stat counter
تاریخ : جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Friday, 26 April , 2024
  • کد خبر : 10731
  • 07 آبان 1394 - 13:24
1

طرح موزه بریتانیا برای حفظ میراث تاریخی عراق

موزه بریتانیا قصد دارد با آموزش باستان‌شناسان عراقی به آنها برای مواجه با تخریب محوطه‌های تاریخی در این کشور به دست گروه تروریستی داعش کمک کند.

قلم | qalamna.ir :

 پروژه مدیریت اضطراری میراث فرهنگی عراق از تخصص انگلیس جهت کمک به آموزش به کارشناسان عراقی استفاده می‌کند تا اشیاء و محوطه‌هایی را که در مناطق پرخطر در عراق در معرض تهدیدند، ارزیابی و ثبت کند و قرار است موزه بریتانیا طی ۵ سال آینده این طرح را اجرا کند.

موزه بریتانیا در بیانیه‌ای اعلام کرد دو باستان‌شناس متخصص با تجربه زمینه‌ای گشترده در عراق برای مدت شش ماه هدایت برنامه آموزش به باستان‌شناسان این کشور را بر عهده خواهند داشت و در این دوره تکنیک‌هایی چون اسکن سه‌بعدی، تکنیک‌های بازیابی اورژانسی و همچنین تکنیک‌های مستندسازی را آموزش می‌دهند.

«اینترنشنال بیزنس تایمز» سخنگوی موزه بریتانیا نیز عنوان کرد: از آنجایی که در حال حاضر دسترسی مستقیم به محوطه‌های باستانی تحت کنترل داعش در عراق میسر نیست، این طرح برای زمانی که این مناطق مجددا به کنترل قانونی دولت عراق درآمد برنامه‌ریزی شده است.

در ماه مارس مقامات عراقی اعلام کردند که شبه نظامیان گروه ترورریستی داعش بقایای شهر باستانی «هترا» را از بین بردند. شهر «هترا» از معدود آثار بجا مانده از دوران اشکانی دارای قدمتی بیش از دو هزار سال است.

داعش همچنین بقایای شهر نمرود از دوران آشوریان را با بولدوزر تخریب کردند و موزه اشیای دست‌ساز باستانی در موصل را نیز ویران کردند.

«نیل مک گرگور»، مدیر موزه بریتانیا معتقد است این طرح تاثیری بسزایی در ثبت و حفظ میراث فرهنگی که اکنون در عراق در معرض خطر است، ایجاد خواهد کرد.

هشتگ: ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.