stat counter
تاریخ : شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Saturday, 27 April , 2024
  • کد خبر : 143757
  • 16 تیر 1399 - 13:39
3
رئیس دانشگاه علوم پزشکی ابن سینا همدان خبر داد:

زنان خانه دار، کارگران، کشاورزان و مشاغل آزاد بیشترین مبتلایان به کرونا/ بستری ۵۴۰ بیمار کرونایی با علائم حاد تنفسی در همدان

زنان خانه دار، کارگران، کشاورزان و مشاغل آزاد بیشترین مبتلایان به کرونا/ بستری ۵۴۰ بیمار کرونایی با علائم حاد تنفسی در همدان
رئیس دانشگاه علوم پزشکی ابن سینا همدان از بستری ۵۴۰ بیمار کرونایی با علائم حاد تنفسی در استان همدان خبر داد و گفت: زنان خانه دار، کارگران، کشاورزان و مشاغل آزاد، 70 درصد جمعیت آلوده ها به ویروس کرونا را تشکیل می دهند.
قلم | qalamna.ir :

خبرنگار قلم، رشید حیدری مقدم در نشست خبری کمیته اطلاع‌رسانی ستاد کرونا استان همدان که صبح امروز در استانداری همدان برگزار شد، ضمن قدردانی  از اصحاب رسانه و احساس مسئولیت آن ها در یاری دادن دانشگاه علوم پزشکی، گفت: درحال حاضر، نگرانی ها از این بابت است که شاهد شعله ور شدن آتش این اپیدمی باشیم.

وی با بیان این که استان همدان در طی ۴ ماه و نیم گذشته عملکرد قابل قبول و خوبی را در بحث کرونا داشته است، تصریح کرد: شاخص بروز تجمعی به ازای هر صد هزار نفر در کشور ۳۰۰ نفر و در استان همدان ۱۱۰ نفر است، اگرچه بیماری در حد قابل قبولی در استان کنترل شده اما شرایط شکننده است.

این مقام مسئول در ادامه صحبت های خود با اشاره به این که تا ظهر دیروز (۱۵ تیرماه) تعداد بیماران بستری که تست کرونای آنان مثبت بوده است، برابر دو هزار و ۳۴ مورد بود، خاطرنشان کرد: تا دیشب، تعداد ۲۰۰ نفر فوتی داشته ایم؛ از سویی از تعداد ۷ هزار و ۵۰۰ نمونه در مراکز ۱۶ ساعته استان نیز تعداد ۲ هزار و ۵۰۰ نفر مثبت اعلام شدند.

۴۶ درصد کسانی که تست کرونای آن‌ها مثبت بوده خانم‌های خانه‌دار بوده اند

رئیس دانشگاه علوم پزشکی ابن سینا همدان با بیان این که ۳۰ درصد از افرادی که دارای علامت بوده و به مراکز تست کرونا مراجعه کرده اند، درمعرض خطر بودند، تصریح کرد: ۴۶ درصد کسانی که تست کرونای آن‌ها مثبت بوده خانم‌های خانه‌دار بوده اند و به نوعی می توان آن ها را بمب های متحرکی دانست که به جز خانواده خود می توانند، افراد دیگر را نیز مبتلا کنند.

وی در ادامه بیان کرد: در عطسه یا سرفه با دهان باز ۲۰۰ میلیون ذره ویروسی بیرون می آید و یک دویستم یک سرفه برای آلوده کردن فرد دیگر، کافی است بدین سان زدن ماسک در این روزها امری حائز اهمیت است.

حیدری مقدم در پاسخ به نوع ماسک های موجود در بازار و استاندارد بودن آن ها نیز تصریح کرد: زدن یک ماسک غیراستاندارد هم از نزدن ماسک بسیار بهتر است.

وی با بیان این که زنان خانه دار، کارگران، کشاورزان و مشاغل آزاد بیشترین مبتلایان به کرونا هستند، عنوان کرد: این افراد ۷۰ درصد جمعیت آلوده ها به ویروس کرونا را تشکیل می دهند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی همدان با بیان این که هم اکنون شاهدیم که آلودگی جمعیت روستایی به این ویروس درحال افزایش است، گفت: بدین ترتیب، نگرانی ها به سمت خانم های خانه دار و دورهمی های خانوادگی، مراسم های عروسی (که به صورت زیرزمینی برگزار می شوند) و کارکنان دستگاه های اجرایی است.

