stat counter
تاریخ : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 29 March , 2024
  • کد خبر : 9352
  • 30 مهر 1394 - 13:50
5

پزشکیان: به تحریم‌هامی‌گفتند کاغذ پاره حالا به برجام ترکمنچای!

پزشکیان: به تحریم‌هامی‌گفتند کاغذ پاره حالا به برجام ترکمنچای!

به تحریم‌های گسترده می‌گفتند کاغذ پاره ولی اکنون به دستاوردی به بزرگی برجام می‌گویند قرارداد ترکمنچای. همه دیدند تحریم‌ها کاغذ پاره نبود. حتی در فوتبال می‌ترسیم که فیفا علیه ما نامه ای بنویسد و محروم‌مان کند، ولی از قطعنامه سازمان ملل که به مراتب بسیار باارزش‌تر از نامه فیفا است، هیچ ترسی نداریم و آن را کاغذ پاره می‌دانیم، همین می شود که اسرائیل خوشحال شده و سازمان ملل کاغذ پاره می نویسد.

قلم | qalamna.ir :

، مسعود پزشکیان در نشست خبری با تعدادی از اصحاب رسانه تبریز، در خصوص فرآیند تصویب برجام در مجلس، اظهار کرد: مذاکرات با اجازه مقام معظم رهبری انجام گرفته بود و در طول ۲۲ ماه مذاکره هم، شورای عالی امنیت ملی و نمایندگان مقام معظم رهبری با برگزاری جلسات با تیم مذاکره کننده در جریان روند مذاکرات بودند و مجلس در این فرآیند نقشی نداشت و اعضای تیم مذاکره کننده در جلسه غیر علنی مجلس هم همان حرف‌هایی را زدند که از رسانه‌ها شنیده بودیم.

پزشکیان با بیان اینکه کمیسیون برجام نتوانست برجام را به صورت کارشناسی بررسی کند، گفت: رأی گیری برای تعیین سیاست انجام می‌گیرد، نه برای کار کارشناسی، ولی از همان ابتدا می‌خواستند برای جمع بندی برجام رأی بگیرند.

وی خاطرنشان کرد: برای بررسی و جمع بندی برجام باید روش و چارچوب انتخاب می‌کردیم که در این رابطه به اجماع نرسیدیم و در جلسه‌ای که در مسیر اشتباه قرار دارد، هیچ پیشنهادی تأثیر گذار نخواهد بود و از این رو جلسه را ترک کردم.

وی تأکید کرد: در نهایت گزارشی که کمیسیون برجام ارایه کرد، با گزارش تهیه شده توسط گروه کارشناسی کاملأ متفاوت بود؛ چرا که گروهی از مزایا و گروهی از معایب چشم پوشی کرده بودند.

این نماینده مجلس اظهار کرد: در شورای عالی امنیت ملی جلسه‌ای با حضور اعضای جبهه پایداری و دیگر گروه ها و برخی افراد تشکیل شده بود و در آنجا خواست نظام مشخص شده بود، از این رو در مدت ۱۵ دقیقه برجام تصویب شد. اگر این جلسه تشکیل نشده بود، اختلافات زیادی به وجود می‌آمد و بزرگان نظام هم نمی‌خواستند جمع بندی برجام، منجر به ایجاد شکاف شود.

 

تحریم‌ها اصلی‌ترین عامل فساد مالی

وی با بیان اینکه تحریم‌ها اصلی‌ترین عامل به وجود آمدن فساد مالی است، گفت: تحریم بانک‌ها باعث شده از طریق واسطه و بدون رعایت چارچوب معاملاتی، معاملات ایران با دیگر کشورها انجام گیرد و پول‌ها با چمدان منتقل می‌شدند و طبیعی است در این بین چمدانی گم شود و افرادی همچون “بابک زنجانی” یک شبه میلیاردر شوند. چنین فسادهایی زیاد در کشور ما اتفاق می‌افتد و پرونده بابک زنجانی تنها نمونه‌ای از این فسادهاست.

وی با اشاره به اینکه تحریم‌ها، عامل تمامی چالش‌های کشور است، افزود: تقریبأ در ۱۰۰ بند ایران را تحریم کرده و تمامی راه‌های ارتباط ایران با کشورهای خارجی را بسته‌اند و بخاطر همین است که ۲۵ سالی می شود که سرمایه گذار واقعی به ایران نیامده است و سرمایه‌گذاران ترکیه‌ای هم که گاهأ پروژه‌هایی در ایران اجرا می‌کنند، سرمایه بردار هستند.

 

ترمیم اقتصاد ایران زمان‌بر است

پزشکیان ادامه داد: دولت کنونی مقصر وضعیت فعلی اقتصاد کشور نیست، بلکه به این وضع افتادن اقتصاد ما، نتیجه چندین سال تحریم علیه ایران است و مطمئن باشید چندین سال طول می‌کشد تا اقتصاد ما ترمیم شود. نباید که گناه را سر هم بیندازیم، مجلس و دولت قبلی باید بخاطر این وضعیت پاسخگو باشند.

