stat counter
تاریخ : شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Saturday, 27 April , 2024
  • کد خبر : 145764
  • 22 تیر 1399 - 10:51
0

چرخش معنادار آلمان از آمریکا به سمت چین

چرخش معنادار آلمان از آمریکا به سمت چین

درست پس از این که آلمان ماه گذشته موافقت کرد با تزریق اضطراری ۹ میلیارد یورو، به نجات لوفتهانزا بشتابد، این شرکت هواپیمایی اعلام کرد خدمات در مسیر فرانکفورت-شانگهای که ماههاست متوقف شده را ازسرمی گیرد.

قلم | qalamna.ir :

این اقدام ایرلاین آلمان خواه ناگهانی بوده یا از پیش طراحی شده باشد، نماد اولویتی است که برلین برای ترمیم روابط تجاری میان دو کشور قائل شده که سران آنها امیدوارند بدترین مقطع شیوع پاندمی ویروس کرونا را پشت سر گذاشته باشند.

آلمان در بحبوحه تنشهای فزاینده با واشنگتن بر سر امنیت و تجارت، در حال ارزیابی وابستگی طولانی مدت خود به آمریکا است و تردید چندانی در میان سران این کشور درباره تقویت همکاری با چین به عنوان بزرگترین شریک تجاری آلمان وجود ندارد.

در حالی که چین در سراسر جهان غرب به خصوص آمریکا و انگلیس به دلیل عدم شفافیت در خصوص منشا شیوع ویروس کرونا و این اواخر تغییر قوانین هنگ کنگ مورد انتقاد قرار گرفته اما دولت آلمان در واکنش خود محتاطتر عمل کرده است.

آنگلا مرکل در کنفرانس مطبوعاتی که هفته گذشته برگزار شد، در برابر این پرسش که وی از چه نوع تحریمهایی که آمریکا علیه چین در نظر دارد، حمایت می کند، از پاسخ دادن شانه خالی کرد و گفت: روابط با چین مهم بوده و از اهمیت استراتژیک برخوردار است.

اهمیت چین به عنوان یک بازار صادراتی برای کالاهای آلمانی به خصوص خودرو و ماشین آلات بر هیچ کس پوشیده نیست. از زمانی که مرکل در سال ۲۰۰۵ صدراعظم آلمان شد، صادرات آلمان به چین پنج برابر شده و سال گذشته به حدود ۱۰۰ میلیارد یورو رسید. در حالی که برخی از اقتصاددان می گویند تقاضای چین برای کالاهای سرمایه ای آلمان کاهش پیدا کرده اما این کشور همچنان رکن استراتراژی اقتصادی برلین و یک عامل رشد تجارت مانده است.

زمانی که تقاضا از سوی آمریکا در پی بحران مالی سال ۲۰۰۸ و ۲۰۰۹ دچار فروپاشی شد، آلمان به چین تکیه کرد که تا حدود زیادی از این ناملایمات در امان ماند و رشد اقتصادی خود را بهبود بخشید و این رشد تا زمان شیوع ویروس کرونا ادامه داشت.

هیچ تردیدی وجود ندارد که مرکل این موضوع را به خاطر دارد زیرا به دنبال حمایت از اقتصاد آلمان در بحران جاری است که طبق پیش بینی کمیسیون اروپا، باعث کاهش ۶.۳ درصدی تولید آلمان در سال ۲۰۲۰ خواهد شد.

در حالی که چین با پیامدهای اقتصادی شیوع ویروس کرونا خود را وفق می دهد، صادرکنندگان آلمان نشانه هایی از امید می بینند. به عنوان مثال، فروش خودرو در چین در ژوئن برای سومین ماه متوالی رشد کرد.

آمریکا به عنوان بزرگترین بازار صادراتی آلمان هنوز درگیر شیوع ویروس کرونا است و در این میان، چین به تدریج در حال ازسرگیری کسب و کار عادی است.

عدم تمایل مرکل برای انتقاد از چین در ماجرای هنگ کنگ ممکن است با چهره وی به عنوان یک رهبر پیشتاز متناقض به نظر برسد اما در واقع رفتار فعلی صدراعظم آلمان مطابق با سیاستی است که در ۱۵ سال گذشته در خصوص چین دنبال کرده است و از یک سو نسبت به مسائل حقوق بشر ابراز نگرانی کرده و از سوی دیگر با عمیقتر کردن روابط تجاری، به ادامه گفت و گوی همکاری پرداخته است.

اولویتهای برلین در خصوص چین تاثیر عمیقی روی رویکرد اروپا داشته است و با وجود این که اورسلا فون درلاین از زمان رسیدن به ریاست کمیسیون اروپا از انتقاد از چین فروگذار نکرده اما مراقب بوده که از خط آلمان عبور نکند.

بر اساس گزارش پولیتیکو، آلمان حدود یک سوم از تجارت چین با اتحادیه اروپا را تشکیل می دهد اما چین در اقتصادهای دیگر اروپایی نظیر فرانسه و ایتالیا هم حضور مهمی دارد و انتقادات اخیر از پکن بر سر هنگ کنگ و ویروس کرونا بعید است روی فعالیت چین در اتحادیه اروپا حتی با وجود انتقادیتر شدن لحن بروکسل تاثیری بگذارد.

انتهای پیام

هشتگ: , , , , , , , ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.