stat counter
تاریخ : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 19 April , 2024
  • کد خبر : 9150
  • 29 مهر 1394 - 2:39
5

سیدهادی خامنه‌ای: اجرای عدالت، نیازمند مشارکت مردم است

سیدهادی خامنه‌ای: اجرای عدالت، نیازمند مشارکت مردم است

دبیرکل مجمع نیروهای خط امام گفت: برای اجرای عدالت در جامعه به ویژگی‌هایی همچون خودکامه‌نبودن حاکمان، انصاف در انجام امور، تصمیم نگرفتن در هنگامه خشم و نیز مشارکت دادن مردم در امور نیازمندیم.

قلم | qalamna.ir :

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدهادی خامنه‌ای سه‌شنبه شب در سخنانی با محوریت جایگاه عدل و اجرای عدالت در اسلام، در دارالزهرای تهران اظهار کرد: خداوند در قرآن به صراحت فرموده است که هدف اصلی‌ از بعثت انبیا، اجرای فقه و عدل در جامعه بوده است؛ با این توضیح که باید اجرای عدالت توسط خود مردم و با آگاهی آنان صورت پذیرد.

وی ادامه داد:‌ در زمانی که مارکسیسم مطرح شد، با این شعار بر سر کار آمد که خواهان اجرای عدالت است و در مقابل نیز کشورهای لیبرال غربی برای خود شعار آزادی را برگزیدند.

هادی خامنه‌ای با بیان اینکه “هم بلوک شرق و هم بلوک غرب در رسیدن به اهداف و آنچه شعار خود قرار داده بودند به بیراهه رفتند”، یادآور شد: هر دوی این مکاتب در شناخت عدل و آگاهی دچار اشتباه بودند، چراکه آنچه مارکسیست‌ها تحت عنوان عدالت با اجرای آن در برخی از کشورها بوجود آوردند، عدالت نبود بلکه یک برابری تحمیلی شناخته می‌شد و از طرف مقابل نیز لیبرال‌ها نتوانستند هیچ‌گاه دموکراسی و آزادی واقعی را برای مردم جوامع خود فراهم آورند.

دبیرکل مجمع نیروهای خط امام با تاکید بر اینکه “اسلام هم مفهوم عدالت و هم آزادی را برای امت اسلامی خواهان است”، اظهار کرد: درواقع وقتی عدالت اجرا شود در ادامه آن آزادی نیز می‌آید و می‌توان گفت آزادی نتیجه برقراری عدالت است.

وی همچنین با اشاره به اینکه “ممکن است در قرآن درباره آزادی بطور مستقیم مطلبی نیامده باشد”، ادامه داد: شاید در قرآن نتوانیم مطلبی را که بطور مستقیم به مفهوم آزادی اشاره کند بیابیم اما نکات دیگری در آیات قرآن وجود دارد که به صراحت در آن‌ها از آزادی انسان، استفاده از عقل و تفکرکردن سخن می‌رود و تمام این موارد از آزادی انسان سرچشمه می‌گیرد.

این فعال سیاسی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به اینکه “امام علی (ع) در اولین خطبه نهج‌البلاغه هدف اصلی بعثت انبیا را یادآوری نعمات فراموش‌شده‌ای که به انسان عرضه شده است، می‌دانند”، تصریح کرد: علی (ع) نیز می‌فرماید انبیا برای احیا و یادآوری نعماتی همچون عقل و قدرت تفکر که به انسان‌ها عرضه می‌شده در میان مردم مبعوث می‌شوند.

دبیرکل مجمع نیروهای خط امام ادامه داد:‌ امام علی (ع) می‌فرمایند تمام ارزش‌های نیک و والا به عدالت بازمی‌گردد و به تعبیر ایشان مهم‌ترین مصداق امر به معروف، اجرای عدالت در جامعه است.

وی همچنین با انتقاد از کسانی که با شعار امر به معروف و نهی از منکر کارهای خلافی را در جامعه مرتکب می‌شوند، اظهار کرد: وقتی سخنان گرانبهای امام علی (ع) را در برابر درک ناقص کسانی قرار می‌دهیم که به نام امر به معروف و نهی از منکر چه کارها که نمی‌کنند، متوجه فاصله بسیاری بین آنچه که فرمایش امیر مؤمنان و مقصودشان از امر به معروف است با برداشت ناقص و سطحی دیگران از همان موارد می‌شویم.

