stat counter
تاریخ : جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Friday, 26 April , 2024
  • کد خبر : 176984
  • 26 مهر 1399 - 18:25
4
قلم گزارش می دهد؛

گذشته مبهم و سرنوشت نامعلوم شرکت الیت در همدان

گذشته مبهم و سرنوشت نامعلوم شرکت الیت در همدان
قلم/ همدان- اجرای طرح پارک حاشیه‌ای در همدان توسط شرکت الیت درحالی به عمر سه‌ساله خود نزدیک می‌شود که هنوز شفافیتی در زمینه درآمدهای این شرکت وجود ندارد و این‎روزها علاوه‎بر آنکه اقدامات شرکت مذکور و درآمدهای حاصله آن مبهم بوده، سرنوشت ادامه فعالیت‌هایش در همدان نیز نامعلوم است.
قلم | qalamna.ir :

پایگاه خبری-تحلیلی قلم، استان ها؛ شکیبا کولیوند: شرکت ترافیک هوشمند الیت مجری هوشمندسازی و مدیریت هوشمند پارکینگ‌های حاشیه‌ای و غیرحاشیه‌ای است که طی یک بازه زمانی در شهر همدان با خط‌کشی برخی از خیابان‌ها و کوچه‌های منتهی به خیابان‌های اصلی، در مسیر اجرای این طرح قدم برداشت.

روندی که در یک بازه زمانی به‌شدت افزایش یافت و حال که فروکش کرده، مردم همدان خواستار پاسخ به این موضوع هستند که پول‌هایی که به شرکت الیت پرداخت کرده‌اند در کجا صرف شده است؟ آیا با آن پول‌ها پارکینگ طبقاتی‌ای ساخته شده و یا سرنوشتش نامعلوم است؟ آیا عدالت شهری یعنی اینکه یک طرح در مدتی اجرایی و سپس نیمه‌تمام شود؟ آیا اتمام همیشگی این طرح به نفع شهروندان نیست؟

در ادامه این صحبت‌های مردمی نیمه فروردین‌ماه سال جاری بود که حمید بادامی‎نجات، نایب‌رئیس سابق شورای اسلامی شهر همدان با بیان اینکه شرکتی که وظیفه سامان‎دهی پارکینگ‌های حاشیه‌ای سطح شهر همدان را برعهده داشت و در پلاک شهروندان مبالغی را به‌عنوان ودیعه درنظر گرفته بود درحال حاضر فعالیتی ندارد و کارکنان آن بیکار شده‌اند، عنوان کرد: مشخص نیست که پول‌های قابل توجه مردم به چه روشی به آنان بازگردانده می‌شود؛ ازاین‌رو باید این مهم توسط شهرداری همدان مورد پیگیری قرار گیرد.

حال پس از گذشت چندین ماه از این موضوع و عدم پاسخگویی از سوی مسئولین مربوطه بر آن شدیم تا گفت‌وگویی با کامران گردان رئیس کمیسیون خدمات شهری، حمل‌ونقل و ترافیک، محیط‌زیست و بهداشت شورای اسلامی شهر همدان، محمدمهدی قاسمی‌ مسئول فنی سازمان حمل‌ونقل ترافیک شهرداری همدان‌ و سرهنگ علی فکری‌ رئیس پلیس راهنمایی‌ و رانندگی استان همدان ترتیب دهیم که در ادامه آن‌ها را می‌خوانید:

عدم همکاری لازم از سوی راهنمایی و رانندگی با شرکت الیت

کامران گردان در گفت‌وگو با خبرنگار سپهرغرب درخصوص آخرین وضعیت شرکت الیت در همدان مطرح کرد: شرکت الیت هم‌اکنون در همدان درحال کار و فعالیت است، اما به‌علت عدم همکاری لازم از سوی راهنمایی و رانندگی با این شرکت، چندان فعال نیست.

وی با تصریح بر اینکه شرکت الیت درحال ادامه کار خود در همدان است، گفت: هم‌اکنون این شرکت با حداقل ظرفیت کار می‌کند و مقرر شده تا جلسه‌ای برای بررسی مشکلات آن در شورای اسلامی شهر همدان برگزار شود تا درصورت امکان این شرکت در همدان فعال‌تر باشد.

ادعای شرکت الیت: زیان کرده‌ایم

مسئول فنی سازمان حمل‌ونقل ترافیک شهرداری همدان نیز در گفت‌وگو با خبرنگار سپهرغرب‌ ضمن بیان اینکه در بحث شرکت الیت شاهد قرارداد شهرداری همدان با شهرداری مشهد هستیم، گفت: هم‌اکنون اجرای طرح مدیریت هوشمند پارک حاشیه‌ای همدان به مرحله‌ای رسیده که شرکت الیت ادعا می‌کند هزینه‌های جاری این شرکت در همدان از میزان درآمدهای حاصله از اجرای طرح کمتر بوده و شرکت وارد زیان شده است.

