stat counter
تاریخ : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 29 March , 2024
  • کد خبر : 9820
  • 04 آبان 1394 - 11:37
4

صدور مجوز کنسرت پنج میلیون تومان آب می‌خورد

دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی چند روز پیش، دستورالعملی درباره‌ی مجوز کنسرت‌ها صادر و در آن اعلام کرد که این دستورالعمل جدید است. در حالی که به نظر برخی اهالی حوزه موسیقی این شیوه‌نامه نه‌تنها جدید نیست، بلکه برگزاری کنسرت‌، معضلات مهم‌تری دارد.

قلم | qalamna.ir :

دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هفته‌ی گذشته اعلام کرد که دستورالعمل جدیدی برای صدور مجوز اجرای صحنه‌ای صادر کرده است و بر مبنای آن، تمام هنرمندان موسیقی که مجوز آلبوم صوتی خود را از این دفتر گرفته‌اند و متقاضی اجرای صحنه‌ای آلبوم‌شان برای مخاطبان هستند، با حذف بررسی شورای موسیقی، زمان دریافت مجوز اجرای صحنه‌ای‌شان به نصف خواهد رسید.

دفتر موسیقی در حالی این دستورالعمل را ابلاغ کرد که در زمان مسوولیت مدیر پیشین این دفتر هم چنین قانونی وجود داشت؛ اما به‌صورت شیوه‌نامه‌ای مکتوب به هنرمندان ابلاغ نشده بود.

پیروز ارجمند – مدیر پیشین دفتر موسیقی – در این‌باره گفت: این روند از بدو ورود من به دفتر موسیقی آغاز شده بود و اصلا دستورالعمل جدیدی نیست. من این موضوع را به‌صورت شفاهی به کارشناسان دفتر گفته بودم و در روند کاری ما، این یک موضوع تأییدشده بود.

او ادامه داد: در دوره‌ی من حتی تسهیلات دیگری هم برای هنرمندان در نظر گرفته شده بود؛ مثلا اگر گروهی ثبت شده بود و تعدادی از اعضای گروه تغییر می‌کردند، برای اجرای صحنه‌ای گروه باید تمام مراحل اداری را از ابتدا طی می‌کردند و استعلام‌ها از اول انجام می‌شد. در حالی که ما این قانون را هم حذف کردیم و به روند صدور مجوزها سرعت بخشیده بودیم.

همچنین، رییس هیئت‌ مدیره‌ی مجمع صنفی ناشران آثار شنیداری در این‌باره معتقد است: واقعیت این است که مشکلات ما با صدور مجوزهای این‌چنینی حل نمی‌شود. مشکل اصلی کنسرت‌گزاران، قوانین نانوشته‌ی خودسرانه‌ای است که در گوشه و کنار کشور اعمال می‌شود. مثلا وقتی قصد برگزاری کنسرت در بندرعباس را داریم، قوانین طوری تغییر می‌کند که انگار شما در یک جزیره‌ی دیگر کنسرت دارید. در شهرستان‌ها نیز همه خودسرانه کار می‌کنند. مثلا آتش‌نشانی برای حفاظت از سالن، چند میلیون تومان پول می‌گیرد یا مثلا در تبریز می‌گویند، پنج‌ میلیون تومان بدهید تا مجوز کنسرت‌تان صادر شود.

بابک چمن‌آرا اظهار کرد: درباره‌ی دستورالعملی که به‌تازگی از سوی دفتر موسیقی صادر شده هم باید بگویم که این قانون همیشه وجود داشته و در زمان آقای ارجمند هم پی گرفته می‌شد. او هیچ‌وقت دستورالعمل یا آیین‌نامه‌ای در این‌باره صادر نکرد؛ اما این اتفاق عملا رخ می‌داد. البته دست مدیر فعلی دفتر هم درد نکند که لطف کرد و این موضوع را به‌طور رسمی ابلاغ کرد.

وی گفت: هرچند این شرایطی در گذشته برای همه صدق نمی‌کرد و مثلا هنرمندانی مانند محمد نوری، شهرام ناظری، محمدرضا شجریان و … ملزم به طی کردن این روند طولانی برای گرفتن مجوز کنسرت نبودند؛ اما درباره‌ی موسیقی پاپ یا راک این اتفاق همیشه می‌افتاد. برعکس این موضوع هم رخ داده است؛ سال ۸۵ که کنسرت گروه «دستان» را برگزار کردم، قطعات اجرا مورد تأیید قرار گرفتند، اما در زمان انتشار اثر خواستند که یک‌بار دیگر همان پروسه را طی کنیم.

او در پایان سخنانش افزود: با این حال، راهی که اکنون دفتر موسیقی پیش روی ما قرار داده، کار را راحت‌تر کرده است.

هشتگ: ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.