stat counter
تاریخ : جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Friday, 26 April , 2024
  • کد خبر : 143181
  • 14 تیر 1399 - 19:21
1
مدیرکل اقتصاد و دارایی استان کرمانشاه:

مردم از خرید عرضه اولیه در بورس غافل نباشند/ امکان آزادسازی تا ۵٠ درصد سهام عدالت وجود دارد

مردم از خرید عرضه اولیه در بورس غافل نباشند/ امکان آزادسازی تا ۵٠ درصد سهام عدالت وجود دارد
مدیرکل اقتصاد و دارایی استان کرمانشاه با بیان اینکه مردم از خرید عرضه اولیه در بورس غافل نشوند گفت: بهتر است که تازه واردان به بورس سرمایه زندگی‌شان را وارد بورس نکنند بلکه آورده خود را از محل پس اندازشان تأمین کنند.
قلم | qalamna.ir :

خبرنگار قلم، امیر حمزه حیدریان مدیرکل امور اقتصادی و دارایی استان کرمانشاه پیش از ظهر امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه که با موضوع بورس و سهام عدالت برگزار شد اظهار داشت: به تازه واردان بورس هشدار می‌دهیم که از رفتار هیجانی پرهیز و سهام بنیادین را با نگاه بلند مدت حداقل یک ساله خریداری کنند.

وی افزود: اولویت اول سرمایه گذاری برای کسانی که اطلاعات کامل بورسی ندارند صندوق های سرمایه گذاری و یا واسطه گری است و مردم از خرید سهام دولتی ETF و نیز عرضه های اولیه غافل نباشند چرا که در بلند مدت سوددهی خوبی دارند.

حیدریان تصریح کرد: بهتر است تازه واردان سرمایه زندگیشان را وارد بورس نکنند بلکه باید آورده خود از محل پس اندازشان باشد تا حتی اگر از دست رفت زندگی شان دچار تلاطم نشود.

این مسؤل خاطرنشان کرد: تقویت بورس از سیاست های اصلی دولت است اما به دلیل ریسک پذیر بودن بورس، اینکه کسی تمام سرمایه زندگیش را داخل بورس کند کار خطرناکی است.

مدیرکل اقتصاد و دارایی استان کرمانشاه گفت: شرکتی که تازه وارد بورس می شود سهامش با عنوان عرضه اولیه با زیرقیمت واقعی میان سهامداران تقسیم می شود و این نوع سهام به طور قطع سوددهی دارند، اما سرمایه گذاران باید هشیار باشند که بورس از خبرهای سیاسی، فرهنگی و اجتماعی تاثیر می گیرد.

حیدریان با اشاره به عرضه بخشی از سهام پنج شرکت دولتی در قالب صندوق واسطه گری مالی ETF بیان کرد: هدف دولت از این کار مردمی کردن اقتصاد، تعمیق بازار سرمایه، امکان دسترسی مردم به بازار سرمایه و نیز انتفاع عامه مردم از رشد بازار بورس است.

وی اظهار داشت: از ۱۴ تا ۲۹ اردیبهشت ماه امکان خرید بخشی از سهام بانک های صادرات، تجارت، ملت، بیمه البرز و بیمه اتکایی امین تا سقف خرید ۲ میلیون تومان برای هر شخص حقیقی فراهم شد.

این مسؤل ادامه داد: دولت این سهام را با ۲۰ درصد تخفیف عرضه کرد و در همان زمان عرضه نیز ۱۰ درصد به ارزش سهام اضافه شد یعنی در عمل هر شخص حقیقی با ۳۰ درصد تخفیف این سهام را می توانست بخرد.

رئیس شورای هماهنگی دستگاه‌های تابعه وزارت اقتصاد و دارایی به کسانی که می خواهند وارد بورس شوند توصیه کرد که در همین صندوق های واسطه مالی سرمایه گذاری کنند.

مدیرکل اقتصادی و دارایی افزود: سه میلیون نفر در کشور ETF اول را خریده اند و ارزش ۲ میلیون تومان اولیه در تاریخ ۱۴ تیر ماه ۶ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان شده است.

حیدریان تاکید کرد: ریسک سرمایه گذاری در صندوق های واسطه مالی پایین است و این صندوق ها از نوسانات بازار خیلی آسیب نمی بینند.

وی در ادامه و درخصوص سهام عدالت گفت: افرادی که روش مستقیم آزادسازی سهام عدالت را انتخاب کرده اند از ۱۰ تا ۱۳ خرداد ماه فرصت داشتند تا ۳۰ درصد سهامشان را بفروشند.

