stat counter
تاریخ : جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Friday, 26 April , 2024
  • کد خبر : 154548
  • 17 مرداد 1399 - 14:54
2

تامین نیازهای عشایر و نقش آنهادر چرخه اقتصاد فارس

تامین نیازهای عشایر و نقش آنهادر چرخه اقتصاد فارس
طرح تامین آب پایدار با پیشرفت ۹۰ درصد برای بهره برداری ۲۳۸۰ خانوار عشایری فارس با اعتبار ۲۲ میلیارد تومان امسال اجرا شد.
قلم | qalamna.ir :
مدیر کل امور عشایر فارس گفت: طرح تامین آب پایدار با پیشرفت ۹۰ درصد برای بهره برداری ۲۳۸۰ خانوار عشایری با اعتباری افزون بر ۲۲ میلیارد تومان در  مناطق عشایری استان امسال اجرا گردید.
روح الله بهرامی با اشاره به جمعیت ۱۴۷ هزار نفری عشایر فارس در ترکیب سه قومیت ایل قشقایی، خمسه و لر با ۱۱ طایفه مستقل گفت:که اکثریت عشایر به شغل دامداری مشغول هستند.
تولید یک سوم گوشت قرمز استان در عشایر
وی خاطر نشان کرد ۶۷ درصد از مراتع استان فارس در اختیار عشایر کوچرو است، که ۲۰ هزار تن گوشت قرمز که یک سوم گوشت قرمز استان است، را تامین میکند.
وی با اشاره به اینکه عشایر سه میلیون دام سبک را مدیریت می‌کنند، افزود: در فارس ۱۴۷ هزار و ۲۷۴ نفر عشایر معادل ۲۷ هزار و ۲۷۵ خانوار پنج نفره وجود دارند که به دامداری مشغول هستند.تامین نیازهای عشایر فارس و نقش آنهادر چرخه اقتصاد کشور
طرح آبرسانی به عشایر
مدیر کل امور عشایر فارس با اشاره به طرح آبرسانی به عشایر، گفت: آب رسانی سیار به عشایر علاقمند به کوچ، توسط دولت با ۵۲ دستگاه کامیون تانکر آبرسانی انجام و سالانه ۸۰۰ هزار مترمکعب آب برای شرب خانواده‌های عشایری و دام‌های آن‌ها بین عشایر توزیع می‌شود.
مدیر کل امور عشایر فارس با اشاره به اینکه تامین علوفه و آرد از دیگر خدماتی است که سالانه توسط اتحادیه و شرکت‌های عشایری انجام می‌شودگفت: سالانه ۷۵ هزار تن علوفه در اختیار عشایر قرار می‌گیرد.
به گفته بهرامی، یکی از طرح‌های مهم، طرح زنجیره تولید گوشت قرمز با تسهیلات کم بهره است که تاکنون ۷۴۰ میلیارد ریال جذب شده که در این راستا ۱۸۹ هزار راس دام سبک پروار شده است، در این طرح زمان چرای دام در مرتع را کاهش  تولیدگوشت قرمز به سه هزار و سیصد هزار تن  افزایش یافته است.تامین نیازهای عشایر فارس و نقش آنهادر چرخه اقتصاد کشور
وی ترویج انرژی‌های پاک مهمترین اولویت اداره کل امور عشایرعنوان کرد و افزود: در همین راستا توزیع حمام‌های خورشیدی، فانوس‌های خورشیدی برای عشایر در دستور کار قرار گرفته است.
او ادامه داد: تعداد ۱۱۷ جایگاه نفت سفید احداث که از این تعداد ۱۱۲ جایگاه عاملیت شرکت نفت را اخذ نموده و تعداد ۹۹ جایگاه سیلندر توزیع گاز احداث و تحویل شرکت‌های تعاونی برای خدمات رسانی کپسول‌های گاز به متقاضیان عشایردایر شده است.
تولید ۵۷ هزار متر مربع فرش دستبافت
مدیر کل امور عشایر فارس بیان داشت: سالیانه ۵۷ هزار متر مربع فرش دستباف توسط بانوان عشایری تولید که معادل ۴۴ درصد فرش دستباف استان را تامین می‌کنند.
راه اندازی بهداشت سیار در بین عشایر
وی با اشاره به اینکه راه اندازی کانکس‌های سیار بهداشت در مناطق عشایری شکل گرفته است، افزود: پارسال به همت دانشگاه علوم پزشکی شاخص برخورداری بهداشت در عشایر ۲۰ درصد بود که با راه اندازی این کانکس‌ها شاخص ۳۷ درصد داشته است و امسال ۱۹ کانکس بهداشت عشایر تامین شد.
راه اندازی صندوق اعتبارات خرد زنان عشایری
بهرامی، با اشاره به راه اندازی ۸۰ صندوق اعتبارات خرد زنان عشایری گفت تاکنون ۲ هزار نفر از زنان عشایری تحت پوشش این صندوق‌ها قرار دارند و نزدیک به ۳۷ میلیارد ریال تسهیلات در اختیار افراد زیر پوشش قرار گرفته است
این تسهیلات صندوق بیشتر در حوزه اشتغال خانگی، صنایع دستی و گیاهان دارویی است.
هشتگ: , , , , , , , , ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.