stat counter
تاریخ : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 29 March , 2024
  • کد خبر : 8957
  • 27 مهر 1394 - 10:51
0

انتظار می رود اقتصاد کشور بهمن ماه از رکود خارج شود

انتظار می رود اقتصاد کشور بهمن ماه از رکود خارج شود

تحلیلگر ارشد اقتصادی و استاد دانشگاه شهید بهشتی با بیان اینکه بسته اقتصادی دولت می تواند کشور را از رکود خارج کند، گفت: انتظار داریم اقتصاد کشور به تدریج و از حدود ماه های دی و بهمن از رکود خارج شود.

قلم | qalamna.ir :

سعید لیلاز  با اشاره به بسته خروج از رکود دولت که شنبه گذشته با حضور معاون رییس جمهور، وزیر اقتصاد و رییس بانک مرکزی رونمایی شد، اظهار داشت: طی دو سال گذشته تیم اقتصادی دولت یازدهم با اتخاذ تصمیمات مقتضی و مناسب و تغییر تاکتیکی به موقع، متناسب با شرایط روز سیاسی و اقتصادی کشور اجازه نداد بحران های بیرونی و مسائلی که از گذشته در درون کشور وجود داشته بر اقتصاد تاثیرگذار شود و همواره بخش مهمی از فشارها را خنثی کرد. وی گفت: گاهی با خود می اندیشم که با سیاست هایی که دولت قبل در پیش گرفته بود، اگر به ناگاه درآمدهای ارزی کشور به یک ششم تقلیل می یافت چه اتفاقی ممکن بود بیفتد؟ لیلاز افزود: با این حال وقتی درآمد ارزی امسال معادل هزینه سفر به خارج ایرانیان در سال ۹۰ شد، با سیاستگذاری های مناسب تیم اقتصادی دولت یازدهم، کشور توانست بحران ها و فشارها را خنثی کرده و پشت سر بگذارد.

وی خاطرنشان کرد: در بسته خروج از رکود تورمی جدید دولت، حداکثر توان و کار کارشناسی ممکن به کار گرفته شده، به گونه ای که می تواند اقتصاد ایران را از رکود خارج کند و امیدواریم از حدود ماه های دی و بهمن به بعد شاهد خروج تدریجی اقتصاد از رکود باشیم. این استاد دانشگاه با بیان اینکه هنوز رکودی در اقتصاد ایران اتفاق نیفتاده، خاطرنشان کرد: هر گاه برای شش ماه متوالی شاهد رشد منفی و یا صفر درصد اقتصادی باشیم، رکود اتفاق می افتد و معتقدم مجموع سیاستگذاری های انجام شده با توجه به وخامت اوضاع و اینکه نمی خواهیم تورم لجام گسیخته را تجربه کنیم، می تواند تحرک لازم را در اقتصاد کشور ایجاد کند.

وی ادامه داد: مقوله هایی همچون پرداخت بدهی پیمانکاران و ارائه بن کارت به مصرف کنندگان از نکات مثبت این بسته بود، با این حال همانند دیگر سیاستگذاری های علم اقتصاد مفاد این بسته ممکن است مدتی تک رقمی شدن تورم را به تاخیر بیاندازد. لیلاز با بیان اینکه هر سیاست انبساطی تورم زا است و تحریک تقاضا بدون ایجاد اندکی تورم ممکن نیست، یادآور شد: با توجه به اینکه امروز بیش از دو سوم تورم به ارث رسیده از دولت قبل مهار شده و همچنین اولویت کشور از کنترل تورم به کنترل رکود و تحریک تقاضا تغییر کرده، لذا با حفظ دستاوردهای اقتصادی در کنترل تورم (که نباید اجازه دهیم از ۱۵ درصد بالاتر رود)، هیچ اشکالی بر سیاست های بسته رونمایی شده وارد نیست.

وی با اشاره به بن کارت های ۱۰۰ میلیون ریالی که قرار است در اختیار مردم قرار گیرد، خاطرنشان کرد: این سیاست در همه اقصادهای جهان کاربرد دارد و خوشبختانه مردم ایران همانند مردم کشوری نظیر آمریکا نیستند که بین سه تا پنج سال از درآمد آینده خود را پیش خور کنند. این تحلیلگر ارشد مسائل اقتصادی تصریح کرد: از آنجا که بن کارت های مذکور صرف خرید کالا می شود، از طریق درآمدهای مالیاتی، عوارض و سایر پرداختی های متفرقه بلافاصله به دولت برگشته و بهبود شکاف طبقاتی را به دنبال خواهد داشت؛ چرا که بن کارت ها به اقشار مرفه پرداخت نمی شود.

وی با ویژه توصیف کردن شرایط اقتصادی کشور که زندگی حدود ۷۰ درصد مردم به سطحی نامطلوب رسیده که حتی قادر به خرید شیر و لبنیات در سبد روزانه خود نیستند، افزود: اجرای موفقیت آمیز این بسته اقتصادی نیازمند سیاست های مکمل دیگری است، اما در هر حال بسته مذکور می تواند شرایط استارت اولیه خروج اقتصاد از رکود را فراهم کند. لیلاز با اشاره به کمپین تشکیل شده ‘نخریدن خودروی صفر داخلی’ در شبکه های اجتماعی، اظهار داشت: این کمپین مدتی است از نفس افتاده و اثر جدی نداشته است، با این حال بازتاب نارضایتی های اقتصادی و اجتماعی مردم و همچنین بازتاب بدهی زیاد خودروسازان به مردم است و حداقل خودروسازان صدای نارضایتی مردم را شنیدند.

این استاد دانشگاه در پایان خاطرنشان کرد: اقدامات بسیار خوبی از سوی خودروسازان بزرگ کشور در زمینه جلب نظر مردم و ارتقای کیفیت محصولات تولیدی از چند ماه قبل انجام شده و انشاءالله به زودی شاهد آثار آن خواهیم بود. شایان ذکر است؛ بسته اقتصادی کوتاه مدتی که تا پایان سال قرار است برای خارج شدن از رکود اقتصادی همراه با مهار تورم به دولت یاری رساند، شنبه گذشته در نشستی مطبوعاتی از سوی ولی الله سیف رییس کل بانک مرکزی، علی طیب نیا وزیر اقتصاد و محمدباقر نوبخت رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور تشریح شد.

هشتگ: , ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.