stat counter
تاریخ : جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Friday, 26 April , 2024
  • کد خبر : 181006
  • 05 آبان 1399 - 13:19
2

برگزاری کنفرانس بین المللی DEA در دانشگاه آیندگان تنکابن

برگزاری کنفرانس بین المللی DEA در دانشگاه آیندگان تنکابن

ایسنا/مازندران دوازدهمین کنفرانس ملی و اولین کنفرانس بین‌المللی «تحلیل پوششی داده‌ها» در موسسه آموزش عالی آیندگان تنکابن برگزار شد.

قلم | qalamna.ir :

دوازدهمین کنفرانس ملی و اولین کنفرانس بین‌المللی تحلیل پوششی داده‌ها موسوم به DEA ۱۲ در ایران و به میزبانی موسسه آموزش عالی آیندگان در روزهای ۳۰ مهر لغایت ۲ آبان ماه به صورت مجازی و برخط با حضور اساتید برتر این گرایش میان رشته‏ای در شهرستان تنکابن برگزار شد.

در این دوره که اولین کنفرانس بین‌المللی DEA در ایران بود، تعداد ۳۰ مقاله بین‎المللی و  ۲۰۷ مقاله داخلی از سراسر کشور به دبیرخانه کنفرانس ارسال شد که ۳۵ داور ایرانی و خارجی این کنفرانس پس از پذیرش ۱۱۵ مقاله ارسال شده و بررسی و بازبینی بیش از هزار دقیقه فایل دریافتی، ۸۰ مقاله را جهت سخنرانی و ارائه پذیرفتند.
 فرهاد حسین زاده لطفی، رئیس هیئت مدیره انجمن ملی DEA کشور در گفت و گو با ایسنا به تشریح اهداف برگزاری این دوره کنفرانس پرداخت و خاطرنشان کرد: برگزاری کنفرانس سالانه تحلیل پوششی داده ها از سال ۱۳۸۸ زیرنظر انجمن علمی DEA کشور شروع شد که آشنایی با محققین صاحب نام و موضوعات علمی روز دنیا در تحلیل پوششی داده ها ما را بر آن داشت تا از ظرفیت برگزاری ۱۱ دوره کنفرانس ملی استفاده کرده و دوره دوازدهم را به صورت بین المللی برگزار کنیم.
وی، به وقفه در زمان برگزاری کنفرانس این دوره با توجه به شرایط همه گیری ویروس کرونا اشاره و تاکید کرد: مقرر بود اولین کنفرانس بین المللی DEA، حضوری و در مردادماه سال جاری در تنکابن برپا شود اما با توجه به شرایط بیماری کرونا کووید-۱۹ در دنیا، به شکل مجازی و آنلاین برگزار شد.
رئیس هیئت مدیره انجمن ملی DEA کشور با بیان اینکه دعوت از اساتید مشهور بین المللی مشمول هزینه و هماهنگی و سازوکار خاصی است خاطرنشان کرد: برگزاری کنفرانس به صورت مجازی و برخط بهترین فرصت برای حضور استادان صاحب نام این حوزه با کمترین هزینه را فرآهم کرد.
حسین زاده لطفی در پاسخ به پرسشی مبنی بر علل برگزاری اولین کنفرانس بین المللی در دانشگاه آیندگان تصریح کرد: سابقه بیش از یک دهه فعالیت این مرکز، میزبانی موفق پنجمین دوره کنفرانس DEA، حرکت رو به رشد این موسسه به سمت دانشگاه شدن و تفکر پژوهشی اعضای هیئت امنای موسسه آموزش عالی آیندگان از شاخص های مهمی بود که سبب شد برگزاری دوازدهمین و نخستین دوره بین المللی کنفرانس به این موسسه واگذار شود.
وی ضمن اشاره به اینکه ایران در تولید علم DEA در دنیا رتبه سوم را پس از کشورهای چین و آمریکا در اختیار دارد، تکنیک تحلیل پوششی داده ها را ارزیابی عملکرد عنوان کرد و افزود: با این شیوه، عملکرد سازمان ها مورد سنجش قرار گرفته و با توجه به شاخص های چندگانه موجود در تحلیل پوششی داده ها، راهکارهای مدیریت بهتر ارائه می شود.
رئیس هیئت مدیره انجمن ملی DEA کشور از کاربردهای DEA در صنایع برق، پتروشیمی، بورس، سازمان های مختلف نظیر دانشگاه ها و بانک ها خبر داد و اظهار کرد: با توجه به مقالات علمی و کاربردی ارائه شده در کنفرانس، می توان در بهبود مدیریت سازمان ها و مراکز متنوع از خروجی این کنفرانس بهره لازم را برد.
چگونگی اجرا و برپایی کنفرانس بین المللی DEA
 سیداسماعیل نجفی، رئیس موسسه آموزش عالی آیندگان در گفت و گو با ایسنا از مراحل اخذ مجوزهای برگزاری این کنفرانس سخن گفت و تاکید کرد: برای اجرای نخستین کنفرانس بین المللی تحلیل پوششی داده ها، مجوز بین المللی از وزارت علوم و همچنین مجوز ISC مربوط به سامانه جامع ثبت و اطلاع رسانی همایش های معتبر علمی کشور، اخذ و دریافت شد.
نجفی به ارائه و اجرای مقالات در بستر skyroom اشاره و خاطرنشان کرد: کنفرانس به صورت موازی در ۵ پنل برگزار شد که ۳ پنل برای ارائه مقالات، یک پنل مربوط به کارگاه های آموزشی در ایام اجرای کنفرانس و پنل دیگر نیز برای مراسم افتتاحیه و اختتامیه در نظر گرفته شده بود که با شرایط بین المللی و سخت گیری های پذیرش مقالات با ضریب پذیرش ۵۵ درصد، سطح برگزاری کنفرانس توسط اساتید برتر این حوزه مطلوب ارزیابی شد.