سیدهادی خامنه‌ای تصریح کرد: امام علی (ع) می‌فرمایند عدالت زمانی اجرا می‌شود که فهم عمیقی در اختیار کسانی باشد که می‌خواهند آن را اجرا کنند؛ بنابراین کسانی که در جامعه اسلامی ادعای امر به معروف و نهی از منکر را دارند باید آن‌قدر از فهم و شعور بالایی برخوردار باشند که بتوانند بطور کامل فرمایشات علی (ع) را درک کنند.

وی یکی دیگر از ویژگی‌های آمر به معروف و ناهی از منکر را صبر و حلم فراوان دانست و اظهار کرد: علی (ع) یکی دیگر از صفات آمر به معروف را حلم فراوان او می‌دانند و از این ویژگی نتیجه می‌گیرند که این افراد یعنی کسانی که می‌خواهند آمر به معروف در جامعه باشند، هم فهم بالایی دارند و هم صبر بسیار و به همین خاطر در بین مردم محبوب می‌شوند.

هادی خامنه‌ای همچنین با تاکید بر اینکه “مردم‌سالاری واقعی در اسلام وجود دارد”، یادآور شد: به تعبیر امیر مؤمنان، یکی از ملاک‌های رعایت عدالت آن است که حاکم مطابق آنچه مردم می‌پسندند عمل کند؛ البته منظور ایشان از رضایت مردم یک رضایت آگاهانه و عالمانه است و باید بین این رضایت و آنچه که امروز به عنوان پوپولیسم مطرح می‌شود مرزی قائل شد.

او همچنین با اشاره به سیره امام علی (ع) در اداره حکومت اظهار کرد: حضرت علی (ع) در نهج‌البلاغه می‌فرمایند اگر مردم به کمک من نیایند، نمی‌توانم از انجام وظایف خود بربیایم؛ بنابراین می‌توان گفت مردم‌سالاری واقعی و مشارکت دادن مردم در امور جامعه از ویژگی‌های غیر قابل تفکیک از حکومت‌داری اسلامی است.

دبیرکل مجمع نیروهای خط امام اضافه کرد: برخلاف نظر کسانی که فکر می‌کنند رأی مردم تنها زینت حکومت است، علی (ع) می‌فرمایند رأی مردم تضمین‌کننده، تکلیف‌آور و تمام‌کننده حجت است.

وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به فلسفه قیام عاشورا و حرکت امام حسین (ع)، اظهار کرد: مبارزه امام حسین (ع) در راه عدالت بود و ایشان تنها برای شهادت به میدان نیامده بودند بلکه حرکت خود را آغاز کردند تا قدرت را به دست بگیرند و عدالت را حاکم کنند، چراکه اصلاح‌طلبی و اجرای احکام اسلام نیاز به قدرت دارد اما باید بدانیم که سیدالشهدا خود را برای شهادت نیز آماده کرده بودند.

این فعال سیاسی در ادامه صحبت‌هایش با اشاره به اینکه “زیربنای اقتصاد در اسلام، اجرای عدالت است”، گفت: برخلاف آن عده که معتقدند ثروت ملی را بالا ببریم ولو اینکه تمام مردم نیز ثروتمند نباشند، اسلام نظر دیگری را مطرح می‌کند و از اجرای عدالت و توزیع منصفانه ثروت در جامعه سخن می‌گوید و کسانی که این موارد را مطرح می‌کنند به نظر می‌رسد شناخت چندانی از اسلام ندارند.

سیدهادی خامنه‌ای در پایان با تاکید بر اینکه “اجرای عدالت در جامعه نیازمند مشارکت مردم در امور کشور است”، تصریح کرد: برای اجرای عدالت در یک جامعه به ویژگی‌هایی همچون نصیحت‌پذیر بودن حاکمان و خودکامه نبودن آن‌ها، وجود انصاف در اجرای امور، خویشتن‌داری در هنگامه خشم و شهوت و نیز مشارکت دادن مردم در تمام امور نیازمندیم و با توجه به فرمایشات امام علی (ع) نباید در جهت رفع ظلم و اجرای حقوق هیچ فرصتی را از دست بدهیم.

در این جلسه که شامگاه سه‌شنبه در دارالزهرای تهران برگزار شد، چهره‌هایی نظیر سیدیاسر خمینی، موسوی خوئینی‌ها، علی‌اکبر محتشمی‌پور، عبدالواحد موسوی لاری، محمدرضا عارف، رسول منتجب‌نیا و جمعی دیگر از چهره‌های اصلاح‌طلب نیز حضور داشتند.

هشتگ: ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.