stat counter
تاریخ : جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Friday, 26 April , 2024
  • کد خبر : 180667
  • 04 آبان 1399 - 17:36
2

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی فارس: ۳۰ درصد از نخلستان‌های فارس نیازمند نفسی تازه

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی فارس: ۳۰ درصد از نخلستان‌های فارس نیازمند نفسی تازه
خرمای مجول، بهترین انتخاب برای احیای نخلستان‌های فارس است.
قلم | qalamna.ir :

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان فارس گفت: درحال حاضر حداقل ۳۰ درصد از نخلستان‌های استان فارس به دلیل کهولت سن و وجود ارقام نامرغوب وکم بازده، بازده اقتصادی مطلوب ندارند و مهم‌ترین اقدام در این زمینه نوسازی این بخش از نخلستان‌های استان با ارقام مرغوب، تجاری و بین الملی مثل مجول، پیارم و برحی است.
حسین پژمان با بیان این که خرمای مجول در شرایط مناسب، ۶۰ تا ۷۰ کیلوگرم خرمای مناسب و تجاری تولید می‌کند، افزود: در حال حاضر هر کیلوگرم از این خرما در مرحله رطب که مناسب برای مصرف در بازار‌های اروپایی است، بیش از ۲۰ دلار و در بازار ایران حدود ۱۰۰ هزارتومان به فروش می‌رسد.
وی گفت: هر خرمای مجول با وزن ۲۴ گرم در کلاس درجه یک، گران قیمت‌ترین خرما در دنیاست که رنگ و شکل مناسب، هسته کوچک و نسبت بالای گوشت به هسته و امکان برداشت به دو صورت رطب و خرمای نیمه خشک از ویژگی‌های بارز این رقم است.
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان فارس با بیان این که به دلیل مزایا و ویژگی‌های خرمای مجول، این نوع خرما برای کشت در ایران و فارس انتخاب شد افزود: پارسال ۱۲ هزار اصله از این رقم در شهرستان‌های خرما کاری استان فارس کشت شد و امسال نیز از ۲۴ هزار اصله خرمای مجول اماراتی وارد شده به کشور، سهم زیادی به شهرستان‌های فراشبند، جهرم، لامرد، داراب و فسا خواهد رسید.۳۰ درصد از نخلستان‌های فارس نیازمند نفسی تازه
پژمان گفت: این رقم مجول بومی مراکش است و کمبود پاجوش مهم‌ترین مانع توسعه آن در ممالک خرماخیز دنیا از جمله کشورمان در دهه‌های گذشته بود که ابداع فناوری کشت بافت و امکان تکثیر انبوه ارقام کمیاب خرما مشکل تکثیر و توسعه خرما در دنیا را در سه دهه اخیر حل کرده است.
وی گفت: با توجه به رشد سریع ارقام کشت بافت خرما پیش بینی می‌شود در ۶ سال آینده حجم قابل توجهی پاجوش این رقم در استان تولید و به توسعه نخلستان‌های تجاری کمک شایان توجهی شود.
به گفته وی؛ مناسب‌ترین آرایش و تراکم کشت این رقم خرما هشت متر بین ردیف و هفت متر روی ردیف است که با این تراکم امکان انجام عملیات داشت و برداشت مکانیزه این رقم میسر خواهد شد.
نخستین دسته از نهال‌های کشت بافت این رقم در دهه ۱۳۷۰ وارد کشور شد و در استان‌های خرما کاری کشور کشت و سازگاری خوبی نشان داد و این موضوع سبب شد که واردات و تکثیر این رقم برای توسعه و نوسازی نخلستان‌های کشور و استان فارس در دستور کار قرار گیرد.
استان فاس با سطح زیرکشت معادل ۳۰ هزار هکتار خرما و تولیدی افزون بر ۱۳۰ هزار تن در سال یکی از استان‌های عمده تولید خرما درکشور است.

هشتگ: , , , , , , ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.