stat counter
تاریخ : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 28 March , 2024
  • کد خبر : 9663
  • 03 آبان 1394 - 18:10
3

دکتر علی رفیعی: تالار اصلی تئاتر شهر اصلاح‌ناپذیر است

دکتر علی رفیعی معتقد است تالار اصلی تئاترشهر به هیچ قیمتی و با هیچ نوع مرمتی اصلاح‌پذیر نیست.

قلم | qalamna.ir :

این هنرمند باسابقه تئاتر که سال‌ها پیش مدیر مجموعه تئاترشهر بوده است، درباره وضعیت تالار اصلی این مجموعه و نوع مرمتی که نیاز دارد، به خبرنگار تئاتر گفت: اساسا نقشه این تالار از ابتدا نادرست بوده است و این طراحی در تخصص معمار آن سردار افخمی نبوده است و ایشان نمی‌توانسته تئاتر بسازد.

رفیعی با اشاره به مشکلات فنی تالار اصلی خاطر نشان کرد: در این تالار محاسبات لازم برای دید تماشاگر نسبت به صحنه، آکوستیک سالن و صحنه و … از فقدان‌های بسیار جدی و اساسی رنج می‌برد. بنابراین هیچ کاری نمی‌توان برای اصلاح این سالن انجام داد، مگر اینکه درون این سالن و صحنه‌اش به طور کلی خراب شود.

وی در عین حال افزود: البته بیرون سالن به دلیل زیبایی خاصی که دارد حیف است از دست برود اما تنها کاری که برای اصلاح سالن می‌توان انجام داد این است که بیرون آن را حفظ کرد و داخلش را از ابتدا با محاسبات درست، بازسازی کرد ولی می‌دانم این کار در شرایط امروز عملی نخواهد بود.

رفیعی با اشاره به دوره مدیریتش در مجموعه تئاترشهر یادآور شد: زمانی که ریاست این مجموعه را بر عهده داشتم از مهندسان انگلیسی دعوت کردم تا برای اصلاح این سالن راهی بیاندیشند. هنوز هم آن شرکت انگلیسی و شرکت‌های دیگری در جهان غرب فعال هستند و هر کدام می‌توانند به لحاظ تخصصی این مکان را ارزیابی کنند و مطمئنا نظری جز این نخواهند داشت.

کارگردان نمایش‌های «شکار روباه»، «رومئو و ژولیت» و «عروسی خون» اضافه کرد: جای صحنه تالار اصلی باید عوض شود، چون در حال حاضر صحنه در جنوب سالن قرار دارد اما باید به شرق یا غرب سالن منتقل شود و تنها با این روش است که مشکلات آکوستیک و دید تماشاگر به طور کامل حل می‌شود.

وی در پاسخ به این پرسش که در حال حاضر این اراده چقدر در مدیران وجود دارد تا چنین اصلاحی را انجام بدهند، گفت: تنها کسی که این حرف را به شما می‌زند، من هستم. چون هیچ کس به جز من به مشکلات اساسی و بنیادی این سالن آشنایی ندارد. من هم از ابتدا این مشکلات را نمی‌دانستم بلکه این آشنایی را از طریق مهندسان انگلیسی که در دوره مدیریتم به تئاترشهر آمدند، کسب کردم. اما در هر حال این درایت را داشتم که نظر چنین افراد متخصصی را جویا شوم.

رفیعی که مدتی است به عنوان عضو شورای انتخاب آثار تالار اصلی تئاترشهر فعال است در پاسخ به این پرسش که آیا برای مرمت تالار اصلی، نظر او را جویا شده‌اند، توضیح داد: مدتی است خیلی به ندرت در جلسات شورا شرکت دارم و تقریبا از دوره‌ای که تمرین نمایش تازه‌ام را آغاز کرده‌ام، یعنی حدود چهار ماه پیش به شورا نرفته‌ام. اما در هر حال کسی درباره مرمت تالار اصلی با من صحبتی نکرده است.

کارگردان «در مصر برف نمی‌بارد» و «یرما» تاکید کرد: سرنوشت تئاترشهر باید در اختیار کسانی قرار می‌گرفت که معمار تئاتر باشند نه اینکه فقط معماری بدانند و حال آنکه برایم بسیار شگفت‌انگیز است هم اکنون کسانی این مسوولیت را بر عهده گرفته‌اند که حتی بویی از معماری هم نبرده‌اند!

علی رفیعی این روزها مشغول تمرین تازه‌ترین نمایش خود «خاطرات و کابوس‌های جامه‌دار از زندگی و قتل میرزاتقی‌خان فراهانی» است که از ۱۴ آبان‌ماه در تالار وحدت به صحنه خواهد رفت.

هشتگ: , ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.