stat counter
تاریخ : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 29 March , 2024
  • کد خبر : 8452
  • 24 مهر 1394 - 19:01
3

دیلی بیست: ایران در رقابت تسلیحاتی زیرزمینی پیروز است

یک پایگاه اینترنتی با اشاره های منتشر شده اخیر از یک مرکز موشکی ایران در زیر زمین نوشت ایران در رقابت تسلیحاتی زیرزمینی پیروز است.

قلم | qalamna.ir :

ایران مدعی است دست‌کم یک زاغه مهمات پر از موشک های سوار شده بر روی پرتابگر ( لانچر ) در عمق زمین زیر یک کوه ایجاد کرده که به دور از تیررس تسلیحات آمریکا است.
مونیتورینگ خبرگزاری صدا و سیما به نقل از پایگاه اینترنتی دیلی بیست ، خبرگزاری ایرانی طرفدار دولت تصاویر و ویدئوهایی را منتشر کرده اند و ادعا می کنند این عکس ها و فیلم ها مربوط به یک مرکز موشکی ایران در عمق ۵۰۰ متری زمین و در یک منطقه کوهستانی نامشخص است.
بنا بر گزارش های منتشر شده در رسانه ها ، سرتیپ امیرعلی حاجی زاده فرمانده نیروی هوا فضای سپاه پاسدار انقلاب اسلامی ایران هنگام بازدید از این پایگاه گفت این نمونه‌ای از انبوه پایگاه‌های موشکی کشور می‌باشد و از سال آینده نسل جدید و پیشرفته موشک‌های دوربرد سوخت مایع و جامد جایگزین تولیدات فعلی خواهد شد.
وی افزود توانایی و اقتدار ما مانند کوه یخی است که بر آب شناور و تنها گوشه‌ای کوچک از آن روی آب عیان است.
عمق این تاسیسات موشکی نکته ای مهم به شمار می رود زیرا مرکز غنی سازی فردو ایران که در ۸۰ متری زیر زمین ساخته شده ، بنا به گفته یک مقام دولت آمریکا در سال ۲۰۱۲ هدفی سخت اما نه غیر ممکن برای آمریکا به شمار می رود.
با هر حال حال تایید عمق ۵۰۰ متری زیر زمین برای این تاسیسات موشکی دشوار است. اما با این حال این زاغه مهمات و دیگر مراکز مانند آن می تواند باعث برهم خوردن موازنه نظامی بین آمریکا و ایران شود آنهم در حالی که این دو کشور در تلاش برای اجرای موافقتنامه ای هستند که هدف از آن محدود شدن برنامه هسته ای ایران در ازای کاهش تدریجی تحریم های اقتصادی و نظامی علیه این کشور است.
گفته می شود حاجی زاده برای نخستین بار در تاریخ سیزدهم اکتبر به خبرنگاران اجازه داد به یکی از تونل های عمیق ایران دسترسی پیدا کنند.
عباس اصلانی دبیر بخش بین الملل خبرگزاری تسنیم چهار عکس را در پایگاه اینترنتی توییتر منتشر کرد که راکت های مستقر بر روی پرتابگرها را پشت سر هم نشان می داد و مردانی با اونیفورم های نظامی کنار آنها ایستاده بودند.
اصلانی نوشت این عکس ها مربوط به یکی از پایگاه های موشکی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران در عمق ۵۰۰ متری زیر زمین است.
حاجی زاده در مصاحبه با خبرنگاران تصریح کرد پایگاه های موشکی دور برد جمهوری اسلامی زیر کوه های مرتفع در همه استان ها و شهرهای کشور ایجاد شده و آماده عملیات است.
مشخص نیست آیا حاجی زاده واقعیت را در این خصوص بیان کرده است و از سوی دیگر بعید است خبرنگارانی که از این تونل بازدید کرده اند از او سوال کرده باشند.
این مسئله را نیز باید در نظر گرفت که ایران در زمینه اغراق درمورد توانایی های نظامی خود معروف است. در سال ۲۰۰۸ سپاه پاسداران ایران یا یکی از خبرگزاری های طرفدار دولت عکس مربوط به یک آزمایش موشکی را دستکاری کرد تا به نظر برسد سپاه پاسداران چهار موشک را به طور همزمان پرتاب کرده است و نه سه موشک.
حتی اگر حرف های حاجی زاده درست باشد به طور دقیق نمی توان گفت هدف وی از چنین ادعایی که این پایگاه موشکی در عمق ۵۰۰ متری زمین واقع شده است چه چیزی می تواند باشد.
به هر صورت زمان بازدید حاجی زاده از این پایگاه موشکی یعنی ۱۲ اکتبر عجیب است زیرا این کار دو روز پیش از آن انجام شد که دولت ایران سرانجام موافقتنامه هسته ای با آمریکا و دیگر دولت های خارجی ( انگلیس ، روسیه ، چین ، فرانسه و آلمان ) را تصویب کرد که اجرای آن به معنی جلوگیری از حمل کلاهک های هسته ای توسط موشک های ایران است.
البته یک روز پیش از آن نیز یعنی یازدهم اکتبر ایران یک فروند موشک بالستیک جدید را آزمایش کرد که ممکن است نقض قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد باشد که براساس آن توسعه موشک های قادر به حمل کلاهک هسته ای برای تهران ممنوع است.
براساس قطعنامه ۱۹۲۹ شورای امنیت سازمان ملل متحد ، آزمایش های موشکی بالستیک ایران از سال ۲۰۱۰ ممنوع شده است و این قطعنامه تا زمان اجرای موافقتنامه هسته ای ۱۴ ژوئیه بین ایران و شش قدرت جهان (‌ پنج کشور عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد به اضافه آلمان ) همچنان معتبر خواهد بود.
براساس قطعنامه ای که پس از اعلام موافقتنامه هسته ای بین ایران و گروه پنج به اضافه یک در شورای امنیت سازمان ملل متحد تصویب شد ایران برای مدت هشت سال مجاز نخواهد بود هیچگونه فعالیتی در ارتباط با موشک های بالستیک انجام دهد که قادر به حمل سلاح هسته ای باشد.
در چارچوب این قطعنامه همچنین زمانی که موافقتنامه هسته ای ایران به اجرا درآید، کشورها اجازه خواهند داشت فناوری موشکی و سلاح های سنگین را در صورت تایید شورای امنیت سازمان ملل متحد، در اختیار ایران قرار دهند.
به نظر می رسد ایران در تلاش است از موضع قدرت اجرای موافقتنامه به دست آمده با قدرت های جهان را آغاز کند و به جهان یادآور شود که هنوز از قدرت نظامی قابل توجهی برخوردار است.

هشتگ: , ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.