stat counter
تاریخ : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 19 April , 2024
  • کد خبر : 9212
  • 29 مهر 1394 - 12:07
4

۱۷ دقیقه؛ میزان مکالمه زوجین تهرانی در هر شبانه‌روز

مشاور رئیس دانشگاه علوم پزشکی در امور بانوان گفت: زنان به عنوان قلب تپنده خانواده و در نهایت جامعه هستند که سلامت جامعه وابسته به سلامت آن‌هاست.

قلم | qalamna.ir :

دکتر شهره علیمحمدی در مراسم بزرگداشت هفته ملی سلامت زنان، اظهار کرد: زن قلب هر خانواده است که باید در درجه اول خود را سالم نگه دارد تا خانواده‌اش هم سلامت باشد.

وی با اشاره به شعار سال با عنوان “زنان سالم، محیط زیست سالم” تاکید کرد: اگر مراقب محیط زیست و فضای سبز خود باشیم بی‌گمان این اقدام بر سلامت جسم و جان ما هم تاثیر خواهد گذاشت.

علیمحمدی افزود: یک مادر به عنوان پرورش‌دهنده فرزندان و نسل جدید باید به خوبی بتواند از منابع استفاده کند و از مرحله خرید موادغذایی تا مرحله تهیه و پخت آن مراقب سلامت موادغذایی و محیط زیست باشد.

وی افزود: تلاش می‌کنیم تا خودمراقبتی مادران فرهنگ‌سازی شود و در صورتی‌که با استقبال مادران از آموزش‌ها و برگزاری همایش‌ها بهره‌مند شویم بدون شک سعی می‌کنیم تا در هر ۳ و ۶ ماه یک‌بار برنامه‌های آموزشی را برگزار کنیم.

یک مسئول کارشناس محیط زیست در همدان نیز گفت: امروزه محیط زیست با بحران‌های بسیار جدی روبروست و جنبه‌های مختلفی بر تشدید روند آن تاثیرگذارند.

نوری‌صفا اظهار کرد: آلودگی آلاینده‌ها، ریزگردها و کارخانه‌ها، آلودگی آب و … تاثیر بسیار نامطلوبی بر روی محیط زیست و به تبع آن بر سلامت افراد جامعه می‌گذارد.

وی با بیان اینکه بحران آب از دو جنبه آلودگی آب و کمبود آب مورد بررسی قرار می‌گیرد، افزود: در بخش پسماند نیز با مشکلات فراوانی مواجه هستیم همچنین استفاده از کیسه‌های پلاستیکی و آلودگی‌های صوتی همگی از عوامل تخریب محیط زیست و سلامت جامعه به شمار می‌رود.

نوری‌صفا عنوان کرد: متاسفانه مفهوم توسعه پایدار به خوبی در میان تولیدکنندگان جا نیفتاده و منجر به ایجاد آلودگی‌ها و بحران‌ها شده بنابراین باید دانست برای رسیدن به توسعه پایدار نیاز به آموزش و آگاه‌سازی افراد است.

یک دکترای روان‌شناسی بالینی نیز گفت: در قانون اساسی بر حفاظت از محیط زیست تاکید و قید شده محیط زیست باید مورد توجه همگان قرار گیرد و هرگز نباید به بهانه رشد اقتصادی زمینه تخریب محیط زیست را فراهم کرد.

دکتر “احمدی‌پناه” اعلام کرد: در شاخص بین‌المللی محیط زیست در سال ۲۰۰۵ ایران از میان ۱۳۶ کشور رتبه ۵۶ را داشته که این رتبه در سال ۲۰۱۲ به ۱۱۴ رسیده که این نشان از وجود بحران در محیط زیست است.

وی افزود: آموزش و اطلاع‌رسانی در بخش محیط زیست بسیار ناچیز بوده به طوریکه بر اساس یک تحقیق از ۸۲۰۰ صفحه در کتاب در مقاطع دبستان و راهنمایی تنها ۹ درصد از آن به مسائل زیست‌محیطی و آموزش‌های آن اختصاص یافته است.

احمدی پناه اظهار کرد: محیط زیست کشور چه در بُعد روانی و اجتماعی و چه در بُعد محیط زیستی در جایگاه مناسبی قرار ندارد به طوریکه یکی از شاخص‌های خانواده سالم در رابطه با میزان مکالمه زن و شوهر با یکدیگر است و متاسفانه این آمار طی هر شبانه‌روز در تهران ۱۷ دقیقه و در همدان ۱۲ دقیقه بوده است.

وی تاکید کرد: تفکر اخلاقی ایرانی‌ها بسیار قوی و پربار است اما در زمان عمل دچار مشکل می‌شوند به عنوان مثال همه افراد بر این باورند که نباید زباله‌ها را درون معابر و خیابان‌ها رها کرد اما خود دست به این اقدام می‌زنند.