حیدری مقدم با بیان این موضوع تصریح کرد: از هفته جاری، به شدت بر دستگاه های اجرایی، بانک ها، کلینیک ها، مطب ها و دفاتر پیشخوان نظارت خواهد شد تا به هیچ عنوان بدون ماسک ارائه خدمت نکنند و به افرادی نیز که ماسک ندارند، خدمات ارائه نشود، از سویی کلیه افراد برای گرفتن خدمت از خانه های بهداشت همدان نیز باید دارای ماسک باشند (مگر در شرایط اورژانسی) چرا که این افراد نیز به سان بمب های ساعتی می توانند پرسنل ما را درگیر بیماری کرونا کنند.

ابتلا به کرونا، جرم نیست!

وی با اشاره به موضوع های مورد تاکید سازمان بهداشت جهانی نیز گفت: به جز رعایت فاصله گذاری اجتماعی، ماسک زدن و شست و شوی دستان، نیاز به مسئولیت اجتماعی داریم؛ روندی که این روزها با اجرای آن شاهدیم که بحران کرونا در برخی از کشورها کنترل شده است.

حیدری مقدم ضمن ابراز ناراحتی مطرح کرد: متاسفانه برخی از افراد آلوده به کرونا، علائم خود را می پوشانند و با حضور در محیط کار، افراد متعددی را آلوده می کنند؛ چنان که شاهدیم یک نفر آلوده به این ویروس در شهرستان همدان تعداد ۵۰ نفر را نیز آلوده کرد!

وضعیت هشدار استان همدان نزدیک به قرمز

این مقام مسئول با تاکید بر این که باید بدانیم که ابتلای کرونا یک انگ اجتماعی و جرم نیست و تنها یک ویروس است، خاطرنشان کرد:هم‌اکنون، وضعیت شهرستان های همدان، نهاوند، ملایر و تویسرکان قرمز و شهرستان بهار در وضعیت نارنجی و باقی شهرستان های همدان نیز جزو شهرستان‌های زرد هستند.

اگر ۱۰ تا ۲۰ درصد بیمار به همدان اضافه شود، مجبوریم در راهروهای بیمارستان ها تخت بگذاریم

حیدری مقدم با بیان این که در مجموع استان همدان شرایط هشدار نزدیک به قرمز دارد، افزود: کمتر از ۳ هزار و ۲۰۰ تخت در بخش دولتی وجود دارد، یعنی اگر پنج درصد شهر همدان به ویروس کرونا آلوده شود؛ ما به ۳۵ هزار تخت بیمارستانی نیاز داریم.

وی با بیان این که اگر ۱۰ تا ۲۰ درصد بیمار به همدان اضافه شود، مجبوریم در راهروهای بیمارستان ها تخت بگذاریم، گفت: یک دستگاه اکسیژن ‌ساز خریداری شد و هم اکنون در بیمارستان سینا همدان برای ۴۰ بیمار اکسیژن داریم؛ بدین ترتیب، اکسیژن‌سازهای بیمارستان‌ها در صورت افزایش جمعیت مورد نیاز به دستگاه با مشکل مواجه می‌شوند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی ابن سینا همدان با بیان این که دستگاه اکسیژن ساز بیمارستان شهید بهشتی و بعثت نیز تا آخر هفته می رسد، اضافه کرد: هم اکنون، ۵۴۰ بیمار بستری با علائم حاد تنفسی در استان داریم، از اوایل اردیبهشت ماه تا پایان خردادماه حدود ۲۰۰ بیمار کرونایی وجود داشت که هم اکنون جمعیت افراد آلوده به این ویروس، سه برابر شده و به ۵۴۰ نفر رسیده و ۳۲ نفر زیر دستگاه هستند که اگر این میزان ۴ برابر شود، توان کنترل و تامین اکسیژن برای آن ها را نداریم.

این مقام مسئول با تاکید بر این که در هیچ زمینه ای وزارت بهداشت به تنهایی نمی تواند پیش رود، خاطرنشان کرد: ۲۵ درصد وظایف در این زمینه در دست ما قرار ارد بدین ترتیب نیاز به ورود مناسب تر سایر بخش ها است.

