stat counter
تاریخ : شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Saturday, 27 April , 2024
  • کد خبر : 170390
  • 05 مهر 1399 - 4:12
5
در کرمانشاه چقدر وعده و کارهای نیمه کاره داریم؟

از آزادراه کرمانشاه – همدان چه خبر؟/ چه کسی گفت آبادراهان پارس؟/ از اصرار برای حضور یک شرکت سرمایه گذاری تا قحطی سرمایه گذار !

از آزادراه کرمانشاه – همدان چه خبر؟/ چه کسی گفت آبادراهان پارس؟/ از اصرار برای حضور یک شرکت سرمایه گذاری تا قحطی سرمایه گذار !
طرح آزادراه کرمانشاه – همدان پس از فراز و نشیب بسیار شرکت سرمایه گذار خصوصی با مشکل مالیاتی به کجا رسید؟ کسی از روند و نتیجه آن خبردارد؟
قلم | qalamna.ir :

آخرین خبری که ما از پروژه آزادراه کرمانشاه – همدان داریم در تاریخ ۵ بهمن سال ۹۸ مسعود شریفی مدیرکل جوان راه و شهرسازی استان کرمانشاه در سخنانی بدون توضیحات کامل از جزئیات مجریان پروژه و بسیار کوتاه و مختصر گفته “آزادراه همدان-کرمانشاه در مرحله جذب سرمایه گذار قرار دارد، قرار بود سرمایه گذاران ایتالیایی در این پروژه پای کار بیایند که منتفی شد و در حال حاضر وزارت راه به دنبال جذب سرمایه گذار برای این پروژه است. در خصوص تعیین مسیر آزادراه، سرمایه گذار و شرایط فنی تعیین کننده است و باید بعد از جذب سرمایه گذار در این زمینه تصمیم‌گیری کرد!”

این درحالی است که استاندار کرمانشاه ۲۶ آذر ۹۷ در نامه‌ای به وزیر راه و شهرسازی شرکت آبادراهان پارس را برای سرمایه گذاری در احداث آزادراه کرمانشاه – همدان معرفی کرده و خواستار مشارکت این وزارتخانه در طرح شده است. اما دو روز بعد وزیر راه و شهرسازی در نامه‌ای به معاون خود و مدیرعامل شرکت مادرتخصصی ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور نوشته سرمایه‌گذار آمادگی آوردن ۵۰ درصد از سرمایه طرح را اعلام کرده و استان کرمانشاه هم در طرح مشارکت می‌کند، بنابراین شما در یک مدل مالی توافق و سریع‌تر قرارداد را امضا و مبادله کنید.

اما معاون آزاد راه‌های شرکت آبادراهان پارس با بیان مالیات۲۵ درصدی گفته اگر مشکل مالیات حل نشود امکان اجرای بسیاری از طرح‌های عمرانی از جمله آزاد راه کرمانشاه – همدان هم وجود ندارد.

با این حال مدیرکل راه و شهرسازی استان کرمانشاه در بهمن سال ۱۳۹۸  با اشاره به فعال بودن پروژه آزادراهی در مسیر بیستون به سمت کرمانشاه گفته که این پروژه به صورت مشارکتی ۳۰ به ۷۰ توسط سرمایه گذار بخش خصوصی در حال انجام است و ۳۰ درصد اعتبار پروژه توسط دولت و ۷۰ درصد آن توسط سرمایه گذار بخش خصوصی تامین می شود. اما از جزئیات سرمایه گذار این پروژه هیچ صحبتی به میان نیاورده است!

