stat counter
تاریخ : جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Friday, 26 April , 2024
  • کد خبر : 1668
  • 17 شهریور 1394 - 18:52
5

قرائت سلیقه‌ای از برجام ارائه ندهید

قرائت سلیقه‌ای از برجام ارائه ندهید

دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان با حضور در جلسه کمیسیون برجام از اعضای این کمیسیون خواست بدون برخورد سلیقه ای و توقف در گذشته قرائت خود را از برجام ارائه کنند.

قلم | qalamna.ir :

کمیسیون ویژه رسیدگی به برجام امروز میزبان شمخانی دبیر عالی شورای امنیت ملی و صالحی رئیس سازمان انرژی هسته‌ای بود. در این جلسه شمخانی بررسی برجام در مجلس را فرصت خوبی جهت منافع ملی دانست و از این بابت ابراز خوشحالی کرد و گفت که مجلس به عنوان یک نهاد اثرگذار هم برای حال و هم برای‌آینده باید در موضوع هسته‌ای حاضر باشد و ایفای نقش کند همچنان که تاکنون هم از مباحث هسته‌ای منقطع نبوده و این تعارضی هم ندارد که شورای عالی امنیت ملی و مجلس هر دو به این موضوع بپردازند.

به گفته دبیر شورای عالی امنیت ملی بعد ازتوافق ژنو کمیته ای به عنوان شورای عالی هسته‌ای شکل گرفته و جلساتی داشته و گزارشاتی هم به این کمیته ارائه شده اما همه تصمیمات در‌آنجا گرفته نشده است. شمخانی اضافه کرد: ما از مرحله مذاکره عبور کرده ایم و باید آینده را سامان دهیم و آن را بر اساس مصلحت ملی کشور مدیریت کنیم. مجلس هم کمیسیونی تشکیل داده اما اگر بدون طرح و لایحه باشد اصول قانون اساسی چگونه باید عملی شود؟ از سوی دیگر ورود به جزئیات امکان پذیر نیست و مجلس می تواند به دولت مجوز اجرای برجام را بدهد یا ندهد. ما الان باید ضمانت های اجرایی برجام را فراهم کنیم زیرا بازگشت به عقب به صلاح نیست.

وی با بیان اینکه مجموعه زحمات گذشته منجر به رسیدن به نتیجه شده است، ادامه داد: قدرت و توان مذاکره در گذشته تامین شده است . آمریکایی ها از حمله نظامی و تحریم ناامید شدند زیرا معتقد بودند هر دو راه مذکور ناکارآمد هستند و جلوی پیشرفت صنعت هسته‌ای ایران را نمی گیرند، مسلم است که تیم هسته‌ای گذشته نقش مهمی ایفا کردند. دبیر شورای عالی امنیت ملی با اشاره به تلاش های تیم هسته‌ای در دولت یازدهم نیز خاطرنشان کرد: مذاکره و توافق حاصل یک تلاش ملی و تلاش دیروز تا امروز است. کمیسیون برجام هم باید بدون برخورد سلیقه ای و توقف در گذشته قرائت خود را از برجام ارائه کند و مبانی جلوگیری از سوء استفاده در جریان اجرای برجام را تحکیم بخشد. نکته دیگر اینکه قطعا کمیسیون برجام باید کار خود را در آینده یعنی در جریان اجرا ادامه دهد که این امر اهمیت بیشتری دارد.

شمخانی ادامه داد: آمریکایی ها زمانی پیشنهاد مذاکره را دادند که حق هسته‌ای و حق غنی سازی را پذیرفته بودند. برجام میوه آلماتی و مسقط بود . ما باید در اجرا جلوی قرائت ها و مطالبات غلط را بگیریم. برای مثال دسترسی ها باید مبنی بر اسناد، مدارک و اثبات انحراف هسته‌ای باشد و نباید اجازه داده شود که اجرا در خارج از چارچوب صورت گیرد. برجام دستور العمل نیست و توافق است و برای عبور از یک مشکل در بین چندین کشور صورت گرفته است و قطعا همه منویات و مطالبات ما را تامین نمی کند همانطور که همه مطالبات و منویات طرف مقابل هم تامین نشده است. بنابراین برجام نه فتح الفتوح است و نه ترکمنچای.

وی اضافه کرد: کمیسیون فقط برجام را بررسی نکند بلکه حداقل متون چهارگانه را بررسی کند و ابعاد سیاسی و اقتصادی ، امنیت و دفاعی آن را مدنظر قرار دهد . به هر حال برجام فرصت ها و تهدیداتی را به همراه دارد. محور مذاکرات و توافق برای دو طرف اعتماد سازی و راستی آزمایی است و چنین موضوعی که برای ما به دنبال استفاده غیر صلح آمیز پرونده هسته‌ای نیستیم ملاک است. شمخانی با تاکید برلزوم فعالیت جدی کمیسیون برجام از این کمیسیون اعلام حمایت کرد و در ادامه قرار شد جلسه ای دیگر با حضور شمخانی در کمیسیون برگزار شود.

هشتگ: ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.