stat counter
تاریخ : جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Friday, 26 April , 2024
  • کد خبر : 169814
  • 02 مهر 1399 - 14:21
2

گام به گام به خودکفایی ناوگان ریلی کشور نزدیک می‌شویم

گام به گام به خودکفایی ناوگان ریلی کشور نزدیک می‌شویم

ایسنا/یزد معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیر عامل راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران اظهار کرد: با قوت گرفتن نهضت ساخت قطعات در کشور، گام به گام به خودکفایی ناوگان حمل و نقل ریلی نزدیک می‌شویم.

قلم | qalamna.ir :

«سعید رسولی» امروز چهارشنبه دوم مهرماه در جریان سفری دو روزه به یزد با حضور در جمع خبرنگاران ضمن تبریک هفته دفاع مقدس، گفت: ، اداره راه‌اهن یزد به لحاظ موقعیت استراتژیکی در چهارراه مواصلاتی کشور یکی از ادارت مهم راه آهن کشور محسوب می‌شود چرا که مدیریت تردد روزانه بیش از ۱۴۰ رام قطار باری و مسافری در محدوده ریلی این اداره کل بسیار حائز اهمیت و دشوار است.

وی هدف از این سفر را بازدید از طرح‌های ریلی استان یزد جهت رفع مسائل و  تسریع در اجرای آنها خواند و در این باره اظهار کرد: هم‌اکنون تیمی از کارشناسان اعزامی در حال بازدید از راه اهن یزد – اقلید هستند و تلاش داریم با سرعت بخشیدن این طرح به طول ۲۷۰ کیلومتر و پیشرفت بیش از ۷۰ درصدرا تا پایان سال مورد بهره‌برداری قرار دهیم.

شکوفایی سرمایه‌گذاری در بخش راه آهن کشور

مدیر عامل راه‌آهن کشور، سرعت سیر قطارهای مسافری در این مسیر را ۱۶۰ و باری را ۱۲۰ کیلومتر در ساعت ذکر کرد و گفت: با بهره‌برداری از این محور ریلی ظرفیت خوبی برای استان و کشور فراهم شود.

وی از فعال شدن کارگاه‌های فعال خط دوم راه اهن بافق – زرین‌شهر که هم‌اکنون ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد نیز خبر داد و گفت: با بهره‌برداری از این خط ریلی تا هفت ساعت خط سیر قطارهای باری و همچنین به مقدار قابل توجهی خط سیر قطارهای مسافری کاهش خواهد یافت و این در حالیست که ظرفیت حمل بار قابل توجهی در محور این مسیر افزوده و ایمنی سیر قطارها در این مسیر ارتقا خواهد یافت.

رسولی از افتتاح اولین شعبه کشوری مرکز جهادی پیشرفت راه آهن جمهوری اسلامی ایران و همچنین نخستین مرکز نیکوکاری راه آهن کشورمان در استان یزد طی این سفر استانی خبر داد.

وی همچنین انعقاد تفاهم‌نامه همکاری راه آهن با استانداری یزد در راستای تسریع و توسعه حمل و نقل ریلی استان، مبادله‌ی سند همکاری با دانشگاه یزد برای استفاده از ظرفیت‌های علمی این دانشگاه و همچنین برگزاری نشست با فعالان اقتصادی استان یزد در جهت استفاده از ظرفیت‌های قانونی و سرمایه‌ای این بخش در حوزه ریلی کشور به عنوان دیگر برنامه‌های این سفر دو روزه یاد کرد.

به گفته معاون وزیر راه، خوشبختانه امروز شاهد شکوفایی سرمایه‌گذاری در بخش راه آهن کشور هستیم به طوری که علاوه بر سفارشان داخلی، هم‌اکنون از سوی بخش غیردولتی نیز برای ساخت ۸۰۷۷ دستگاه ناوگان سفارش داریم.

حضور ایران در کارگروه کووید ۱۹ اتحادیه بین‌المللی راه‌اهن‌ها

رسولی در ادامه با بیان این که متاسفانه بیماری کرونا تاکنون به بخش‌های مختلف از جمله حوزه حمل و نقل ریلی به خصوص در بخش مسافری آسیب‌های زیادی وارد کرده است، گفت: راه اهن جمهوری اسلامی و شرکت‌های همکار از ابتدای شیوع کرونا منسبت به اجرای پروتکل‌های بهداشتی به بهترین نحو عمل کرده به طوری که علاوه بر تقدیرنامه وزیر بهداشت به لحاظ رعایت موازین بهداشتی مقابله با کرونا، از سوی مدیر اجرایی اتحادیه بین‌المللی راه‌اهن‌ها (UIC) نیز از راه‌آهن کشورمان تقدیر و برای حضور در کارگروه کووید ۱۹ این اتحادیه جهت استفاده از تجربیان ایران دعوت شد.