این روان‌شناس بالینی توصیه کرد: وقت آن است که به خود بیاییم و در محیط دانشگاه و اماکن دیگر از طریق رسانه‌ها و … آگاهی‌های لازم را به افراد بدهیم و در جهت حفاظت از محیط زیست و جامعه سالم بکوشیم.

مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه بوعلی‌سینا نیز گفت: درد جامعه آن است که اطلاعات و آگاهی‌های ما در عرصه رفتار و عمل به منصه ظهور درنمی‌آید.

حجت‌الاسلام والمسلمین “علی رستمی” تصریح کرد: در حوزه دینی و اسلام توصیه‌های فراوانی در زمینه نظافت و بهداشت شده همچنین در خصوص آب‌های جاری، راکد و آب‌های چاه هشدارهایی داده شده است.

وی با بیان اینکه نقص تربیتی در جامعه ما وجود دارد، تاکید کرد: زن رئیس هر خانه است و تربیت مردان و فرزندان بر دوش زنان است بنابراین باید نهضتی عملی را آغاز کنند و در رعایت حقوق محیط زیست و آموزشی بکوشند.

یک دکترای محیط زیست نیز گفت: محیط زیست در وضعیت بسیار نابسامانی به سر می‌برد و اگر به داد آن نرسیم قطعا باید ختم محیط زیست را بگیریم.

رضا شکوهی افزود: آگاهی و اطلاع‌رسانی در خصوص محیط زیست بسیار اندک بوده و با جرأت می‌توان گفت که آگاهی‌های ما به مرحله یقین نرسیده است.

وی اظهار کرد: اگر مردم بدانند آب آشامیدنی با چه زحماتی تهیه و به دست آن‌ها می‌رسد بدون شک در مصرف آن صرفه‌جویی خواهند کرد.

یک دکترای بهداشت و مواد غذایی نیز تصریح کرد: متاسفانه یکسری از مواد غذایی ارزشمند در حال حذف شدن از سفره‌هاست که این اتفاق خوبی نیست.

دکتر محمدعلی حشمتی با اشاره به اینکه تلاش دانشگاه علوم پزشکی بر افزایش میزان سبوس در نان‌های مردم است، افزود: متاسفانه مردم همدان به دنبال نان‌های سفید هستند و از کیفیت نان‌های سبوس‌دار بی‌اطلاع‌اند.

وی اظهار کرد: عدم‌آگاهی و اطلاع مردم از نان‌های سبوس‌دار و به دنبال نان‌های سفید رفتن، زحمات دانشگاه علوم پزشکی را بی‌اثر می‌کند.

حشمتی تاکید کرد: نیازمند فرهنگ‌سازی هستیم تا به واسطه آن مردم آگاه شوند و کیفیت مواد غذایی را درک کنند.

وی گفت: مردم به محصولات صنعتی بی‌اعتماد شده‌اند اما این در حالیست که تقلب‌ها به سمت و سوی مواد غذایی سنتی رهسپار شده است.

حشمتی عنوان کرد: ورود برخی تکنولوژی‌ها و وسایل به خانه‌ها آلودگی‌های محیط‌زیستی را تشدید می‌کند که نمونه آن سرخ‌کن و آرام‌پز است به طوریکه برای استفاده از کوچکترین سرخ‌کن هم نیاز به مصرف نیم لیتر روغن است.

یک متخصص بیماری‌های زنان و زایمان و انجمن علمی سرطان نیز با اشاره به سونامی سرطان در ایران، اظهار کرد: بیشترین علت مرگ و میر در جمعیت دنیا و ایران پس از بیماری‌های قلب و عروق، مربوط به انواع سرطان‌هاست.

دکتر زمانی با بیان اینکه غذا و آلاینده‌های محیطی در سلامت انسان تاثیرگذارند، افزود: در بحث سرطان‌ها، آلاینده‌های محیطی یک تا پنج درصد سرطان‌ها را شامل می‌شود همچنین آلاینده‌های آب بیشتر از سرطان سینه موجب مرگ و میر در زنان است.

وی با اشاره به اینکه ژنتیک، سن و فاکتورهای محیطی که در رأس آن آلودگی‌های آب و هوا قرار دارد، در ایجاد سرطان موثرند، افزود: تغذیه، تشعشع و محیط جغرافیایی نیز از دیگر عوامل ابتلا به سرطان است.

زمانی گفت: براساس شواهد، آلاینده‌های محیطی در مرحله سوم ایجاد سرطان در افراد قرار دارند و سرطان سینه در خانم‌ها نیز تاثیرگذار است به طوریکه از هر هشت نفر یک نفر به این سرطان مبتلا می‌شود.

هشتگ: ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.