با این تفاسیر این سوال به میان می آید که با وجود شرکت های بسیار در زمینه راه و ترابری و وجود یک شرکت رتبه ۱ در این زمینه در استان کرمانشاه چرا باید بر سرمایه گذاری شرکتی مانند آبادراهان پارس اصرار داشت؟ اگر این شرکت بر سر مالیات اختلاف دارد چرا پروژه را به شرکت های دیگر واگذار نمی کنند؟ و سوال های بسیاری که همچنان مسئولی برای پاسخ به آنها حاضر به گفت و گو نیست! و یا چرا استاندار کرمانشاه باید شرکت آبادراهان پارس را معرفی کند؟ با این اوصاف اگر به بخشی از گذشته برگردیم همکاری وی با این شرکت را می بینیم که در پست های مختلف تا کنون کم نبوده، شرکتی که در زمان معاونت عمرانی وی در استان مرکزی هم پروژه های این استان را بطور مثال در سال ۱۳۸۶ طرحی با عنوان بهسازی محور قم- سلفچگان- اراک و… را انجام داده است. حتی در زمان استانداری وی در لرستان نیز بطور مثال جاده الشتر- فیروزآباد را در تیر ماه سال ۱۳۹۳ و… انجام داده است. یا در شهریور سال ۱۳۹۶ استاندار وقت لرستان خبر از فروش ۷۰ هکتار زمین شهرک صنعتی لرستان برای ایجاد منطقه ویژه اقتصادی به شرکت آباد راهان پارس داده است! با این دید که اگر یک شرکت بزرگ برای انجام یک پروژه حاضر شود از این حیث بسیار کار سنجیده ای است اما اگر آن شرکت دچار اختلاف شود اصرار بر حضور آن و واگذاری پروژه به دیگر شرکت ها منجر به ناتمام ماندن یک پروژه می شود و این در کارنامه یک مدیر توانمند قابل پذیرش نخواهد بود.

سوابق نشان می دهد پروژه هایی که شرکت آبادراهان پارس برای آنها معرفی و اقدام شده از مبالغ بسیار بالایی برخوردار بوده بطور مثال هزینه تقریبی ساخت آزادراه کرمانشاه – همدان حدود ۲ هزار ۸۰۰ میلیارد تومان برآورد و توافق شده است که ۵۰ درصد آن را شرکت سازنده و ۵۰ درصد دیگر را وزارت راه تأمین کند! که همچنان خبری از چگونگی روند این پروژه نیست و یا اگر هم سری به اخبار گذشته بزنیم دچار سردرگمی در نتیجه روند این پروژه می شویم!

در خبری مسعود سیفی مجری آزادراه کرمانشاه – همدان مسیر این آزادراه را به ترتیب همدان-اسدآباد-کنگاور-صحنه- کرمانشاه معرفی می کند و می گوید “تنها در قطعه چهارم که قطعه انتهایی مسیر است سرمایه گذار پای کار آمده و قرارداد مشارکت نیز بسته شده است. قطعه انتهایی، مسیر بیستون-کرمانشاه را به طول ۲۵ کیلومتر شامل می شود، اما بنابر پیشنهاد سرمایه گذار و برای اقتصادی شدن مسیر، محدوده کرمانشاه-اسلام آبادغرب-حمیل هم به طول ۵۰ کیلومتر به این پروژه اضافه شده که اعتبار لازم برای اجرای این قطعه از مسیر ۸۰۰ میلیارد تومان است.” با این حال او نامی از سرمایه گذار به میان نیاورده است!. گفتنی است سید مسعود سیفی سابقا در سال ۱۳۹۲ مجری طرح آزاد راه ساوه – همدان بوده است.

و اما استاندار کرمانشاه در آخرین توضیحات خود گفته بود احداث آزادراه کرمانشاه به همدان قطعی است که در این رابطه دریافت ۲۵ درصد سود شرکت‌های راهسازی به عنوان مالیات را تأیید کرده اما گفته که تلاش برای حل این دغدغه و رفع موانع ورود شرکت آبادراهان پارس برای آغاز احداث آزادراه کرمانشاه- همدان را ادامه می‌دهد. با این حال از آن تاریخ تا به امروز دیگر خبری از روند کار و جزئیات این پروژه اعلام نشده است! که امیدواریم پس از این گزارش مسئولان امر به سوالات خبرنگاران در این خصوص پاسخ دهند!

اگر قرار باشد پروژه های این چنینی نیمه کاره رها شوند؛ اجحافی که به شرکت های بومی به دلیل عدم سپردن پروژه به آنها پس از شرایط فراخوان در زمان خود را چه کسی پاسخ می دهد؟ و در نهایت مردمی که چشم انتظار توسعه و پیشرفت عمر خود را با مشکلات می گذارنند!

هشتگ: , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.