وی در مورد اقدامات صورت گرفته در حوزه حمل و نقل ریلی کشورمان برای رعایت پروتکل‌های بهداشتی خاطرنشان کرد: رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی، غربالگری در ایستگاه‌ها، ضدعفونی قطارها و فروش بلیط با نصف ظرفیت قطارها از جمله این اقدامات بوده است و خوشبختانه تاکنون نیز مشکلی در این رابطه نداشته‌ایم و خدمات حمل و نقل ریلی را به صورت ایمن به مسافران عرضه کرده‌ایم.

رسولی با اشاره به خسارت ۱۰۰ میلیارد تومانی شرکت‌ها از محل استرداد بلیط‌های نوروزی و یکهزار میلیارد تومانی عدم تقاضای استفاده از قطار، گفت: در حال حاضر تقاضا کمتر از ۴ درصد است و این در حالی است که عملاً ظرفیت کامل کنونی قطارها به معنای همان ظرفیت ۵۰ درصد برای رعایت پروتکل‌های بهداشتی است.

وی از تخصیص ۹۴۰ میلیارد تومان تسهیلات برای شرکت‌های آسیب‌دیده از حوزه حمل و نقل ریلی خبر داد و گفت: شرکت‌های متقاضی در این رابطه به بانک‌های عامل معرفی شده‌اند.

برپایی نمایشگاه دائمی جهادخودکفایی راه آهن

مدیر عامل راه اهن کشور در ادامه اظهار کرد: امسال با توجه به نامگذاری سال از سوی مقام معظم رهبری به عنوان «سال جهش تولید»، تداوم فعالیت‌های سال گذشته را با قوت بیشتری در دستور کار داریم.

رسولی با بیان این که راه آهن جمهوری اسلامی پارسال تعداد ۸۷۷ دستگاه انواع واگن‌های باری و مسافری، لوکوموتیو و قطارهای خودکششی را در کارخانجات داخلی تولید و بکار گرفت، تصریح کرد: امسال نیز تاکنون طی پنج مرحله ۳۲۹ دستگاه انواع ناوگان ریلی را در کارخانجات داخل کشور تولید کرده و به زودی مرحله ششم طی مراسمی افتتاح خواهد شد.

وی در ادامه عنوان کرد: سامانه جامع رونق و جهش تولید اخیرا به روی سایت راه آهن جمهوری اسلامی ایران بارگذاری شده که در بخشی از آن مشخصات کاملی بالغ بر چهار هزار  قطعه تولید شده داخلی حوزه حمل و نقل ریلی برای متقاضیان فعال در این حوزه جهت تامین قطعات و در بخش دیگر آن نیز مشخصات قطعات وارداتی این حوزه هم برای راهنمایی متقاضیان و هم به عنوان فراخوانی برای دعوت از صنعتگران و نخبگان کشورمان برای تولید داخلی آنها قرار داده شده است.

به گفته این مقام مسئول، به زودی نیز نمایشگاه دائمی جهادخودکفایی راه آهن کشورمان را در محل کارخانجات نوسازی و بهسازی ناوگان راه آهن در تهران راه‌اندازی خواهیم کرد که در آنجا تمام این قطعات را با اهداف ذکر شده به نمایش خواهیم گذاشت.

وی با بیان این که خوشبختانه با قوت گرفتن نهضت ساخت قطعات، گام به گام در حال نزدیک شدهن به خودکفائی ناوگان ریلی کشور هستیم.

دکتر رسولی در پایان در این باره از ساخت ترمز، چرخ قطار و موتور دوگانه ‌سوز لکوموتیوهای مانوری و یک موتور چهار هزار کیلوواتی در کشور خبر داد و گفت: این تکنولوژی‌ها که تا قبل از این کاملاً غیربومی و وارداتی بوده است، به زودی و پس از انجام‌ تست‌های مربوطه مورد استفاده ناوگان کشورمان قرار خواهد گرفت.

انتهای پیام

هشتگ: , , , , , , , , , , , , , , , , ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.