stat counter
تاریخ : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 28 March , 2024
  • کد خبر : 8913
  • 27 مهر 1394 - 1:02
2

بیانیه جان کری درباره اجرای برجام و تحریم ها

وزیر خارجه آمریکا با تاکید بر آمادگی وزارت متبوع خود برای اجرای تعهدات مبتنی بر رفع تحریم های ایران تاکید کرد: «این رفع تحریم‌ها تا زمان روز اجرایی شدن(مرحله سوم برجام) و تا زمانی که ایران همه اقدامات ضروری را تکمیل نکند اجرا و عملی نخواهد شد که این اقدامات مورد راستی آزمایی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی قرار می‌گیرد».

قلم | qalamna.ir :

وزرای خارجه و انرژی آمریکا هم  جداگانه از اعلام رسمی «روز پذیرش برجام» استقبال کردند.

در راستای شروع مرحله دوم اجرای برنامه جامع اقدام مشترک یعنی روز پذیرش برجام، اتحادیه اروپا و آمریکا تدابیر قانونی خود به منظور هموار شدن زمینه رفع تحریمهای ایران را انجام دادند تدابیری که اجرای آن به مرحله سوم که روز اجرای برجام است، موکول شد.

وزرای خارجه،‌ انرژی و خزانه‌داری آمریکا در بیانیه‌هایی جداگانه از اعلام «روز پذیرش برجام» استقبال کردند.

جان کری در بیانیه‌ای اعلام کرد: «من از اعلامیه امروز اتحادیه اروپا، گروه ۱+۵ و ایران استقبال می‌کنم و ما اکنون به روز پذیرش برجام رسیدیم. این روز مهمی برای همه ما است و نیز اولین مرحله حساس در فرایند اطمینان یافتن از اینکه برنامه هسته‌ای ایران صرفا با مقاصد صلح‌آمیز است، می‌باشد».

وی افزود: «اژانس بین‌المللی انرژی اتمی تایید کرده که ایران در تاریخ ۱۵ اکتبر اقدامات مورد نیاز در نقشه راه برای پرداختن به موضوعات نگرانی گذشته را تکمیل کرده و ایران آژانس را از قصدش برای اجرای موقتی پروتکل الحاقی آگاه و مطلع کرده است».

وزیر خارجه آمریکا با تاکید بر آمادگی وزارت متبوع خود برای اجرای تعهدات مبتنی بر رفع تحریمهای ایران تاکید کرد: «این رفع تحریم‌ها تا زمان روز اجرایی شدن(مرحله سوم برجام) و تا زمانی که ایران همه اقدامات ضروری را تکمیل نکند اجرا  و عملی نخواهد شد و این اقدامات مورد راستی آزمایی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی قرار می‌گیرد».

کری با تشکر از «کار حرفه‌ای و متعهدانه» آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در راستی آزمایی تعهدات ایران در توافق موقت برنامه اقدام مشترک بر لزوم فراهم کردن منابع مورد نیاز در اختیار این سازمان برای اجرای تعهدات پیش روی آن در برجام تاکید کرد.

وزیر خارجه دولت اوباما تصریح کرد: «آمریکا به کار با همه اعضای گروه ۱+۵ و با اتحادیه اروپا برای حفظ تعهد مشترکمان جهت حفظ رژیم تحریمهای موجود تا زمان روز اجرا(مرحله سوم برجام) ادامه خواهد داد».

در همین رابطه «ارنست مونیز » وزیر انرژی آمریکا  نیز بیانیه‌ای را به مناسبت روز پذیرش برجام صادر کرد.

در بخشی از بیانیه ارنست مونیز آمده است: روز پذیرش برجام نقطه عطف مهم در اطمینان یافتن نسبت به مقاصد صلح آمیز برنامه هسته‌ای ایران است. امروز همزمان با اجرای برجام ، ایران گام‌های قابل تایید و قابل توجه را برای  به عقب برگرداندن برنامه هسته‌ای خود و قرار دادن آن تحت ساز و کار رسیدگی جدی و نظارت را شروع خواهد کرد.

در بخش دیگر این بیانیه آمده است: بر اساس برجام یکی از گام‌هایی که ضرورت دارد  ایران اتخاذ نماید باز طراحی راکتور آب سنگین اراک از جمله برداشتن مخزن هسته راکتور و مواد غیر قابل استفاده آن است. برای پشتیبانی از این اقدام کارشناسان هسته‌ای آمریکا تلاش‌های ایالات متحده همراه با گروه ۱+ ۵ و ایران را برای نوین سازی راکتور اراک و از میان بردالشتن موثر مواد بالقوه  مورد استفاده در ساخت جنگ افزارهای هسته ای به پیش خواهند برد.

هشتگ:

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.