stat counter
تاریخ : شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Saturday, 20 April , 2024
  • کد خبر : 9512
  • 02 آبان 1394 - 18:35
1

ترک سیگار به روش ستاره‌های هالیوودی

ترک سیگار به روش ستاره‌های هالیوودی

شاید اگر ما برای کمک به فرهنگ ترک سیگار از مت دیمون و بن افلک کمک خواسته بودیم، زودتر به نتیجه می‌رسیدیم تا اینکه چشم کمک‌مان به هنرمندان وطنی باشد.

قلم | qalamna.ir :

در سرزمین‌های پیشرفته، ترک سیگار و حتی مواد مخدر توسط هنرمندان به عنوان گامی جهت زندگی سالم، باعث سربلندی است و به‌سادگی از تجربه ترک سیگار صحبت می‌شود اما با کمال تعجب در سرزمین ما راضی کردن هنرمندان سینما یا موسیقی به اینکه از ترک سیگارشان حرف بزنند کار بسیار مشکلی است. با این توضیح این سوال برای‌مان پیش می‌آید که اگر سیگار کشیدن تا این حد موجب سرشکستگی است چرا در بین فعالان عرصه هنر، عده‌ای از جوانان و میانسالان سیگاری هستند؟

 آنچه بدون هیچ تردیدی روشن است این است که با کمک گرفتن از محبوبیت هنرمندان می‌توان برای تبلیغ و تشویق ترک سیگار زودتر به نتیجه رسید و ما به همین دلیل از کمک مجید مظفری، بازیگر توانمند تئاتر، سینما و تلویزیون بهره بردیم. اگر می‌خواهید سیگارتان را یک روزی ترک کنید، حتما این گزارش را بخوانید.

ترک سیگار به کمک ستاره‌ها ممکن است؟

بعد از تئاتر سیگار می‌چسبد؟

 دکتر نصیر دهقان به عنوان نکته‌ای در مورد عملکرد نادرست برخی از هنرمندان تئاتر در زمینه سیگار کشیدن می‌گوید: «همان‌طور که می‌دانیم، سینما و تئاتر در ایجاد و اشاعه فرهنگ فاخر در جامعه ما نقش پررنگی ایفا می‌کند. از این رو انتظار می‌رود با توصیف و معرفی عادات خوب به‌خصوص برای نسل جوان جامعه که در سنین یافتن الگو یا نوعی قهرمان برای خود هستند و از جمله مخاطبان اصلی و تاثیرپذیر این هنر به‌شمار می‌روند، این رسالت خود را به نحواحسن برعهده‌دار باشند.

اخیرا مشاهده می‌کنیم در سالن‌های اجرای تئاتر، حین نمایش، بازیگران در موقعیت‌های نمادینی شبیه تنهایی و استرس، اقدام به روشن کردن نخ‌های سیگار می‌کنند که بعضا این اقدام آنان از یک‌سو به دلیل ایجاد دود در فضای بسته نمایش منجر به ایجاد حساسیت و سرفه مخاطبان می‌شود و از سوی دیگر، منجر به افزایش تمایل مصرف سیگار در تماشاچیان سیگاری شده به گونه‌ای که مشاهده می‌شود در لحظه خروج از سالن، بلافاصله سیگار خود را روشن می‌کنند.» همین موضوع به روشنی نشان‌دهنده نقش مهم هنرمندان و فضاهای هنری بر رفتار و عادات مردم است.

