵.۹ هکتار به سطح گلخانه های استان همدان افزوده شده است، خاطرنشان کرد: با توجه به برنامه سند راهبردی و عملیاتی سه ساله استان همدان (۱۳۹۸-۱۴۰۰) مقرر شده است تا جهش ویژه ای را در برنامه های استان همدان به لحاظ توسعه کشت گلخانه ای شاهد باشیم.

وی در ادامه این بحث تشریح کرد: در سال ۱۳۹۸، بیش از ۲۵ هکتار به سطح گلخانه های استان همدان افزوده شد و ۱۰ هکتار نیز در این راستا در دست احداث داشتیم، از سویی از ابتدای سال ۱۳۹۹ تا آخر آبانماه نیز بیش از ۳۵ هکتار به سطح گلخانه های استان همدان افزوده شده است و تا پایان سال نیز برنامه احداث ۷۰ هکتاری گلخانه ها را در دستور کار داریم.

این مسئول با بیان اینکه تا پایان سال ۱۳۹۷، مساحت گلخانه های استان همدان برابر ۱۰۷ هکتار بوده است، گفت: این میزان در پایان سال ۱۳۹۸ به ۱۳۲ هکتار رسید و در این سطح کشت گلخانه ای، بیش از ۴۶ هزار تن تولیدات گلخانه ای داشتیم.

مدیر امور باغبانی جهاد کشاورزی استان همدان با بیان اینکه برای تولید این محصولات، در فضای باز نیازمند یک هزار و ۴۰۰ هکتار زمین مرغوب و کِلاس آ بودیم، افزود: بدین سان، با توسعه کشت گلخانه ای توانستیم بالغ بر یک هزار و ۴۰۰ هکتار زمین را آزادسازی و بهره وری را نیز افزایش دهیم.

وی خاطرنشان کرد: از سویی، اگر این ۱۳۲ هکتار به صورت فضای باز وارد عرصه کشاورزی می شد، تنها ۴۴ نفر مشغول به کار بودند در حالی که در کشت گلخانه ای مذکور، برای یک هزار و ۴۵۰ نفر اشتغال مستقیم، ثابت و در تمام طول سال ایجاد و بیش از این تعداد نیز اشتغال غیرمستقیم ایجاد شد.

شهبازی با بیان اینکه با این کشت گلخانه ای بالغ بر ۱۸ میلیون مترمکعب صرفه جویی سالیانه در منابع آبی را نیز شاهد بودیم، گفت: امید است تا در دو سال آتی جهش بیشتری را در استان همدان در راستا کشت گلخانه ای شاهد باشیم.

وی در ادامه این موضوع یادآور شد: در حال حاضر، ایجاد بالغ بر ۴۰۰ تا ۵۰۰ هکتار مجتمع گلخانه ای در استان همدان در مرحله برنامه ریزی، مطالعه و ایجاد زیرساخت قرار دارد که تا دو سال آینده زیرکشت خواهند رفت.

شهبازی با بیان اینکه تا پایان سال ۱۴۰۰ طبق سند راهبردی و عملیاتی سه ساله استان همدان باید بیش از ۲۱۰ هکتار به مساحت گلخانه ای استان همدان افزوده خواهد شد، گفت: خوشبختانه طی دو تا سه سال اخیر، صادرات مستقیم محصولات گلخانه ای استان همدان را شاهد هستیم اما پیش از سال ۱۳۹۷، محصولات گلخانه ای استان به استان های دیگر و از آن جا صادر می شد.

مدیر امور باغبانی جهاد کشاورزی استان همدان در بخش پایانی صحبت های خود با بیان اینکه احداث شهرک گلخانه ای سبزی در استان در دستور کار است، اظهار کرد: بیشتر گلخانه های استان همدان در زمینه تولید محصولاتی چون گوجه، خیار و فلفل دلمه ای فعال هستند اما از آن جاکه که فضای باز شاهد تولیدات سبزیجات برگی در استان همدان به ویژه مرکز استان هستیم، نیاز است تا در تولید سبزی جات برگی گلخانه ای در استان همدان نیز قدم هایی برداریم.

 

هشتگ: , , , , , , , , , , ,
  • خبرنگار شکیبا کولیوند

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.