stat counter
تاریخ : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 28 March , 2024
  • کد خبر : 8819
  • 26 مهر 1394 - 12:03
5

بروکسل تحریم های ایران را لغو می کند

اتحادیه اروپا قرار است امروز یکشنبه مصوبه ای را در مورد لغو تحریم های خود علیه ایران تصویب کند و بدین شکل به انتظار شرکت ها و تجار قاره سبز برای حضور در بازار ایران پایان بدهد.

قلم | qalamna.ir :

همزمان با ابلاغ قانون اجرای برجام در ایران، معاون وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی به نقل از معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا اعلام کرده که این اتحادیه، روز یکشنبه ۲۶ مهر با اعلام مصوبه‌ای تحریم‌های خود علیه ایران را «لغو» می‌کند.

مهر، این وضعیت در حالی است که پس از حصول توافق هسته ای میان ایران و کشورهای ۱+۵ در ماه ژوئیه، تهران بصورت مرتب کانون رفت و آمد دیپلمات ها و تجار طراز اول اروپایی بوده و همگی آنها اشیاق خود را برای از سرگیری روابط تجاری با ایران اعلام کردده اند.

«عباس عراقچی» این خبر را به نقل از «هلگا اشمید» معاون مسئول سیاست خارجی و امور دفاعی اتحادیه اروپا اعلام کرده است. یادآور می شود اتحادیه اروپا در سال ۲۰۱۰ میلادی سنگین ترین تحریم های خود علیه ایران را به اجرا گذاشت. عراقچی افزوده است که اتحادیه اروپا در این روز «مصوبه‌ای را برای لغو تحریم‌های مالی و اقتصادی علیه ایران اعلام خواهد کرد».

وضع تحریمهای یک جانبه از سوی اتحادیه اروپا علیه ایران بـه دنبـال صـدور قطعنامـه ۱۹۲۹ توسط شورای امنیت و هم زمـان بـا اعمـال تحـریمهـای مشـابه از سـوی دیگـر کشورها از جمله آمریکا، کانادا، استرالیا و ژاپن که با هـدف تشـدید فشـارها بـر ایران صورت گرفته بود.

قانون اجرای برجام، شنبه ۲۵ مهر، توسط «حسن روحانی» رئیس جمهور ایران، برای اجرا به وزارت امور خارجه و سازمان انرژی اتمی ابلاغ شد.

این در حالی است که علی‌اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران نیز در همین روز گفته که تحریم‌ها «به صورت رسمی لغو» می‌شوند اما «عملیاتی شدن» لغو تحریم‌ها «یکی دو ماه طول می‌کشد».

یک دیپلمات غربی نیز روز جمعه اعلام کرد اتحادیه اروپا در چارچوب توافق هسته ای ماه ژوئیه با ایران، روز یکشنبه رسما تحریم ها علیه ایران را لغو می کند، اما این تدابیر اواخر ماه دسامبر و تنها زمانی که تهران به طور واقعی برنامه هسته ای خود را کاهش دهد، اجرایی خواهد شد.

این دیپلمات به خبرنگاران گفت: «روز یکشنبه اتحادیه اروپا، چارچوب قانونی برای لغو تمامی تحریم های اقتصادی و مالی مربوط به موضوع هسته ای ایران را تصویب می کند. اما این تدابیر زمانی اجرا خواهد شد که آژانس بین المللی انرژی اتمی تمامی گزینه ها را تیک زده باشد، یعنی اجرای تمامی تعهدات از جانب ایران برای کاهش قابل توجه برنامه هسته ای این کشور را بررسی کرده باشد.»

تصمیم روز یکشنبه پیش از هر چیزی یک تصمیم رسمی است زیرا به تصویب تصمیماتی برای تعلیق و سپس لغو تحریم های سنگین اقتصادی، مالی و فردی اختصاص داد که اتحادیه اروپا طی یک دهه علیه ایران تصویب کرده است.

این دیپلمات غربی گفت: «هر چند لغو تحریم ها – که فهرست طولانی از بانک ها ، شرکت های نفتی و گازی ایران را شامل می شود – عملا اواخر دسامبر و یا اوایل سال آینده میلادی اجرا خواهد شد، اما مرحله روز یکشنبه دومین نقطه عطف مهم در اجرای این توافق است.»

در نتیجه این اقدام، مرحله ای حیاتی در اجرای توافق تاریخی ماه ژوئیه میان ایران و کشورهای ۱+۵ است.

لیست مهمترین تحریم های آمریکا و اتحادیه اروپا که با اجرای برجام لغو خواهند شد:

تحریم صادرات بنزین (تحریم امریکا)

تحریم شرکت‌هایی که با ایران مبادله تجاری داشته باشند (تحریم امریکا)

تحریم پست بانک، کشتیرانی جمهوری اسلامی، شرکت‌های بیمه‌ای، نفتی و انرژی دولتی در ایران (تحریم امریکا)

تحریم کشتیرانی جمهوری اسلامی (تحریم اتحادیه اروپا و کانادا)

تحریم شرکت‌های مختلف کشتیرانی بین‌المللی به علت ارتباط با ایران (تحریم اتحادیه اروپا و امریکا)

تحریم شرکت‌ هواپیمایی ایران ایر (تحریم امریکا)

تحریم بیش از ۱۸۰ موسسه، شرکت و افراد مربتط با فعالیت‌های هسته‌ای (تحریم اتحادیه اروپا)

تحریم بانک مرکزی (تحزیم امریکا)

تحریم خرید نفت از ایران (تحریم اتحادیه اروپا)

تحریم شرکت ملی نفتکش، کشتی‌ها و موسسات وابسته به این شرکت (تحریم امریکا)

هشتگ:

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.