بازیگر الگوی هنری است، نه اخلاقی

سال‌هاست می‌شنویم که هنرمندان الگوی جوانان هستند و با این پیش‌فرض بسیاری از جوانان، رفتارهای هنرمندان سینما و موسیقی را تقلید می‌کنند و در مرحله بعد هم، این اصرار و تحمیل از طرف جامعه هست که هنرمندان، خودشان را در حد الگوهای اخلاقی پاکسازی کنند که انجام این درخواست خوب برای «همه هنرمندان» عملی نیست. پس باید ابتدا به‌درستی آن جمله شک کنیم که  آیا یک بازیگر درجه یک باید الزاما الگوی اخلاقی درجه یک هم باشد؟

برای پاسخ به این سوال بهتر نیست که اول صورت مساله را عوض کنیم؟! یک بازیگر موفق یا موسیقیدان موفق شاید بتواند «الگوی هنری» باشد اما الزاما نمی‌تواند به عنوان «الگوی اخلاقی» معرفی شود و البته این موضوع تنها در مورد هنرمندان نیست. همان‌طور که از یک جراح موفق نمی‌توان توقع داشت یک الگوی کامل برای زندگی افراد باشد بلکه باید به او تنها در زمینه پزشکی به عنوان الگو نگاه کرد. با این وصف اگر باز هم بخواهیم از محبوبیت هنرمندان به عنوان انگیزه‌ای برای ترک سیگار افراد جامعه استفاده کنیم توجه شما را به بخش بعدی جلب می‌کنیم.

هنردوستان بیایید فهرست هالیوودی‌ها را ببینید

در مورد سینمای خودمان متاسفانه نتوانستیم هنرمندانی راکه موفق به ترک سیگار شدند به اعلام اسامی و توصیف تجربه‌شان راضی کنیم اما اگرسینمادوست هستید و برای ترک سیگار دنبال بهانه می‌گردید یک فهرست هیجان‌انگیز از سوپراستارهای موفق در ترک سیگار برای‌تان فراهم کرده‌ایم. از جمله مت دیمون، بازیگر و نویسنده هالیوودی که در مصاحبه‌ای بعد از ترک سیگار می‌گوید: «یک روز به عواقب این کار پی می‌بری و می‌بینی که هیچ دلیلی برای ادامه سیگار کشیدن وجود ندارد. من فکر می‌کنم این واقعیت در مورد هر نوع اعتیادی صدق می‌کند.»

ترک سیگار به کمک ستاره‌ها ممکن است؟

از بین بازیگران زن هم چارلیز ترون، تهیه‌کننده و بازیگر دارنده اسکار درحالی که روزی سه پاکت سیگار می‌کشید، بالاخره در سال ۲۰۱۱ موفق به ترک سیگار شد و در این باره گفت: «من به‌شدت معتاد به سیگار بودم. فکر می‌کنم مثل مردم عادی سیگار نمی‌کشیدم؛ طوری سیگار می‌کشیدم که بمیرم.»

جنیفر انیستون، بن افلک، آنتونی بوردن آشپز و مجری ۵۸ ساله آمریکایی، گوئینت پالترو بازیگر آمریکایی، مایگ داگلاس بازیگر ۷۰ساله آمریکایی و حتی باراک اوباما همگی بعد از سال‌ها سیگار کشیدن برای ترک آن اقدام کرده‌اند؛ بنابراین لطفا شما هم اگر سیگار می‌کشید تا آخر این مطلب را بخوانید و اطمینان داشته باشید با روش‌هایی که می‌گوییم موفق به ترک خواهید شد.

ترک سیگار با سه فهرست جادویی

مشاوران ترک سیگار براساس سال‌های مصرف سیگار، تعداد سیگار و تعداد تجربه‌های ناموفق ترکی که احتمالا داشته‌اید بین ۱۰ تا ۲۰ روز را برای ترک تدریجی سیگار در نظر می‌گیرند اما مرحله بعد کار خودتان است و آن هم اینکه سه فهرست فراهم کنید:

در فهرست اول دلایل سیگار کشیدن‌تان را بنویسید! مثلا تنهایی، عصبی بودن، شغل پراسترس، عادت و. . .

در فهرست دوم به این سوال جواب دهید که چرا سیگار نکشم؟ در جواب می‌توانید بگویید برای حفظ زیبایی و سلامتی، طول عمر یا خلاصی از بوی بد و. . .