محمدمهدی قاسمی با اشاره به اینکه یکی از علت‌های این مشکل آن است که حجم مطالبات شهرداری همدان که باید بابت عوارض پارک حاشیه‌ای از مردم دریافت می‌کرد ‌بسیار بالا رفته است، ادامه داد: هم‌اکنون مردم همدان در زمینه پرداخت این هزینه‌ها بدهکار هستند.

وی با تصریح بر اینکه رقم‌های بدهکاری طبق شماره پلاک‌های ثبت‌شده خودروها نشان از بدهی‌های قابل توجهی دارد، مطرح کرد: این بدهی‌ها برای یک پلاک خودرو به ۵-۶ میلیون تومان نیز می‌رسد، اما شهروندان بدهی‌های خود را پرداخت نکرده‌اند.

قاسمی با اشاره به این موضوع، اظهار کرد: اجرای طرح مدیریت هوشمند پارک حاشیه‌ای همدان آورده خوبی برای شهر همدان داشت؛ با اجرای این طرح‌ شاهد توزیع عادلانه فضای پارک خودروها در همدان بودیم، به‌نوعی که سبب شده بود افراد از وسیله‌های شخصی کمتر استفاده کنند و امکان پارک خودرو در معابر شلوغ همدان برای همگان فراهم شود و افرادی که بنا به شرایط کاری باید ساعات بیشتری را در یک محل خودرویشان را متوقف می‌کردند، با اجرای این طرح‌ از وسایل نقلیه عمومی بهره می‌بردند.

وی با تأکید بر آنکه با این روال شاهد توزیع عادلانه فضای پارک برای خودروها بودیم،‌ ادامه داد: درآمدها و به‌نوعی عوارض حاصله از اجرای این طرح به حساب دولت واریز می‌شود و دولت به‌ازای هزینه‌کرد ساخت پارکینگ به شهرداری آن شهر مبلغی را بازمی‌گرداند.

مسئول فنی سازمان حمل‌ونقل ترافیک شهرداری همدان‌ در تشریح این موضوع ابراز کرد: عوارض حاصل از پارک حاشیه‌ای به حساب دولت واریز می‌شود و مستقیم به حساب شهرداری همدان واریز نمی‌شود؛ درواقع دولت به شهرداری به‌ازای هزینه‌کرد برای ساخت پارکینگ‌های عمومی می‌پردازد، یعنی مجدداً درآمدهای آن به شهر برمی‌گردد.

وی درخصوص ایرادات و البته موانعی که سر راه اجرای این طرح در همدان وجود دارد نیز گفت: بحث زیرساخت‌هایی که شرکت الیت فراهم کرده و بخش‌های نرم‌افزاری و سخت‌افزاری آن مانند بسیاری از طرح‌های دیگر ممکن است با ایراداتی مواجه باشد که تا وقتی کار آغاز نشود، نمی‌توان آن ایرادات را شناخت و در مسیر حل آن‌ها قدم برداشت.

مسئول فنی سازمان حمل‌ونقل ترافیک شهرداری همدان‌ در بخش پایانی سخنان خود ضمن درخواست از شهروندان همدان مبنی بر وصول مطالبات خود به این شرکت، خطاب به پلیس راهنمایی و رانندگی همدان عنوان کرد: خطاها یا ایراداتی که ممکن است در سیستم اجرای این طرح وجود داشته باشد، سد بزرگی پیش پای اجرای مناسب طرح مدیریت هوشمند پارک حاشیه‌ای همدان نیست و می‌توان آن‌ها را حل کرد و روند بهبود و افزایش سطح رضایت‌مندی را براساس آن درپیش گرفت.

اگر ایرادات را برطرف کنند،‌ با آن‌ها همکاری خواهیم کرد

در ادامه صحبت‌های سرهنگ علی فکری،‌ رئیس پلیس راهنمایی‌ و رانندگی استان همدان را در این خصوص با سپهرغرب می‌خوانید:

سرهنگ فکری با بیان اینکه در زیرساخت اقدامات این شرکت مشکلاتی وجود دارد، عنوان کرد: اعمال قانون همواره توسط پلیس راهنمایی و رانندگی انجام می‌شود و حال که این روند را در زمینه ارائه قبض و درخواست وجه از سوی فعالین در این شرکت می‌دیدیم، مردم هرچه که در این روند شاهد بودند،‌ از چشم پلیس راهنمایی و رانندگی می‌دیدند.

