stat counter
تاریخ : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 29 March , 2024
  • کد خبر : 8420
  • 24 مهر 1394 - 13:42
1

فروش قرنیه چشم برای امرار و معاش؟

بعد از وجود تبلیغاتی برای فروش کلیه، این بار شاهد انتشار تبلیغاتی مبنی بر فروش قرنیه چشم هستیم؛ اقدامی که اگرچه از سوی وزارت بهداشت غیرقانونی اعلام شده و تکذیب می‌شود اما همچنان روی دیوار بیمارستان های شهر خودنمایی می‌کند.

قلم | qalamna.ir :
پیوند قرنیه چشم یکی از انواع پیوندهایی است که این روزها تبلیغات آن در مقابل برخی از بیمارستان ها به چشم می خورد، این در حالی است که پیش از این هم در مشهد تبلیغاتی از این دست به گوش رسید اما وزارت بهداشت آن را تکذیب کرد.
 
اما با وجود تکذیب وزارت بهداشت باز هم شاهد تبلیغات فروش قرنیه چشم در سطح شهر تهران هستیم، به نظر می‌رسد؛ افرادی برای امرار معاش یا پرداخت بدهی های خود قصد فروش قرنیه چشم خود را دارند این درحالی است که بنا به گفته وزیر بهداشت امکان پیوند قرنیه چشم از فرد زنده وجود ندارد.
 
پیوند قرنیه چشم زیر یک میلیون است
 
اگرچه در تبلیغات منتشر شده رقمی معادل ۷۰ تا ۸۰ میلیون تومان برای فروش قرنیه چشم مطرح می‌شود اما گفته‌ها حاکی است به دلیل اینکه این پیوند تنها از افراد فوت شده امکانپذیر است قیمت آن از ۸۰۰ هزار تومان تجاوز نمی کند.
 
رسول خضری عضو کمیسیون بهداشت ودرمان مجلس با تایید این موضوع به خانه ملت، می‌گوید: واقعیت آن است که پیوند قرنیه چشم تنها از افراد فوت شده امکان‌پذیر است و با توجه به اینکه در پیوند قرنیه چشم در مقایسه با سایر پیوندها همچون قلب و کلیه محدودیت وجود ندارد نسبت به دیگر پیوندها با قیمت ارزانتری انجام می‌شود.
 
 خضری ادامه می دهد: قیمت پیوند قرنیه چشم تنها حدود ۷۰۰ تا ۸۰۰ هزار تومان است و از آنجایی که قرنیه تنها عضو بدون رگ بدن است، به راحتی عمل آن انجام می شود.
 
این عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس نهم، با رد ادعای انجام پیوند قرنیه چشم از فرد زنده، تاکید می کند: پیوند اعضا از جمله قرنیه چشم باید در بیمارستان‌های فوق تخصصی و با تجهیزات کامل انجام گیرد، لذا در هر بیمارستانی امکان پیوند وجود ندارد و در صورت بروز چنین تخلفی فرد پیوند دهنده یا پیوند گیرنده جان خود را از دست خواهند داد.
 
 پیوند قرنیه چشم از فرد زنده جنایت است
 
عابد فتاحی دیگر عضو کمیسیون بهداشت مجلس نیز تاکید می کند: پیوند قرنیه چشم از فرد زنده غیرممکن است و به لحاظ فراوانی این عضو عموما برای پیوند آن مشکلی وجود ندارد، این عضو از افراد فوت شده البته با رضایت خانواده‌های‌ آنها گرفته می شود از این رو نیازی به نابود کردن چشم فرد زنده وجود ندارد.
 
این در حالی است که در حاشیه این اتفاقات، دلالان پیوند عضو نیز به ماجرا دامن زده‌اند، خضری در خصوص بازار دلالان پیوند اعضای بدن، می‌گوید: دلالان افراد را برای فروش اعضای بدن‌شان راضی می کنند، اما متاسفانه در خارج از ضابطه‌های قانونی و قیمت های بالا شرایط پیوند را دشوار ساخته اند.
 
خضری با تاکید بر اینکه دلالان به هیچ چیز رحم نمی کنند، می گوید: ۸۰ درصد دریافت کننده های پیوند از قشر ضعیف جامعه اند لذا قیمت اعضای پیوندی باید در سطحی باشد که آنها نیز قادر به خرید عضو باشند.
 
وزارت بهداشت موظف به نظارت و برخورد با دلالان پیوند عضو
 
وی می‌گوید: وزارت بهداشت و انجمن حمایت از بیماران پیوندی موظف به نظارت و برخورد با دلالان پیوند اعضای بدن است اما  هیچ گاه شاهد کاهش تعداد دلالان پیوند اعضا نبوده ایم.
 
فتاحی نیز تاکید می‌کند: دلالان انسان‌های فرصت‌طلبی هستند که در برخی مواقع اعضای بدن افراد غیرایرانی را برای پیوند فراهم می کنند که این مورد نیز بسیار جای تاسف دارد، این در حالی است که قانون، پیوند اعضا به افراد غیرایرانی را محدود کرده و گیرنده عضو به طور حتم باید یک فرد ایرانی باشد، بنابراین پیوند عضو از فرد ایرانی به افراد بیگانه غیرقانونی است.
هشتگ: , ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.