وی با ابراز تاسف از عدم اجرای کنفرانس به صورت حضوری و امکان معرفی جاذبه های تفریحی و توریستی منطقه به مهمانان تاکید کرد: تمهیدات بسیاری برای برپایی کنفرانس به شکل حضوری در نظر گرفته شده بود و حتی اساتید بین المللی و صاحب نام، موافقت ضمنی خود را برای حضور در این گردهمایی اعلام کرده بودند اما شیوع کرونا در جهان معادلات و برنامه ریزی ها را دستخوش تغییر کرد.
نجفی با یادآوری اینکه موسسه آموزش عالی آیندگان تاکنون میزبان هفت کنفرانس به صورت منطقه ای و ملی بود اظهارکرد: فضای فیزیکی گسترده در موسسه با برخورداری از یک سالن هزار نفره همایش، یک سالن ۱۰۰ نفره سخنرانی، کلاس ها و محیط آموزشی وسیع موسسه، این پتانسیل و توانایی و اعتماد به نفس لازم برای اعلان آمادگی اجرای کنفرانس بین المللی را در اختیار اعضای هیئت علمی و مدیران مجموعه قرار داد.
رئیس موسسه آموزش عالی آیندگان سطح برگزاری کنفرانس را مطلوب ارزیابی کرد و افزود: هرچند اجرای چنین برنامه هایی خالی از نقص و اشکال نیست اما فارغ از امکانات سخت افزاری برپایی همایش نظیر زیرساخت های فنی و ارتباطی در کنار فضای اینترنت، مدیریت اجرای منظم کنفرانس با ساعات زمانی از پیش اعلام شده بیش از همه موارد حائز اهمیت بود.
نجفی با ابراز رضایت از تحقق بخش اعظم اهداف برپایی کنفرانس تاکید کرد: همه گیری ویروس کرونا سبب شد تا برگزاری کنفرانس علمی میان کشورها به صورت مجازی انجام گیرد که موسسه آیندگان نیز از این پشتوانه تجربی بهره مند شد و امیدواریم در سال های آتی از فضای برگزاری آنلاین در کنار اجرای حضوری مراسم به صورت تلفیقی استفاده شود.
وی از پرونده تبدیل وضعیت موسسه آموزش عالی آیندگان به دانشگاه در وزارت علوم خبر داد و اظهار امیدواری کرد: با تلاش های صورت گرفته و به پشتوانه برگزاری کنفرانس ها و همایش های منطقه ای، ملی و بین المللی و همچنین در اختیار داشتن فضای آموزشی و پژوهشی مناسب و کسب امتیازات لازم این مهم در آینده نزدیک محقق خواهد شد.
DEA ؛ ابزار کاربردی مدیریت
در ادامه، یکی از اعضای هیئت علمی موسسه و مسئول اجرایی و برگزاری کنفرانس با تشریح محورهای برپایی این همایش گفت: محورهای کنفرانس امسال با توجه به شرایط انرژی و اقتصاد، درباره کاربرد تحلیل پوششی داده ها در فضای کسب و کار، اقتصاد و زنجیره تامین است که به بررسی و ارزیابی عملکرد سازمان ها می پردازد.
سید احمد عدالت پناه در گفت و گو با خروجی کنفرانس را ارائه راهکارهای جدید و مدل های اپتیمام و بهینه برای کارایی و بهره وری بهتر دانست و تصریح کرد: از آنجا که مدیران دانش و زمان کافی برای رسیدن به بهترین راه حل را ندارند، تحلیل پوششی داده ها به عنوان یک ابزار کاربردی مدیریتی می تواند درست ترین راه را شناسایی و آن را در دسترس مدیران قرار دهد.
وی با اشاره به اینکه DEA یک دانش میان رشته ای و روش غیرپارامتری در تحقیقات عملیاتی و اقتصادی برای برآورد مرزهای تولید است خاطرنشان کرد: در مدل سازی، این رشته زیرگروه ریاضیات کاربردی قرار گرفته و در گرایش هایی نظیر حسابداری، اقتصاد، کامپیوتر، برق و سایر رشته های مهندسی جهت ارزیابی عملکرد مورد استفاده قرار می گیرد.
از افتتاحیه تا اختتامیه
در پایان این کنفرانس و در مراسم اختتامیه آقایان علیرضا امیر تیموری، سهراب کرد رستمی و محمد ایزدخواه به عنوان محققین برتر DEA ایرانی در سه سال اخیر برگزیده و معرفی شدند و همچنین در بخش انتخاب بهترین مقالات، خانم ها شکوفه بنی هاشمی از دانشگاه علامه طباطبایی و زهره تائب از دانشگاه آزاد اسلامی شهرری مشترکا با مقاله ارزیابی عملکرد سبد وام با در نظر گرفتن احتمال پیش فرض در جایگاه اول، فاطمه منتظری از موسسه آموزش عالی آیندگان تنکابن با مقاله مدل جدید تجزیه و تحلیل تصادفی داده های فازی با خروجی نامطلوب در رتبه دوم و ساناز رزم‎یان از دانشگاه آزاد فیروزکوه با مقاله تعیین اهمیت شاخص های مالی در کارایی بانک ها با کمک مدل مونت کارلو با کسب عنوان سومین مقاله برتر به ترتیب عناوین برترین مقالات این کنفرانس را به خود اختصاص دادند.


انتهای پیام

هشتگ: , , , , , , , , , , , , , , , , ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.