وی با بیان اینکه یک‌سری پیشنهاد‌ها و ایرادات به شهرداری همدان در زمینه اجرای این طرح ارائه کرده‌ایم، خاطرنشان کرد: هرزمانی که آن ایرادات و اشکالات برطرف و حل شود،‌ ما نیز برای اجرای این طرح با شهرداری همدان و شرکت مذکور همکاری خواهیم کرد.

رئیس پلیس راهنمایی‌ و رانندگی استان همدان با تصریح بر اینکه باید در این طرح حق‌وحقوق شهروندان دیده شود، یادآور شد: می‌بایست حساسیت لازم برای انجام فرآیندها و اقدامات و زیرساخت‌ها آماده باشد تا بتوان این طرح را اجرا کرد، اما با وضعیت کنونی منتظر هستیم که پیشنهاد‌هایمان را عملی کنند.

سرهنگ فکری در پایان این گفت‌وگو مطرح کرد: قرار بود در حوزه ساخت پارکینگ از محل درآمدهای حاصله از اجرای این طرح‌ قدمی برداشته شود، اما تاکنون این مهم نیز به انجام نرسیده و مشخص نیست که مسئول نظارت بر درآمدهای این شرکت کیست.

حال با این تفاسیر امید است از سویی شاهد تعیین تکلیف وضعیت فعلی پارکینگ‌های حاشیه‌ای در همدان باشیم و وضعیت مردم در این طرح سنجیده شود؛ از سویی درآمدهای حاصل از اجرای این طرح در همدان شفاف‌سازی شده و محل هزینه‌کرد آن‌ها نیز مطرح شود.

اگر قرار است که یک طرح در شهر همدان در زمینه مدیریت شهری آن‌هم با عنوان مدیریت هوشمند پارک حاشیه‌ای همدان به انجام برسد،‌ بایستی از ابتدا و قبل اجرای آن تمامی زمینه‌ها را بررسی می‌کردند و سپس طرح به انجام می‌رسید تا شاهد وقفه و بازگشت به عقب در اجرای آن نباشیم؛ از سویی‌ در اجرای طرح مدیریت هوشمند پارک حاشیه‌ای همدان نیاز به شفاف‌سازی در درآمدهای حاصله احساس می‌شود و بایستی طبق قرارداد از شرکت الیت خواسته شود تا نسبت به عدم پیشروی این طرح در همدان پاسخگو باشد و میزان عایدی اجرای آن را به‌صورت شفاف شاهد باشیم

اگر قرار است که یک طرح در شهر همدان در زمینه مدیریت شهری آن‌هم با عنوان مدیریت هوشمند پارک حاشیه‌ای همدان به انجام برسد،‌ بایستی از ابتدا و قبل اجرای آن تمامی زمینه‌ها را بررسی می‌کردند و سپس طرح به انجام می‌رسید تا شاهد وقفه و بازگشت به عقب در اجرای آن نباشیم؛ از سویی‌ در اجرای طرح مدیریت هوشمند پارک حاشیه‌ای همدان نیاز به شفاف‌سازی در درآمدهای حاصله احساس می‌شود و بایستی طبق قرارداد از شرکت الیت خواسته شود تا نسبت به عدم پیشروی این طرح در همدان پاسخگو باشد و میزان عایدی اجرای آن را به‌صورت شفاف شاهد باشیم.

بااین‌حال‌ همدان همچنان منتظر خروجی‌های اجرای طرح مدیریت هوشمند پارک حاشیه‌ای است تا براساس آن ببیند که نتیجه اجرای طرح چه بوده است؛ میزان درآمدهای حاصله این طرح طی سال‌های گذشته چه میزان بوده و با توقف طرح چه میزان کاهش درآمد داشته که به ادعای زیان‌ده بودن رسیده است؟ علت عدم همکاری مردم در این مسیر چه بوده؟ آیا نیاز نیست در اجرای این طرح پیش از آغاز به بحث‌های اجتماعی و فرهنگی آن توجه داشته باشیم؟ مگر قرار نبود که در دریافت وجوه از شهروندان در این طرح شاهد گرفتن پول نقد نباشیم، پس چرا پول‌های نقدی دراین‌بین از مردم گرفته شده است؟ چرا تاکنون ایرادات مطروحه از سوی پلیس راهنمایی و رانندگی حل نشده و قدمی در مسیر اجرای درست این طرح که به دنبال عدالت شهری بوده،‌ برداشته نشده است؟ به‌راستی نه‌تنها سرنوشت اجرای این طرح در همدان همچنان نامعلوم است،‌ روزهای اجرای این طرح طی سال‌های اخیر نیز نامعلوم بوده و نیاز به شفاف‌سازی دارد.

 
هشتگ: , , , , , , , , , , , , , , , ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.