وی در پاسخ به این سوال که چگونه می‌توان از پسا‌تحریم به بهترین شکل استفاده کرد، گفت: گروه ۱+۵ بخاطر اینکه به قدرت ایران در زمینه انرژی هسته‌ای باور داشت، پای میز مذاکره با ایران نشست، این پیشرفت‌ها واقعأ افتخار است و همین دستاوردها باعث شد که آنان فعالیت ۵۰۰ سانتریفیوژ، تولید آب سنگین و تحقیقات هسته‌ای ایران را پذیرفتند. در مرحله اول باید از همین دستاوردها دفاع کنیم.

این نماینده مردم تبریز، اسکو و آذرشهر در مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: اینکه تصور کنیم با برداشته شدن تحریم‌ها اروپا و آمریکا تکنولوژی را در اختیار ما قرار می دهند، خیال خام است. باید با برنامه‌ای جامع سعی کنیم در تمامی زمینه‌ها به نیروی داخلی متکی شویم و به تکنولوژی‌هایی که به خاطر تحریم‌ها نتوانسته بودیم برسیم، دست یابیم.

 

تندروهای آمریکا و اسرائیل منزوی شده‌اند

وی دستاوردهای مذاکرات را بسیار باارزش دانست و تأکید کرد: اینکه تندروهای آمریکا و اسرائیل منزوی شده‌اند، دستاورد کمی نیست. اکنون میان اسرائیل و آمریکا شکاف ایجاد شده است، ولی افسوس که ما دستاورد بزرگ را هیچ می‌کنیم «می‌گوییم برجام قرارداد ترکمنچای است»، غافل از اینکه قطر گاز ما را از خلیج فارس استخراج کرده و می‌فروشد، عراق سهم نفت ما را از میادین مشترک به تنهایی می‌فروشد، ترکیه، امارات و چین بخاطر تحریم‌ها جنس گران به ما می فروشند، ترکمنچای همین باج دادن‌ است. اکنون با برداشته شدن تحریم‌ها، می‌توانیم جلوی این اتفاقات را بگیریم.

پزشکیان با بیان اینکه هنر می‌خواهد دستاورد بزرگی همچون برجام را برخی‌ها در زمان کم چنین بی‌ارزش کنند، بیان کرد: در دنیا همه از ایران بخاطر دستیابی به این توافق تمجید می‌کنند ولی داخل کشور طوری رفتار می‌کنند که انگار اتفاقی رخ نداده است. نتانیاهو که در زمان احمدی‌نژاد بی تفاوت بود، هم اکنون با ترس، عصبانیت و اضطراب حرف می‌زند. سیاست‌های داخلی ما در زمان دولت قبلی باعث بیشتر شدن وحدت بین دشمنان می‌شد.

 

تحریم ها کاغذ پاره نیستند

وی تأکید کرد: به تحریم‌های گسترده می‌گفتند کاغذ پاره ولی اکنون به دستاوردی به بزرگی برجام می‌گویند قرارداد ترکمنچای. همه دیدند تحریم‌ها کاغذ پاره نبود. حتی در فوتبال می‌ترسیم که فیفا علیه ما نامه ای بنویسد و محروم‌مان کند، ولی از قطعنامه سازمان ملل که به مراتب بسیار باارزش‌تر از نامه فیفا است، هیچ ترسی نداریم و آن را کاغذ پاره می‌دانیم، همین می شود که اسرائیل خوشحال شده و سازمان ملل کاغذ پاره می نویسد.

پزشکیان بر اصلاح سخنرانی‌ها و رعایت دیپلماسی تأکید کرد: با نوع صحبت کردن نباید خودمان را متهم کنیم. خداوند به حضرت موسی (ع) سفارش کرده طغیان کن ولی با ملایمت با فرعون صحبت کن، در سازمان ملل فحش می‌دهیم مگر حرف دیپلماتیک بزنیم اتفاق بدی می‌افتد؟

این نماینده مجلس در خصوص شرایطی که بعد از برداشته شدن تحریم بانکی ایران، به وجود می‌آید، اظهار کرد: وقتی تحریم‌های بانکی از بین برداشته می شوند، ۱۵ درصد هزینه اضافی نمی‌پردازیم و روزانه ۱۴۰ ملیارد تومان هدر نمی‌رود.

 

توان موشکی بالا، امتیاز مثبت ایران

پزشکیان با بیان اینکه توان موشکی بالای ایران امتیاز مثبت است، گفت: اینکه آمریکا به ایران حمله نمی‌کند، بخاطر همین توان موشکی بالاست؛ چرا که آمریکا نشان داده که به هیچ کشور ضعیفی رحم نمی‌کند و باید ساده لوح نشویم و این قدرت و اقتدار را حفظ کنیم، ضمن آن که از فرصت‌ها نیز استفاده کنیم.

وی در خصوص وظیفه مجلس در پساتحریم، گفت: وظیفه مجلس قانون گذاری در راستای سیاست‌های دولت در پساتحریم است که متأسفانه مجلس همچنان در حال دعواست.