این مسؤل افزود: ۶۸۰ هزار کرمانشاهی معادل ۴۷ درصد کل دارندگان سهام عدالت در استان روش غیرمستقیم که به صورت پیش فرض برای سامانه طراحی شده بود را انتخاب کرده اند و کسانی که روش غیرمستقیم را انتخاب کرده اند نمی توانند ۳۰ درصد سهامشان را بفروشند.

مدیرکل اقتصاد و دارایی پیش بینی کرد در آینده نزدیک امکان آزادسازی تا ۵۰ درصد سهام عدالت فراهم شود.

حیدریان، سهام عدالت را متشکل از ۴۹ شرکت دولتی خوب عنوان کرد و بیان داشت: از این تعداد ۳۶ شرکت بورسی و ۱۳ شرکت غیر بورسی هستند که بورسی شدن این شرکت ها نیز در دستور کار دولت قرار دارد.

وی ارزش روز سهام عدالت به تاریخ اول تیرماه را برای دارندگان سهام ۴۹۲ هزار تومانی معادل ۱۳ میلیون و ۷۸۰ هزار تومان و برای دارندگان سهام ۵۳۲ هزار تومانی معادل ۱۴ میلیون و ۱۳ هزار تومان اعلام کرد.

رئیس شورای هماهنگی دستگاه‌های تابعه وزارت اقتصاد و دارایی تصریح کرد: ۸۰ درصد دارندگان سهام عدالت شامل ۲ طیف ۴۹۲ و ۵۳۲ هزار تومانی و مابقی افراد سهام یک میلیون تومانی دارند.

حیدریان دلیل اختلاف ارزش سهام ها را مربوط به فراخوان سال ۹۵ برای تکمیل سرمایه سهام  عدالت اعلام کرد و خاطرنشان کرد: در آن زمان فقط ۳۰۰ هزار نفر سرمایه خود را به یک میلیون تومان رساندند و دولت در آن زمان تکمیل کردن سهام اعضای نهادهای حمایتی مانند کمیته امداد و بهزیستی را خود بر عهده گرفت.

مدیرکل اقتصاد و دارایی درخصوص دلیل اختلاف دارندگان سهام ۴۹۲ و ۵۳۲ هزار تومانی نیز توضیح داد: در همان سال ۹۵ مبلغ ۴۰ هزار تومان سود سهام عدالت به حساب افراد واریز شد و کسانی که این مبلغ را برداشت کردند ارزش سهامشان ۴۹۲ هزار تومان شد و کسانی که برداشت نکردند صاحب سهام عدالت با ارزش ۵۳۲ هزار تومانی شدند، و برای هر خانواده تا پنج میلیون تومان به ازای پنج نفر سهام در نظر گرفته شده و پنج میلیون تومان در بین خانواده های با جمعیت بیشتر تقسیم شده است.

وی ادامه داد: در مجموع برای ۵۱ میلیون نفر دعوتنامه سهام عدالت ارسال شده و در نهایت ۴۹ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر موفق به تکمیل اطلاعات سهام عدالت شده اند.

حیدریان تعداد جاماندگان از تکمیل اطلاعات سهام عدالت را یک میلیون و ۸۰۰ هزار نفر اعلام کرد و افزود: سهام دار شدن این افراد نیاز به مصوبه مجلس و یا تصویب هیات وزیران دارد.

این مسؤل از فوت کردن ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر از دارندگان سهام عدلت خبر داد و اظهار داشت: انتقال سهام عدالت این افراد به وراث آنها در دستور کار دولت قرار دارد.

حیدریان در پاسخ به سوالی مبنی بر احتمال سقوط ارزش سهام عدالت در صورت فروش آن توسط سهامداران گفت: هدف اصلی دولت از اجرای طرح سهام عدالت مردمی کردن اقتصاد به خصوص در اقشار پایین جامعه بوده است و برای جلوگیری از سقوط ارزش سهام دولت اجازه فورش یکجای این سهام را نداده است.

وی در پایان افزود: یکی از رسالت های خبرنگاران این است که ارزشمند بودن این سهام را به لایه های مختلف اجتماع اطلاع رسانی کنند تا مردم به سادگی آنها را نفروشند مگر کسی که واقعا به صورت اضطراری نیاز به نقدینگی داشته باشد.

هشتگ: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.