فرسودگی شغلی نیروهای درمانی/ خستگی کادر درمان عامل آلودگی به کرونا

حیدری مقدم با بیان این که درحال حاضر، حداقل از ۷۰ درصد استان های کشور از نظر تجهیزاتی شرایط بهتری داریم، عنوان کرد: این وضعیت می تواند به شدت شکننده باشد، از سویی نیروهای ما نیز به مرور زمان دچار فرسودگی شغلی شده اند و مهم ترین دلایل آلودگی پرسنل درمانی نیز همین خستگی ها است.

وی در پاسخ به این که از نیروهای مردمی و داوطلبین در این عرصه کمک گرفته شود، نیز گفت: ما در این مسیر، نیروی خبره جنگی می خواهیم و دنبال سیاهی لشگر نیستیم، نیاز به فردی داریم که مدیریت بحران را آموخته باشد بدین ترتیب، نقش نیروهای مردمی در زمینه تامین ماسک و اطلاع رسانی مطرح است که تاکنون نیز در این زمینه ورود مناسبی داشته اند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی ابن سینا همدان با تاکید بر این که از مردم انتظار داریم که مراقبت کنند تا بیمار نشوند، اظهار کرد: از مردم می خواهیم تا در صورتی که تست کرونای آن ها مثبت شده است، وارد اجتماعات نشوند چراکه در یک عروسی که ۷۰۰ نفر دعوت شوند، احتمال ابتلای ۷۰ تا ۱۰۰ نفر در این راستا وجود دارد و همین می‌تواند ظرفیت کامل  یک بیمارستان ما را پُر و هزاران مشکل ایجاد کند.

سر سلامتی مردم با هیچ فرد، گروه یا جریانی مذاکره و مصالحه نداریم

حیدری مقدم با بیان این که بازدیدهای نظارتی با جدیت در دستور کار است، عنوان کرد: به هیچ عنوان، سر سلامتی مردم با هیچ فرد، گروه یا جریانی مذاکره و مصالحه نداریم و کوچکترین کم‌کاری در اقدامات مجموعه بهداشت و درمان وجود نداشته اما بقیه روند نیاز به کمک‌مردم، رعایت ماسک زدن، فاصله‌گذاری اجتماعی، شست‌وشوی دست و پرهیز از حضور افراد کرونا مثبت در اجتماعات است.

خرید اینترنتی در اولویت قرار گیرد

وی با اشاره به این که از روز شنبه بازرسی‌ها در سطح استان همدان آغاز شده است و در این مسیر، از سلامت مردم هزینه نخواهیم کرد، ادامه داد: نیاز است تا اصحاب رسانه نیز الزام به رعایت فاصله گذاری های اجتماعی خصوصاً در صنوف و دستگاه های اجرایی را مورد تاکید قرار دهند؛ ا سویی بایستی بسترهای خرید اینترنتی مهیّا و مردم به این سمت ترغیب شوند، از تجمع های غیرانونی پرهیز شود، شاهد ارائه خدمات بانکداری الکترونیکی با استفاده از سیستم‌نوبت دهی باشیم.

حیدری مقدم در ادامه این موضوع، افزایش غرفه‌ها و مراکز عرضه ماسک و گندزدایی هدفمند و طبق پروتکل‌های اعلام شده توسط دانشگاه و تلاش برای تداوم حساس سازی را از جمله موضوع های مهم در این عرصه برشمرد و افزود: مقرر شد تا بالن قرمزی از سوی شهرداری همدان در وسط شهر بالا برود تا وضعیت هشدار را به مردم گوش زد کند و ماسک زدن بوعلی سینا به عنوان نماد طب دنیا انجام شود که البته، با تلاش رسانه‌ها این اقدام می‌تواند در معرفی همدان به عنوان نماد ملی توسط سازمان بهداشت جهانی مطرح و همدان را نیز در سطح بین المللی معرفی کند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی ابن سینا همدان در ادامه، با تاکید بر این که مسئولیت پذیری اجتماعی از مهمترین عوامل بازدارنده شیوع ویروس کرونا است، به هزینه های این بیماری برای افراد نیز اشاره کرد و گفت: هزینه های این بیماری رایگان نیست و برای فرد مبتلا هزینه ای دو و نیم میلیونی تا هفت میلیونی دارد.

