stat counter
تاریخ : جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Friday, 26 April , 2024
  • کد خبر : 12883
  • 17 آبان 1394 - 0:39
6

ابتکار به حاشیه ها پاسخ داد

ابتکار به حاشیه ها پاسخ داد

دکتر معصومه ابتکار ، رییس سازمان حفاظت محیط زیست و معاون رییس جمهور، با حضور در برنامه تلویزیونی «متن، حاشیه» به پرسشهای متفاوتی در ارتباط با عملکرد خود و سازمان متبوعش پاسخ داد.

قلم | qalamna.ir :

معصومه ابتکار با اشاره به بخشی از خاطرات حضور و فعالیت خود در ۱۳ آبان ۵۸ گفت: در آن دوران جمعی از دانشجویان روشنفکر و مسلمان دانشگاه‌ها نگران شرایط متزلزل پس از انقلاب و تکرار تاریخ بودند، شرایطی بود که سازمان‌های رسمی کشور شامل مجلس و دستگاه‌های اطلاعاتی، امنیتی و نظامی شکل نگرفته و سر و سامان نداشت. بنابراین دانشجویان دنبال یافتن موثرترین روش برای مواجهه با بزرگترین ابرقدرت که تا چندی قبل ۷۰ هزار نیرو و پایگاه‌های قوی در کشور ما داشت بودند تا از وقوع کودتا علیه انقلاب ایران جلوگیری کنند.

به گفته وی دانشجویان پس از بررسی و انجام راه‌های مختلف شامل راهپیمایی، ارائه بیانیه و اعتصاب متوجه شدند هیچ یک از این ها تاثیرگذار نیست چون به نظر می‌رسید بعد از ورود شاه به آمریکا وقایعی در حال شکل گیری است و اتفاقاتی هم در سراسر جهان در حال وقوع است و هر کسی به نوعی دولت را تحت فشار قرار می‌دهد و شرایط به سمت ناگواری پیش می‌رفت.

معاون رییس جمهور با اشاره به نگارش کتاب خاطرات خود گفت: در دورانی که سمت معاونت ریاست جمهوری در دولت آقای خاتمی را داشتم کتاب خاطرات به مرحله‌ای رسید که ناشران آمریکایی حاضر به انتشار آن نشدند و ناشران با وجود استقبال اولیه از نشر آن امتناع می‌کردند. در شرایط خاصی ناشر کانادایی انتشار آن را پذیرفت و بدین ترتیب کتاب در کانادا انتشار یافت. در آمریکا اجازه کار تبلیغاتی و معرفی کتاب را ندادند. در داخل ایران نیز ترجمه فارسی کتاب توسط انتشارات روزنامه اطلاعات منتشر و همزمان با آن ترجمه عربی آن نشر یافت که برگی از تاریخ بسیار مهم روابط ایران و آمریکا است.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست در پاسخ به این پرسش که «خواهر مری ۱۳۵۸ با خانم ابتکار ۱۳۹۴ چقدر تفاوت دارد؟» گفت: انسان‌ها باید به طور طبیعی سیر تکاملی داشته باشند. امیدوارم سیر تکاملی رو به رشدی طی کرده باشم و این دلیل بر این نمی شود که افراد اصولشان را عوض کنند. به عنوان یک جوان بسیار آرمان‌گرا بودم و به عنوان فردی که تجربیاتی دارد امروز واقع‌گراتر هستم.

ابتکار در مورد موضع کنونی خود در باره رابطه با آمریکا با اشاره به اینکه آن موقع هم آمریکا بود با کشور ما قطع رابطه کرد، افزود: دانشجویان نسبت به آنچه که بعد اتفاق افتاد از جمله شعاری‌شدن بحث مبارزه با آمریکا و سایر مسایل بسیار نقد داشتند و یکی از مهم‌ترین مسایلی که امروز مطرح است آن است که ایران به عنوان الگوی موفق در نظام مردم سالار دینی بتواند در مقابل سیاست های آمریکا ایستادگی کند که این امر مستلزم الزامات درونی است و اینکه بتوانیم الزامات و فضای جامعه را به سمتی پیش ببریم که کشور در کارآمدی خود پیشرفت کند و فضای سالم و آزاد به ویژه برای جوانان جهت طرح مطالبات و دیدگاه‌ها فراهم شود که این امر تضمین کننده مصونیتی است که در قبال شرایط تهدید آمیز باید داشته باشیم.