وی تأکید کرد: همچنین شورای عالی امنیت ملی باید مواظب باشد که دشمنان با سوء استفاده از برخی نکات برجام، جولان ندهد. در پساتحریم به وحدت و همدلی نیاز داریم و بدون این وحدت، اقتصاد مقاومتی محقق نمی‌شود.

پزشکیان در پاسخ به این سوال که چه نمره‌ای به عملکرد دولت تدبیر و امید می‌دهید، اعلام کرد: نظر دادن به صورت دیمی و بدون کار کارشناسی کار من نیست، فقط سیاست خارجه را به خاطر برون‌دادش ارزیابی کرده و نمره قبولی می‌دهم؛ چرا که دستاوردهایش استثنایی است.

 

تریبون هیچ گروه و فردی نمی‌شوم

پزشکیان با تأکید بر اینکه وابسته به هیچ گروه و جناحی نیست، گفت: هیچگاه تریبون گروه و یا فرد خاصی نمی‌شوم. همیشه سعی می کنم حرف حق را بزنم و از حقیقت‌ها دفاع کنم، در انتخابات هم همچون گذشته مستقل شرکت می‌کنم.

وی در پاسخ به این سوال که به نظرتان بیشتر کرسی‌های مجلس دهم به کدام حزب می‌رسد، عنوان کرد: در ایران حزبی وجود ندارد، احزاب قبل انتخابات برنامه‌های خود را مشخص می کنند و مردم نیز بر اساس همان برنامه‌ها رأی داده و سپس اجرای آن‌ها را پیگیری می کند، ولی در کشور ما اعضای گروه‌ها، ادبیات و سخنانشان با یکدیگر متفاوت است و بعد شکست خوردن گروهشان، تغییر موضع می‌دهند و به خاطر همین موضوعات است که به اجماع رسیدن و تعریف برنامه واحد برای هر گروه سخت است.

پزشکیان در خصوص اینکه گفته می شود نامش در لیست انتخاباتی اصلاح طلبان قرار دارد، اظهار کرد: برایم مهم نیست نامم در کدام لیست قرار دارد.

این نماینده مجلس، ترکیب مجلس دهم را مبهم دانست و گفت: برخی افراد سرشناس از ترس عدم تأیید صلاحیت کاندید نمی شوند و در آذربایجان‌شرقی هم برخی‌ها برای کاندیداتوری اعلام آمادگی کردند، ولی در بین آن‌ها افراد سرشناسی نیست. در ایران کسی که تبلیغات خوب بلد باشد و وعده‌های زیادی بدهد وارد مجلس می شود.

 

طرح سلامت به دولت ضربه می‌زند

این نماینده مجلس با اعلام اینکه طرح تحول سلامت به دولت ضربه می‌زند، اظهار کرد: بیمه پولی برای پرداخت هزینه‌های ایجاد شده توسط طرح سلامت را ندارد. در قانون طرح تحول سلامت تمام جهت‌گیری‌ها مشخص بود، ولی وزارت بهداشت خلاف آن را اجرا کرد و اگر کل اعتبارات دولتی را بدهند هم این روش به سرانجام نمی‌رسد.

وی افزود: وزارت بهداشت قانون را رعایت نمی‌کند و بدون رعایت سطح بندی و تعریف پکیج و سیستم اطلاعاتی هزینه گزافی را متحمل شد در حالی که آمریکا هم نمی‌توان چنین برنامه‌ای اجرا کند و نتیجه این طرح عدم بستری بیماران در بیمارستان‌های دولتی و زیاد شدن رشوه خواری می‌شود؛ چرا که تفاوت زیاد در پرداختی‌ها باعث به وجود آمدن بی عدالتی و تبعات آن شده است.

وی با انتقاد از طرح پزشک خانواده وزارت بهداشت، اظهار کرد: پزشک خانواده دستور العمل دارد و نمی‌شود پرستار را پزشک خانواده نامگذاری کرد.

 

برهم زدن اتحاد مسلمانان هدف دشمن است

پزشکیان با اعلام اینکه هدف دشمن ایجاد شکاف و برهم زدن اتحاد مسلمانان است، گفت: مسلمانان باید با یکدیگر متحد شوند و دیگر شاهد آن نباشیم که مسلمانان همدیگر را می‌کشند و بازار مسلمانان نیز بسیار وسیع است و می توانیم اقتصاد کشورهای اسلامی را از طریق این بازار توسعه دهیم.

وی افزود: هدف از بنای خانه خدا در مکه نیز اجتماع مسلمانان در آنجا و بررسی و حل مشکلات مسلمانان در آنجا بود که اکنون به محل جان باختن مسلمانان تبدیل شده است. باید طوری رفتار کنیم که اسرائیل و دیگر دشمنان به هدفشان که ایجاد تفرقه بین مسلمانان است، دست نیابند.

این نماینده مجلس همچنین در پایان از تحریف سخنانش در همایش ایران در پس از توافق انتقاد کرد و گفت: برخی سایت های محلی با جهت گیری خاص نظرات خودشان را از زبان من اعلام کردند.

هشتگ: , ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.