حیدری مقدم از راه افتادن کاروان های عروسی در سطح استان نیز گلایه کرد و گفت: بخشی از مشکلات ما ریشه فرهنگی دارند از سویی برخی از سیاست هایمان مانند توزیع سیم کارت رایگان در وسط این ماجرا نیز، غلط بود و حال باید بدانیم که به صورت کدخدامنشانه نمی توانیم این ویروس را کنترل کنیم.

این مسئول با تاکید بر این که باید یاد بگیریم که با این ویروس زندگی کنیم و با جنگیدن راه به جایی نمی بریم، در پاسخ به انتقادهای خبرنگار قلم مبنی بر نامناسب بودن نظارت ها بر آرایشگاه ها، اتوبوس ها، تاکسی ها، رستوران ها و تالارهای عروسی نیز گفت: تعداد واحدهای صنفی در همدان بالا است و نیروی های مرکز بهداشت نمی تواند آن ها را پوشش دهد، گویی وزنه ای ۳۰۰ کیلویی داریم و زور ما تنها برای برداشتن صد کیلو است، از سویی نظارت ها تنها وظیفه ما نیست.

وی در ادامه این موضوع تصریح کرد: قبول دارم که حساسیت ها در آرایشگاه ها، اتوبوس ها، تاکسی ها و بانک ها پایین آمده و نیاز است تا در این زمینه ورود کنیم.

حیدری مقدم در ادامه، در پاسخ به درخواست خبرنگار ما مبنی بر روراست بودن با جامعه خبری استان و ارائه آمار مستند و صحیح نیز گفت: نمی خواهیم به مردم استرس وارد کنیم، اما از سویی، تیم اجرایی دانشگاه علوم پزشکی، اخلاق حرفه ای را خط قرمز خود می دانند و در هیچ زمینه ای نیز کم کاری نخواهد داشت؛ از سویی، علت متفاوت بودن برخی از آمارهای ارائه شده می تواند به سبب حاضر نبودن تست های کرونا باشد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی ابن سینا همدان با بیان این که بیشتر افراد بدحال و البته فوتی بر اثر ویروس کرونا در استان همدان را افراد بالای ۶۰ سال تشکیل داده اند، گفت: میانگین فوتی در کل کشور ۱۵۰۰ و در کل استان همدان ۲۰۰ است که خوشبختانه بالغ بر ۵۰ نفر از شاخص کشوری پایین تر هستیم.

۴ درصد مبتلایان به کرونا در استان همدان کارمندان و مدیران دولتی هستند

وی با بیان این که تست کرونای ۳۵۰ نفر از پرسنل بهداشت و درمان همدان مثبت بودند که ۴۳ نفر آن ها بستری شده و هم اکنون نیز ترخیص شده اند، اظهار کرد: ۴ درصد مبتلایان به کرونا در استان همدان کارمندان و مدیران دولتی هستند و متاسفانه شاهدیم که حساسیت مردم نسبت به کرونا در مقایسه با دو ماهه ابتدای سال از ۸۶ درصد به ۲۰ درصد کاهش پیدا کرده است.

حیدری مقدم در خصوص واکسن این ویروس نیز عنوان کرد: یک هزار و ۷۰۰ پروژه در این زمینه در دنیا در حال انجام است که امیدواریم پیش از آغاز پاییز به دادمان برسد تا شاهد شیوع ویروس آنفلوآنزا در کنار ویروس کرونا نباشیم.

وی آمار ارائه شده از سوی رئیس سازمان نظام پزشکی نهاوند در روزهای اخیر را نادرست اعلام کرد و گفت: نباید در این بیماری به دنبال داروهای فله ای و نسخه هایی مردم عادی برویم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی ابن سینا همدان در پایان به ساخت دارویی در همدان اشاره کرد و افزود: فردی ادعای این را داشت که داروی کرونا را کشف کرده است و ما جلوی آن را گرفته ایم و حتی من را مخالف علم دانستند، در حالی که منطی پشت این دارو وجود نداشت و نمی توان تنها با یک ادعا، از جان مردم مایه گذاشت.

 

 

 

 

هشتگ: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,
  • خبرنگار شکیبا کولیوند

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.