stat counter
تاریخ : جمعه, ۲۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Friday, 10 May , 2024
  • کد خبر : 107625
  • 28 فروردین 1399 - 21:43
1

۴ نکته طلایی برای بهتر شدن کسب‌وکارتان در سال جدید

۴ نکته طلایی برای بهتر شدن کسب‌وکارتان در سال جدید
در گزارش زیر چهار نکته را که می‌تواند به هدف‌گذاری مؤثر در سال جدید کمک کند بررسی خواهیم کرد.
قلم | qalamna.ir :

معمولا همه ما همزمان با خواندن دعای تحویل سال و آغاز سال جدید، تصمیماتی برای زندگی و کسب‌وکار در ذهن‌مان مرور می‌کنیم. بسیاری از ما این هدف‌گذاری‌های سالانه را در ابتدای هر سال روی کاغذ می‌آوریم و در طول سال عملکرد خود را نسبت به آنچه برنامه‌ریزی کرده بودیم می‌سنجیم.

اما بسیاری نیز با هدف‌گذاری اول سال میانه‌ای ندارند یا معمولا هدف‌گذاری‌هایشان به نحو واقع‌گرایانه‌ای نیست که در طول سال بتوانند به آن دست یابند. بر اساس مطالعات انجام‌شده معمولاً ۸۰ درصد افراد حتی تا ماه دوم سال نیز نمی‌توانند به تصمیمات و هدف‌گذاری‌هایی که کرده بودند پایبند بمانند.

شاید دلیلش این باشد که معمولا دوست داریم بدون زحمت همه‌چیز یک‌شبه تغییر کند! اگر شما هم از آن دسته افرادی هستید که برای سال جدید هدف‌های زیادی در سر دارید، ولی معمولا به آن دست پیدا نمی‌کنید، وقت آن رسیده در همین ابتدای سال تجدیدنظری در مورد نحوه هدف‌گذاریتان برای سال جدید داشته باشید تا بتوانید به صورت مؤثری آن را در طول سال اجرایی کنید و کسب‌وکارتان را در سالی که پیش رو دارید متحول کنید. در ادامه چهار نکته را که می‌تواند به هدف‌گذاری مؤثر در سال جدید کمک کند بررسی خواهیم کرد.

سنگ بزرگ علامت نزدن است!

ممکن است برای کسب‌وکارتان هدف‌گذاری بلندمدتی کرده باشید که مثلا تا پنج سال آینده یک میلیارد تومان درآمد کسب کنید. برای این‌که بتوانید اهداف بلندمدت را دست‌یافتنی کنید باید آن‌ها را به هدف‌های کوچک‌تری تقسیم کنید و برای شروع هدف‌های کوچک‌شده را پیش‌رویتان قرار دهید. زمانی که اهداف را کوچک‌تر و دست‌یافتنی‌تر انتخاب می‌کنید، راحت‌تر به آن‌ها دست پیدا می‌کنید و حس رسیدن به هدف و موفقیت شما را به تلاش برای ادامه مسیر ترغیب خواهد کرد. زمانی که هدف‌گذاری‌های دور از دسترس داشته باشید، احتمال این‌که در میانه مسیر طولانی که در پیش گرفته‌اید ناامید شوید بسیار زیاد خواهد بود؛ بنابراین سعی کنید زمانی که می‌خواهید اهداف امسال را برای کسب‌وکارتان تعریف کنید کمی واقع‌بین باشید، شرایط موجود را در نظر بگیرید و به نحوی برنامه‌ریزی کنید که انجامش در حد توان‌تان باشد. بدون شک همه ما انسان‎ها کمال‌گرا هستیم و دوست داریم بهترین اتفاقات را برای زندگی و کسب‌وکارمان رقم بزنیم. با این وجود باید همواره حواس‌مان باشد به اندازه‌ای بلندپروازی کنیم که بال‌هایمان به ما اجازه پرواز را خواهد داد. البته این به معنی دست‌کم گرفتن توانمندی و تلاش مضاعف نیست. قطعا هدف‌های کوچک نیز باید به نحوی انتخاب شوند که تا حدی ما را به چالش بکشند و توان کاری ما را از آنچه که هست بیشتر کند. این هدف‌ها باید ذره‌ذره با افزایش توانمندی‌ها بزرگ‌تر شوند تا در نهایت به هدف بلندمدتی که در نظر داشتیم بینجامد.

