stat counter
تاریخ : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 29 March , 2024
  • کد خبر : 659
  • 06 شهریور 1394 - 15:00
5

دامن زدن به سوءظن در شرایط کنونی خلاف مصالح عمومی است

دامن زدن به سوءظن در شرایط کنونی خلاف مصالح عمومی است

رئیس دفتر رئیس جمهور با تأکید بر ضرورت حفظ انسجام ملی و تقویت اعتماد بین مردم و دولت و همه ارکان حاکمیت تأکید کرد که ایجاد بدبینی و دامن زدن به سوءظن در شرایط کنونی خلاف مصالح عمومی است.

قلم | qalamna.ir :

محمد نهاوندیان در سخنان پیش از خطبه‌های نماز جمعه این هفته تهران اظهار کرد: شرط توفیق ما در این مسیر عزت‌بخش، حفظ انسجام ملی، تأمین مشارکت همگانی، تقویت اعتماد بین مردم و دولت و همه ارکان حاکمیت با یکدیگر است. لازمه این همدلی و همزبانی که منجر به همگامی شود داشتن هدف مشترک،‌تحلیل و راه‌ حل مشترک و اطلاعات مشترک است. لذا باید در هدف با هم یگانه بیاندیشیم نگاه ملی را بر نگاه جهانی حاکم کنیم. همچنین در راه‌حل نگاهمان را جهانی کنیم و اولویت‌های مشترک را دنبال کنیم.

وی افزود: گاهی ناهمگونی‌ها مربوط به اطلاعات متفاوت است و گاهی قضاوت‌هایی بر مبنای اطلاعات نادرست صورت می‌گیرد. در این راستا رسانه‌ها و تریبون دارها وظیفه مشخصی دارند و باید راستی آزمایی را ارزیابی کنند. البته وظیفه دولت هم پاسخگویی و شفافیت است اما کسانی که تریبون دارند باید مطالب را راستی آزمایی کنند و بپرسند.

نهاوندیان با بیان اینکه هفته دولت در واقع هفته ملت است، خاطرنشان کرد: هر کدام از ما باید بپرسیم که برای همدلی و همزبانی و افزایش سرمایه اجتماعی چه کرده‌ایم. ایجاد شکاف و بدبینی و دامن زدن به سوءظن در شرایط کنونی خلاف صلاح عمومی است. باید سرمایه امید و اعتماد را افزون کنیم. اگر هر کدام وظیفه خود را شناختیم و به آن با دستور کار تدبیر و تعامل عمل کردیم به روزی می رسیم که اقتصاد ایران و وحدت و انسجام ایران در جهان خواهد درخشید و پیام موفقیت راه حل اسلامی به همه جهانیان نشان داده می‌شود.

رئیس دفتر رئیس جمهور تدبیر، تعقل و مشورت با اهل تخصص و تدبیر را راه پیروان امام رضا (ع) عنوان و خاطرنشان کرد: در تاریخ اسلام افراد بسیاری بودند که با تظاهر به ظواهر دین علیه دین قیام می‌کردند. ما در گذشته خوارج را داشتیم و اکنون هم تظاهر به دین را در حرکت های تکفیری مشاهده می‌کنیم. این در حالی است که مکتب ائمه دعوت به تعقل دینی بوده و اگر کسی می‌خواهد پیرو امام رضا (ع) باشد باید آیین زندگی خود را بر عقلانیت و خردورزی بنا کند.

نهاوندیان ادامه داد: امام رضا (ع) ابایی نداشت که با مخالفان اسلام، امامت و ولایت در جمعی منطقی بنشیند، شدیدترین حملات را تحمل کند و بعد با قوت منطقی آنها را به اقناع و اذعان در برابر قدرت منطقی دین خدا برساند. ایشان به ما می‌آموزد که حتی از گفت‌وگو با مخالفان نباید بهراسیم بلکه باید از آن استقبال کنیم.

وی با اشاره به ضرورت تعامل با التزام به اصول، گفت‌وگوی هدفمند و با پافشاری بر ارزش‌ها، منافع و مصالح ملی اضافه کرد: خدا را شاکریم در دو سالی که بر ملت گذشت برای نظام و کشور در محور تدبیر و تعامل کارنامه درخشانی حاصل شد. تلاش دولت هم با اتکای به انتخاب مردم این بود که در این مسیر تدبیر و تعامل حرکت کند. این ملت با تدبیر توانست در همین شرایط تحریم شرایط اقتصادی را به وضعی برساند که پیامش به مخالفان پیام قوت، مقاومت و توانمندی بود.

سرپرست نهاد ریاست جمهوری به کاهش نرخ تورم در دولت یازدهم اشاره کرد و گفت: در همین شرایط تحریم ملت با انسجام توانست تورم لجام گسیخته بالای ۴۰ درصد را به کمتر از ۱۴ درصد برساند. البته هنوز این مسیر باید با قوت و تدبیر ادامه یابد تا به شرایط مطلوب برسیم. ما توانستیم رشد اقتصادی که در سال ۹۱، ۶٫۸- درصد و در سال ۹۲، ۱٫۱- درصد بود را در سال ۹۳ مثبت کنیم. این کار در همین شرایط تحریم و با وجود کاهش درآمدهای نفتی صورت گرفت و حاصل تدبیر بود. همچنان‌که سرمایه گذاری که منفی بود در سال ۹۳ مثبت شد.

وی رویکرد ملت در مناسبات بین‌المللی با همسایگان و قدرت‌های بزرگ را رویکرد تعامل سازنده دانست و اظهار کرد: در این رویکرد عزتمند نباید ذره‌ای از حقوق ملت کوتاه آمد. ما با اطمینان به نفس گفتیم که حاضریم در یک مذاکره جدی و واقعی ثابت کنیم آنچه می‌گوییم عین واقع است و دستاورد مذاکره هم در واقع همان سخنی بود که ایران از آغاز می‌گفت که برنامه هسته‌ای ایران صلح‌آمیز است. این موضوع در متن برجام هم مورد اذعان مخالفان قرار گرفت و حاصل این شد که همان شورای امنیتی که ۶ قطعنامه تحریمی علیه ما تصویب کرده بود قطعنامه‌ای بگذراند و همه قطعنامه‌های گذشته را لغو کند. این عزت ایران اسلامی و قدرت منطق ماست.

نهاوندیان با بیان این‌که اشتیاق شرکت‌ها و کشورها برای تعامل و کار با ایران حتی قبل از اجرای قطعنامه حاصل رویکرد تعامل سازنده است، گفت: در این توافق چیزی که به دست آمده فقط حفظ حقوق هسته‌ای و فناوری هسته‌ای، غنی‌سازی و حفظ همه تأسیسات هسته‌ای ایران نیست، بلکه همان کسانی که ما را تحریم می‌کردند امروز ابراز علاقه کردند تا با ایران همکاری هسته‌ای داشته باشند و بنا بر نص برجام از این پس ایران به شکل رسمی و قاعده‌مند در تجارت هسته‌ای حضور دارد و آنها این را به رسمیت شناخته‌اند که ایران در این چرخه از دنیا مواد خام بخرد و صادر کند.

هشتگ:

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.