حالا با استفاده از فهرست اول و دوم موارد جایگزین برای سیگار را بنویسید؛ یعنی اول موقعیت‌ها و گلوگاه‌های خطر و نیازتان به سیگار را بشناسید وبعد با نهایت خلاقیت و سلیقه‌ای که دارید، برای هر کدام از آن موقعیت‌ها، جایگزین سیگار را پیدا کنید.

مثلا این موارد را جایگزین کنید:

– از سرکار که برگشتید به جای سیگار کشیدن به یک شاهکار موسیقی گوش کنید.

– صبح‌ها موقع نیاز به سیگار پنجره را باز کنید و تنفس دیافراگمی را تمرین کنید.

– بعد ازغذا با توجه به نیازتان به سیگار آدامس بجوید یا تخمه بشکنید. خلاصه بگوییم بنا به روحیات خودتان یک جوری عادتی جدید را جایگزین عادت قبلی کنید.

قرمزته! یعنی خطوط قرمزته!

قوانین و خطوط قرمز در روند ترک سیگار خیلی مهم هستند. پس آنها را به خاطر بسپارید:

– مهم‌ترین و اولین قانون این است که از همان روز که ترک را شروع کردید اولین نخ سیگارتان را حداقل با یک ساعت تاخیر روشن کنید.

– هر روز فقط دو نخ از تعداد سیگارهای مصرفی روزانه‌تان کم کنید. روز اول سخت می‌گذرد اما با مرور فهرست دوم انگیزه‌ها را به خودتان بازگردانید.

ترک سیگار به کمک ستاره‌ها ممکن است؟

– بعد از غذا یک ساعت دیرتر سیگار بکشید.

– در طی روزهای ترک سیگار در حین رانندگی سیگار نکشید.

– اگر همیشه با دست راست سیگار می‌کشیدید در روزهای ترک برعکس عمل کنید.

– آب فراوان، سبزیجات و میوه بخورید.

– در روند ترک سیگار، خوردن غذاهایی که خون را قلیایی می‌کنند بسیار مفید است؛ مثلا هندوانه، جعفری، اسفناج، کاهو، کلم بروکلی، جوی دوسر، بادام، کشمش، دارچین، کدوتنبل و شکلات تلخ.

قاتل را بشناسیم

هر نخ سیگار هشت دقیقه از عمر شما کم می‌کند با این حساب اگر یک پاکت سیگار را حمل کنید شبیه این است که قاتل بالفطره‌ای را در آغوش گرفته باشید! بیایید با کمی تخیل ۱۰ سال دیگر را برای خودتان تصور کنید، با این تعداد سیگاری که این روزها می‌کشید، وضعیت سلامت و زیبایی شما در آن سال‌ها چطور خواهد بود؟ ما نمی‌گوییم هر کس سیگار بکشد، سرطان می‌گیرد اما آمارها می‌گویند بیشتر کسانی که سیگار می‌کشند به بیماری‌های ناشی از سیگار مبتلا می‌شوند و روی عملکردشان اثر منفی می‌گذارد.

باورش سخت است اما باور کنید سیگار باعث ابتلا به ۲۰ نوع سرطان می‌شود و جالب است بدانید وقتی سیگار می‌کشید دود ناشی از آن حدود ۴۵ دقیقه در بازدم‌تان می‌ماند و عوامل سرطان‌زایش بین دو تا سه ساعت در لباس شما ماندگار است. اگر به جز مرور اسامی هنرمندان موفق در ترک سیگار، باز هم دنبال انگیزه برای ترک می‌گردید به تمام اینها فکر کنید و در ضمن به یاد داشته باشید سیگار کشیدن تنها آسیب به خودتان نیست بلکه تمام کسانی که همنشین و همراه شما هستند هم به اندازه خودتان در معرض خطر قرار دارند.

هشتگ:

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.