اطلاعات خود را افزایش دهید

اگر هدف‌گذاری شما برای سال جدید به‌کارگرفتن فناوری جدیدی است که به‌تازگی در حوزه کاری‌تان مطرح شده، اما خودتان چیزی از آن نمی‎دانید، قطعا تلاش مضاعفی برای دستیابی به آن باید داشته باشید. ضمن این‌که اگر اطلاع دقیقی از آنچه می‌خواهید انجام دهید نداشته باشید ممکن است آن را بسیار ساده‌تر یا سخت‌تر از چیزی که هست در نظر بگیرید و هدف‌گذاری متناسبی برای آن نداشته باشید؛ بنابراین پیش از آن‌که هدفی را برای خودتان تعیین کنید حتما از قبل در موردش جست‌وجو کرده و سعی کنید اطلاعات جامعی در موردش به دست بیاورید تا با آگاهی بیشتری برایش برنامه‌ریزی کنید.

جمع‌آوری اطلاعات در دنیای امروز کار خیلی پیچیده‌ای نخواهد بود. با یک جست‌وجوی ساده می‌توان به جدیدترین منابع در مورد هر موضوعی دست پیدا کرد. ضمن این‌که اگر از شبکه ارتباطی مناسبی برخوردار باشید، می‌توانید از افراد آشنا به حوزه مورد نظرتان نیز کمک بگیرید تا دید واقعی‌تری نسبت به آنچه در پی‌اش هستید پیدا کنید. هرچه دانش و آگاهی خود را نسبت به موضوع افزایش دهید هدف‌گذاری واقع‌گرایانه‌تر و دست‌یافتنی‌تری خواهید داشت و در طول مسیر نیز غافلگیر‌ نمی‌شوید.

زمانی که هدف را به‌درستی بشناسید تلاش برای دستیابی به آن نیز ساده‌تر خواهد شد و مسیر راه را نیز مشخص و دقیق‌تر می‌توانید ترسیم کنید. ضمن این که اگر هدف را به‌خوبی نشناسید ممکن است زمانی که به آن دست یافتید احساس کنید آن‌قدر‌ها به کسب‌وکارتان کمک نمی‌کند یا ارزش زمان و انرژی‌ای را که صرفش کردید ندارد.

علاقه‌های خود را در نظر بگیرید

زمانی که اهداف سال جدید را بر اساس روحیه و علاقه‌مندی‌هایتان انتخاب کنید، انگیزه بیشتری برای دستیابی به آن خواهید داشت. سعی کنید در هدف‌گذاری‌های امسال کمی هم به حرف دل‌تان گوش دهید و مسیر کسب‌وکار را از جاده علاقه‌ها و توانمندی‌هایتان انتخاب کنید. زمانی که هدف‌تان هم‌راستای کار‌هایی باشد که از انجام‌شان لذت می‌برید، ماهیچه‌های خلاقیت و نوآوری‌تان نیز به کار می‌افتد و می‌توانید نتایج شگفت‌آوری را خلق کنید. ضمن این‌که در طول مسیر نیز همواره حس خوبی از تلاش خواهید داشت و همین موضوع مانع احساس خستگی در میانه مسیر و فراموش کردن هدف‌هایتان خواهد شد. همیشه قرار نیست برای برنده شدن هدف‌گذاری کنید، گاهی برای داشتن حس بهتر و پیش‌بردن علاقه‌هایتان به کسب‌وکارتان جهت دهید.

