stat counter
تاریخ : جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Friday, 26 April , 2024
  • کد خبر : 12340
  • 13 آبان 1394 - 15:19
3

دروازه تاریخی مسجد سپهسالار سرقت شد

«بخشی از دروازه تاریخی مسجد – مدرسه سپهسالار (مدرسه عالی شهید مطهری) مورد دستبرد قرار گرفت و دو لنگه چُدنی دربِ ورودی غربی این بنای تاریخی و ارزشمند به سرقت رفت.»

قلم | qalamna.ir :
شهرام شهریار، با اعلام این خبر گفت: در صحبتی که با آقای ناصری، مدیر مالی و حراست مجموعه شهید مطهری داشتم، این خبر توسط آن‌ها تائید شده و برنزکاری‌های روی درِ چُدنی مدرسه به سرقت رفته و آسیب‌های جبران ناپذیری به این درِ ارزشمند وارد شده است.
 
وی ادامه داد: دو لنگه چدنی درِ سرمه‌ای این بنا که به سرقت رفته، با اَشکال مشبک و مارپیچ برنزی ویژه‌ای تزئین شده بودند. تنها نمونه مشابه آن دروازه باغ ملی است که طرح‌های گل و مرغ شبیه اژدها یا پرنده خیالی هما، طرح اسلیمی‌، شیر و خورشید، و سر شیر به شکل زیبایی روی آن مشبک کاری شده است‌، که این دروازه هم در گذشته مورد سرقت قرار گرفته بود.
 
شهریار تاکید کرد: «به گفته‌ مدیر حراست این مجموعه تاریخی، سارق توسط نیروی انتظامی دستگیر شده است، اما هنوز از وضعیت آثار سرقت شده اطلاعاتی در دست نیست . امیدواریم قبل از ذوب شدن آثار مشبک سرقت شده، برنزها پیدا و کار مرمتی دروازه شروع شود.»
 
براساس این گزارش، مسجد و مدرسه عالی شهید مطهری (سپهسالار) از نظر معماری و هنر، بی‌شک زیباترین مسجد شهر تهران است. این مسجد و مدرسه با زیربنایی در حدود هفت هزار متر مربع شامل دو شبستان، چهار ایوان عظیم، ۶۰ حجره در دو طبقه، یک گنبد بزرگ و سه گنبد کوچک، ۸ مناره، یک برج ساعت و شش محراب بنا شده است. عمارت تلفیقی از سبک معماری مسجد جامع اصفهان در قسمت هشتی و ورودی و مسجد اباصوفیه استانبول در نماسازی است.
 
در گذشته مسجد شش ورودی داشته که سه ورودی شمالی به علت احداث کتابخانه مجلس توسط هوشنگ سیحون در سال ۱۳۴۲ هجری خورشیدی مسدود و ارتباط این ضلع از بنا با باغ بهارستان قطع شد.
 
همچنین ورودی غربی مسجد و مدرسه عالی که درب اصلی بنا محسوب می‌شود دارای جلوخان و سردر عظیم و در دولَتی آهنی با شکوه بزرگی است که در حاشیه خیابان بهارستان (شهید مصطفی خمینی) قرار دارد. این فضا مسئولیت جذب و تقسیم و راهنمایی به فضای اصلی مسجد را بر عهده دارد و ورود و خروج مدرسه عالی نیز از همین فضا صورت می‌گرفته است. ورودی غربی جلوخان متناسب، دید مستقیم به داخل صحن(حیاط مرکزی) ندارد و به واسطه دالان متحدالشکل به داخل صحن مدرسه عالی راه پیدا می کند.
هشتگ: , , ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.