معاون رییس جمهور با بیان اینکه در منطقه شرایط و مشکلاتی وجود دارد و آمریکا هم ناچار است با مجموعه‌ای از واقعیت‌ها کنار بیاید گفت: زمانی که مذاکره کنندگان ایرانی با نظر و راهنمایی‌های رهبر معظم انقلاب و سیاست‌های جدی آقای روحانی در مورد حقوق مردم فعالیت کردند طبیعی بود آمریکا نیز با این مسایل کنار بیاید.

وی با اشاره به اینکه سلطه گری و جنگ طلبی آمریکا در بسیاری از نقاط مختلف جهان به چشم می‌آید، افزود:مهم این است که کشور ما برخورد مناسبی با این شرایط داشته باشد و اجازه ندهد مناسباتش، به مناسباتی پرتنش تبدیل شود و کاری که مذاکره کنندگان کردند این بود که ضمن حفاظت از عزت و جایگاه ایران، کشور ما را از نظر تاثیرگذاری در منطقه به جایگاه جدیدی بردند، تا با تعامل با جهان بسیاری از تهدیدات را مهار کنند. دیپلماسی یکی از راه‌های مهار سلطه و قدرت است.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به اینکه دولت یازدهم در دو سال اخیر بیشترین صراحت را در سطوح مختلف داشته است گفت: در این مدت نشست‌های مختلفی با تشکل‌ها و گروه‌های مختلف داشته و سعی داشتیم همه صداها را بشنویم، نقدها را پذیرا باشیم و در صورت نیاز شفاف‌سازی کنیم.

وی در ادامه با اشاره برخی حاشیه های اخیر در مورد سازمان حفاظت از محیط زیست با بیان اینکه باید توجه کرد حاشیه سازی برای سازمان حفاظت محیط زیست با چه اهدافی و توسط چه کسانی صورت می گیرد؟ اظهارکرد: این سازمان فرصتی برای حاشیه سازی ندارد و به قدری کار برای این سازمان زیاد است و برنامه‌های آن فشرده است که فرصت پرداختن به حاشیه ندارد، اما عده‌ای علاقمند به کشاندن سازمان حفاظت محیط زیست به حاشیه هستند.

ابتکار در مورد حاشیه‌های ایجاد شده پس از مصاحبه او با شبکه جهانی بی.بی.سی نیز با اشاره به اینکه مصاحبه با شبکه جهانی ماهواره‌ای و تلویزیونی هیچ مشکل و ممنوعیتی ندارد اظهار کرد: این شبکه بی.بی.سی فارسی است که در کشور ما طبق بخشنامه‌ای که شورای عالی امنیت ملی داده است مشکل دارد، و اصلا پیش‌بینی این حاشیه‌ها را نمی‌کردم.

وی با تاکید بر اینکه من یک فرد بین المللی هستم و از دفاع و تشریح جایگاه ایران در مصاحبه‌های بین المللی استقبال می‌کنم گفت: اگر فرصت‌ها را در سطح بین المللی و منطقه‌ای استفاده کنیم می‌توانیم تمام مسایل مربوط به ایران را مطرح کنیم و تا زمانی که حضور موثری در رسانه‌های جهانی نداشته باشیم مردم جهان نمی‌توانند مواضع و رویکردهای ما را درک کنند و با ما همراهی داشته باشند.

معاون رییس جمهور با اشاره به اینکه تقاضای مصاحبه از سوی شبکه بی‌.بی‌.سی مطرح شد افزود: من با شبکه‌های مختلف از جمله سی‌.ان‌.ان، الجزیره و … مصاحبه داشتم و از اول سال تا به حال حدود ۲۰ یا ۳۰ مصاحبه بین المللی انجام دادم و فکر می‌کنم وظیفه من به عنوان معاون رییس جمهور و رییس سازمان حفاظت محیط زیست این است که از مواضع و کلیات دولت در عرصه‌های داخلی و خارجی دفاع کنم. این امر طبیعی است و باید از این فرصت استفاده کنم. بی‌.بی‌.سی نیز شبکه‌ای است که بیننده‌های بسیاری دارد که بسیاری از آن‌ها ممکن است سوالاتی در ارتباط با ما داشته باشند و ما هم در این زمینه باید شفاف سازی کنیم.

هشتگ:

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.