به این فکر کنید که رسیدن به چه چیزی خیلی خوشحال‌تان می‌کند و برایش انگیزه زیادی دارید. گاهی افراد مسیری را برای پیشرفت کسب‌وکارشان انتخاب می‌کنند که بقیه هم انتخاب کرده‌اند و به نوعی به روال حوزه کاری‌شان تبدیل شده و این در حالی است که گاهی پیش‌رفتن در مسیری که برایتان جذاب‌تر است می‌تواند شما را به موفقیت بزرگ‌تری برساند و حتی به برگ برنده کسب‌وکارتان تبدیل شود. زیرا کاری را انجام داده‌اید که بقیه رقبا انجام نمی‌دهند و از طرفی، چون علاقه بیشتری برای انجامش داشتید انگیزه مضاعفی برای دستیابی به هدف پیدا کرده‌اید و در پایان از نتیجه‌اش شگفت‌زده خواهید شد.

تعداد هدف‌ها را کم کنید

این‌که بخواهید تا پایان سال به موارد زیادی دست پیدا کنید، قطعا بسیار خوب است. اما یادتان باشد شبانه‌روز ۲۴ ساعت است! زمانی که چند هدف بزرگ را در فهرست هدف‌گذاری‌تان قرار می‌دهید، به احتمال زیاد نمی‌توانید تا پایان سال همه آن‌ها را انجام دهید. در آخر سال با چند کار ناتمام‌مانده مواجه می‌شوید و خود را از شادی رسیدن به مقصد محروم می‌کنید. در اینجا بار دیگر اهمیت واقع‌بین بودن پررنگ می‌شود.

اگر با خودتان روراست نباشید و فکر کنید می‌توانید تا پایان سال به همه موارد متعددی که در فهرست خود مشخص کرده‌اید دست پیدا کنید، یعنی هنوز درایت کافی برای برنامه‌ریزی مناسب سالانه را در خود پرورش نداده‌اید. بهتر است به‌جای انتخاب هدف‌های متعدد، چند هدف محدود برای خود تعیین و همه تمرکزتان را برای دستیابی به آن‌ها معطوف کنید. قرار نیست در طول یک‌سال کل دنیا را زیر و رو کنید.

اگر به دنبال تغییرات بزرگ هستید باید آن‌ها را با صبر و تلاش و به‌تدریج به وجود بیاورید؛ بنابراین اگر فهرست بلندبالایی برای سال جدید آماده کرده‌اید، نگاه دوباره‌ای به آن بیندازید و از میان مواردش آن‌هایی را انتخاب کنید که بیشتر برایتان اولویت دارد. زمانی که با موفقیت هدفی را به دست بیاورید، با اعتمادبه‌نفس بالاتری سراغ هدف بعدی خواهید رفت و احتمال موفقیت بیشتری در ادامه مسیر خواهید داشت.

در مقابل اگر هدف‌های متعددی را پیش‌رویتان قرار دهید و نتوانید هیچ‌کدام را به مقصد برسانید انگیزه خود را برای هدف‌گذاری‌های بعدی از دست می‌دهید و احساس می‌کنید این کار بسیار بی‌فایده است. به‌ویژه اگر در این شرایط مدام خبر موفقیت رقبای خود را دریافت کنید، بیشتر احساس ناامیدی خواهید کرد.

هدف‌گذاری مناسب برای سال جدید بسیار مهم است، زیرا مسیر پیش‌روی کسب‌وکارتان در سال جدید را تعیین و انگیزه کافی برای تلاش در طول سال را ایجاد خواهد کرد. اگر بتوانید هدف‌گذاری واقع‌گرایانه و قابل انجامی برای امسال داشته باشید، مطمئن باشید به‌خوبی آن را دنبال خواهید کرد و در پایان سال از اثرات مثبتی که در کسب‌وکارتان داشته شگفت‌زده خواهید شد.

هشتگ: , , , , , , ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.