stat counter
تاریخ : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 28 March , 2024
  • کد خبر : 633
  • 05 شهریور 1394 - 19:23
7

زنگنه: از خارجی‌هـا بیشتر از پول، فناوری می‌خواهیـم

زنگنه: از خارجی‌هـا بیشتر از پول، فناوری می‌خواهیـم

وزیر نفت تاکید کرد: ایران بیش از سرمایه خارجی ها، به فناوری‌شان نیاز دارد.

قلم | qalamna.ir :
download (2)بیژن زنگنه که هم زمان با هفته دولت در برنامه های تلویزیونی حاضر شده بود با اشاره به فضای پسا تحریم و مذاکره با طرف های خارجی متعدد در هفته های گذشته تصریح کرد: بیش از سرمایه خارجی ها، به فنآوری های جدید آنها نیاز داریم تا بتوانیم از میادینی که در سال های گذشته از آنها بهره برداری می شد، استفاده بهتری ببریم.
 وی با اشاره به برنامه ایران برای رونمایی از قراردادهای جدید نفتی برای برای حضور شرکت های خارجی، گفت: برای کار کردن در شرایط بعد از تحریم و حضور شرکت های خارجی در آینده، نیاز به یک بررسی در قراردادها داشتیم؛ براین اساس نقاط قوت و ضعف در قراردادها را بررسی و یک مدل جدید را طراحی کردیم که براساس مدل جدید، در کنار یک شرکت خارجی برای اکتشاف، رسیدن به نفت و توسعه دادن و همچنین بهره برداری از یک میدان نفتی، باید یک شرکت ایرانی نیز در کنار آن حضور داشته باشد تا از فنآوری جدید این شرکتها استفاده شود.
زنگنه در مورد میادین مشترک نفتی با کشورهای همسایه نیز گفت: ما سه میدان بزرگ مشترک نفتی «یادآوران، آزادگان و یاران» داریم؛ تخمین ابتدایی ظرفیت میدان یادآوران ۱۳ میلیارد بشکه بود که اکنون براساس بررسی های انجام شده به ۳۱ میلیارد بشکه افزایش یافته است.
وی افزود: در حال حاضر میزان برداشت ما از این میدان ۱۶۰ هزار بشکه نفت در روز است که طبق برنامه، تا سال آینده این میزان به ۲۶۰ هزار بشکه در روز و در سه سال آینده به ۷۰۰ هزار بشکه در روز افزایش خواهد یافت.
وزیر نفت در بخش دیگری از صحبت های خود با اشاره به رقابت ایران و سایر کشورها برای کسب سهم بیشتری از بازار آشفته نفت، با تاکید بر اینکه جمهوری اسلامی ایران به هیچ وجه از سهم خود در اوپک و بازار جهانی نفت چشم پوشی نمی کند، تصریح کرد: مشکلی با نصف شدن قیمت نفت در بازار جهانی با دوبرابر شدن صادرات نفت کشورمان نداریم.
زنگنه ادامه داد: با تمام قدرت باید شرایط ظالمانه تحریم علیه کشورمان را کنار بزنیم زیرا حفظ سهم ایران در اوپک و بازار جهانی از پارامترهای حیاتی ماست. وی تصریح کرد: در بازار جهانی کسانی که تولید و درآمد اضافه دارند باید نگران باشند؛ دولت ایران به چه حقی باید کاری کند که سهم تاریخی خود را در بازار نفت از دست بدهد به این دلیل که قیمت نفت افزایش یابد.
وزیر نفت تاکید کرد: اگر صادرات ما دوبرابر و قیمت نصف شود، مشکلی نداریم زیرا به قیمت کم عادت کرده و با مقاومت زندگی کرده ایم و دیگران باید نگران باشند.
زنگنه با بیان اینکه باید اعضای اوپک درخصوص تولید کنونی نفت بازنگری کنند، افزود: در این خصوص از اعضای اوپک درخواست نشست فوق العاده شده است؛ این نشست در صورتی برگزار می شود که همه ۱۳ عضو به اجماع با آن موافقت کنند.
به گفته وی، برخی اعضای اوپک به دنبال افزاش قیمت نیستند و می خواهند با قیمت پایین(با تولید بیشتر) به سایر اعضا ضربه و ضرر بزنند.
وزیر نفت که چهارشنبه شب در برنامه تلویزیونی تیتر امشب درباره عملکرد دوساله وزارت نفت صحبت میکرد خاطرنشان کرد: در شرایطی در وزارت نفت کار را شروع کردیم که در اوج تحریم ها قرار داشیم؛ تحریم هایی که هدفی جز فلج کردن صنعت نفت و انرژی کشور ندارند.
وی گفت: آمریکایی ها تمام هدف خود را برای از کار انداختن صنعت نفت ایران به کار بردند به طوری که در فروش نفت، انتقال پول آن، خرید فرآورده نفتی و … شرایط بسیار سختی داشتیم.
زنگنه خاطرنشان کرد: در شرایط تحریم در زمستان سال ۹۲، در روز با کمبود ۱۵۰ میلیون مترمکعب گاز مواجه بودیم ضمن آنکه هیچکدام از طرح ها در میدان های گازی پارس جنوبی به نتیجه نرسیده بود.
وی در بخش دیگری از سخنان خود با یادآوری اینکه ۸۵ درصد خانوارهای شهری در کشور از نعمت گاز برخوردارند، تاکید کرد: می خواهیم این میزان را به ۹۷ درصد افزایش دهیم. وزیر نفت افزود: برای تحقق این هدف به ۴٫۵ میلیارد دلار سرمایه نیاز داریم لذا طرحی به کمیسیون انرژی مجلس ارائه کردیم که با اتکا به درآمدهای گازرسانی و بهینه سازی انرژی بتوانیم تا پایان دولت یازدهم، همه مناطق محروم و غیرمحروم در کشور را گازرسانی کنیم.
هشتگ: , ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.