stat counter
تاریخ : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 28 March , 2024
  • کد خبر : 8602
  • 25 مهر 1394 - 12:40
5

بیل کلینتون: پوتین دیدگاه‌های قرن نوزدهمی دارد

رئیس جمهور پیشین آمریکا ضمن تاکید بر همسو شدن منافع اسرائیل و کشورهای عربی علیه ایران، بر لزوم تلاش جدی برای حل مسئله سوریه تاکید کرد.

قلم | qalamna.ir :
 بیل کلینتون در گفتگو با این شبکه گفت:« باید هرکاری که می توانیم انجام بدهیم تا اوضاع را در داخل سوریه به ثبات برسانیم تا اینکه غیرنظامیان سوری تا این اندازه متحمل رنج و مشکل نشوند. این کار ما می تواند بسیار موثر باشد. 
میلیونها نفر از سوریه خارج شده و آواره شده اند. میلیونها نفر نیز در داخل سوریه آواره شده اند. 
 
ملاقات اول باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا با ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه در این خصوص چندان نویدبخش نبود. بجای آنکه آینده بشار اسد رئیس جمهور سوریه بر نوع تعامل فعلی آمریکا و روسیه تاثیر بگذارد باید به دنبال یافتن راهی برای حل مشکل بود. باید توجه داشت که شمار زیادی از آوارگان سوری و عراقی به کشورهای منطقه ازقبیل لبنان و اردن رفته اند.
 
 باید به این دو کشور که تولیدکننده نفت نیستند کمک کرد. آنها به کمک بیشتری نیاز دارند. کار سومی که باید در این زمینه انجام شود، پذیرش شمار بیشتری از آوارگان سوری است. مهمترین کاری که باید درباره سوریه انجام شود، کاستن از شدت درگیری ها و ایجاد مناطق امن برای سوری ها است.»
وی در ادامه افزود:« ولادیمیر پوتین دیدگاههای قرن نوزدهمی را درباره روسیه دارد یعنی او به فکر عظمت روسیه و زمانی است که روسیه همه کشورهای هم مرز خودش را در کنترل خودش داشت. همین نگرش، گویای علت اقدامات پوتین در اوکراین است. پوتین معتقد است باید نفوذ خودش را در منطقه خاورمیانه(غرب آسیا) اعمال کند. ما با این کار هیچ مشکلی نداریم. آمریکا و روسیه پیش از رئیس جمهور شدن بنده، با هم حامی گفتگوهای صلح در روند صلح خاورمیانه(اعراب و اسرائیل) را هدایت می کردند.
 
 وقتی مسئله اوکراین پیش آمد، ما فرصت فوق العاده ای از دست دادیم به طوریکه اوکراین را پلی بین اروپا و روسیه کنیم بطوریکه وضعی پررونق برای روسیه و اروپا و اوکراین شکل بگیرد. بی تردید، پوتین نمی خواهد گروه (تکفیری صهیونیستی) داعش به موفقیت برسد زیرا این مسئله بر آینده مناطق جنوب روسیه تاثیرمی گذارد. البته آمریکا و روسیه درباره نحوه مقابله با این گروه و مسئله سوریه اختلاف نظر دارند. باید اوضاع سوریه به ثبات برسد. این وضع به نفع سوریه و منطقه و روسیه است.
 
 باتوجه به تجربه مسائلی ازقبیل افغانستان می دانیم که روسیه کارنامه خوبی در تلاش برای حل مسائل به تنهایی ندارد. به نظر من، باید ائتلافی جهانی برای حل این مشکل شکل بگیرد. نباید به علت نگرشهای پوتین درباره عظمت روسیه، از این گزینه (تعامل با مسکو) دست کشید.»
 
وی درپاسخ به سئوالی درباره اوضاع اراضی اشغالی گفت:« در هشت تا نه سال گذشته، بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل و محمود عباس رئیس تشکیلات خودگران فلسطینی سه مرتبه با هم دیدار کرده اند. باید توجه داشت که اسرائیل همچنان نگران ایران است. اسرائیل منافع مشترک بسیاری با همسایگان سنی فلسطینی ها در این خصوص دارد. 
 
صدا و سیما به نقل از شبکه تلویزیونی الجزیره انگلیسی،پادشاه فقید عربستان سعودی که اخیرا فوت کرده است توانست بیش از بیست کشور اسلامی را بسیج کند تا درصورت بهبود مسئله فلسطین، این کشورها روابطی عادی با اسرائیل برقرار کنند. نباید کشورهای عربی و اسرائیل از آمال بلندمدت فلسطینی ها غافل باشند که تشکیل کشور مستقل فلسطینی است. اردنی ها نیز خواهان تشکیل کشور مستقل فلسطین هستند. لبنان به علت تقسیم قدرت در قانون اساسی آن بین ادیان مختلف، توانسته است دوام بیاورد.
 
 کشورهای عربی با اسرائیل همسو هستند که ایران تهدیدی برای ثبات و امنیت آتی آنها باشد و باید مسائل مطرح حل شود. باید دولتهای به دور از خشونت برای فلسطینی ها ایجاد شود تا در نهایت، کشور مستقل فلسطینی تشکیل شود. کشورهای عربی و اسرائیل می توانند برای مقابله با تروریسم و ایستادن درمقابل ایران با هم همسو باشند.»

 

هشتگ: ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.