جمعه, ۱۴ آذر , ۱۳۹۹ Friday, 4 December , 2020

فروش سهام عدالت کی آغاز می‌شود؟ زوج رونالدو و موراتا برابر است با گل‌های فراوان ممنوعیت تردد خودروها در یزد تمدید شد جی وی۷۰؛دومین شاسی بلندجنسیس دستگیری دو سارق و اعتراف به ۲۱فقره دزدی کورسوی امید برای بیمه نشده‌های گردشگری و صنایع دستی رشد شاخص قیمت مواد غذایی جهانی فائو رکورد زد کمبود بنزین در ونزوئلا وخیم‌تر شد تحلیل تورم در سه ماهه تابستان ۱۳۹۹ پیشروی نفت به ۵۰ دلار در پی توافق اوپک پلاس ابتلا ۶ بازیکن تیم ذوب آهن به کرونا / ۸ نفر مشکوک به بیماری بارش باران و برف در بیشتر مناطق کشور ویروس کرونا به جان ذوب‌آهن افتاد پنج واکسن مهم تاریخ بشریت را بشناسید بودجه شبکه سفته به اندازه ۲۰ استان! آمار کرونا جهان ۱۴ آذر؛ ۱۲۶۸۳ فوتی و ۶۷۹ هزار ابتلای جدید بایدن: راه پایان ناآرامی‌ها در آمریکا، حضور ترامپ در مراسم تحلیف است وام یک میلیونی کرونا کی واریز می‌شود؟ ابتلای میلیونی به ویروس کرونا در ایران مردم قدرت خرید خود را از دست داده‌اند سرقت از منزل همسایه با حفر تونل برخی از پاساژ‌های تهران فردا بازگشایی می‌شود محمدرضا عیوضی، خواننده پاپ کرونا گرفت مورینیو: بازیکنانم انگیزه‌ای برای لیگ اروپا ندارند روزهای قرنطینه بیش از ۱.۵میلیون جان‌باخته بر اثرکرونا در جهان اوپک‌پلاس تصمیم عاقلانه‌ای گرفت بیانیه پایانی دوازدهمین نشست وزارتی اوپک و غیر اوپک فاصله قیمت نوسازها با عرف بازار باران و برف به داد بوی نامطبوع تهران می‌رسد تیشه سودجویان به ریشه باغ‌های لواسان افراد در معرض خطر HIV به کجا مراجعه کنند چای و ارتباط آن با کاهش وزن مورینیو: آرتتا مربی با استعدادی است قیمت سمند ١٩١ میلیون تومان شد/جدول

• ۰۹ آبان ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۴

کوچکترین سیاره سرگردان کشف شد

گروه علمی: محققان آمریکایی و لهستانی کوچکترین سیاره سرگردان در کهکشان راه شیری را رصد کرده اند که اندازه آن بین زمین و مریخ است. محققان یک سیاره سرگردان به اندازه زمین در کهکشان شیری رصد کرده اند که تحت تاثیر نیروی گرانش هیچ ستاره ای نیست.ستاره شناسان آمریکایی و لهستانی معتقدند این، کوچکترین سیاره سرگردان رصد شده تا به امروز است.این سیاره نور ستارگان دوردست و پشت سر خود را خم می کند و محققان با استفاده از پدیده «میکرولنز گرانشی» آن را رصد کرده اند. تاثیر این رویداد مانند یک شیشه بزرگنما عمل می کند و نور پس زمینه را درخشان تر می کند و وجود یک شی بزرگ را نشان می دهد.میکرولنز گرانشی فقط زمانی امکانپذیر است که تلسکوپ در موقعیت ایده آلی نسبت به یک شی و ستاره پس زمینه آن قرار داشته باشد.

پژوهشگران برای رصد این سیاره سرگردان از اطلاعات میکرولنز گرانشی در «گالاکتیک بولژ»(Galactic Bulge) استفاده کردند که بخش مرکزی کهکشان راه شیری است. همچنین اطلاعات ستاره شناختی نیز به وسیله تلکسوپ ورشو در صحرای شیلی جمع آوری شد. به گفته آنها این کوچکترین سیاره سرگردان رصد شده است و مدل های شبیه سازی شده نشان می دهند حجم آن احتمالا به اندازه زمین یا مریخ باشد.بیشتر سیارات شناخته شده دور یک ستاره مدار می زنند اما محققان معتقدند احتمالا در کهکشان راه شیری انبوهی از سیارات سرگردان وجود دارد، به طوریکه تعداد آنها بیشتر از ستاره ها است.در سال ۲۰۱۱ میلادی محققان ۱۰ سیاره سرگردان را کشف شد که به اندازه مشتری بودند و دور هیچ ستاره ای مدار نمی زدند.
هشتگ: ,