stat counter
تاریخ : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 29 March , 2024
  • کد خبر : 594
  • 05 شهریور 1394 - 13:50
6

ظریف: تحریم‌ها ظرف دو ماه آینده لغو خواهد شد

ظریف: تحریم‌ها ظرف دو ماه آینده لغو خواهد شد

وزیر امور خارجه با بیان اینکه تحریم‌ها ظرف دو ماه آینده لغو می‌شود،گفت: ما با انگلیس ارتباط سیاسی داریم و سفارت انگلیس را ما در ایران نبستیم بلکه آنها خود سفارت را بستند و اکنون برای تصحیح اشتباه خود، دوباره آن را باز کردند. باز شدن این سفارت‌خانه زمینه گفت‌وگو و تعامل را فراهم کرده و با این کار می‌توانیم اختلاف نظرها و دیدگاه‌ها به ویژه در زمینه سیاست‌های منطقه را برطرف کنیم.

قلم | qalamna.ir :

محمدجواد ظریف دقایقی پیش در جمع خبرنگاران رسانه‌های گروهی اظهار داشت: خوشحالم که شرایط کنونی کشور شرایط مناسبی برای همه مردم و خدمت‌گذاران مردم است و این موضوع هم در سطح کشور و هم در سطح استانی مد نظر قرار گرفته است.

وی افزود: به ویژه ظرفیت‌های ویژه فرهنگی، علمی، صنعتی و سیاسی و ظرفیت بالای مردم شهیدپرور اصفهان وجود دارد و امیدوار هستم بتوانیم از این شرایط برای ارتقای ظرفیت کشور و توسعه معیشت مردم استفاده کنیم.

وزیر امور خارجه افزود: در وزارت امور خارجه تمام تلاشمان را کردیم که در خدمت مردم، دولت و ارگان‌ها باشیم و کمک کنیم که از این ظرفیت عظیم استان اصفهان و استان‌های کشور در حوزه گردشگری و توسعه فنی این واقعیت‌ها به عینیت برسد و زمینه برای پیشرفت کشور فراهم شود.

وی تصریح کرد: امروز شرایط، شرایط ویژه‌ای است و باید آن را به عنوان یک فرصت ببینیم و از این شرایط برای بهبود وضعیت کشور به خوبی استفاده کنیم.

ظریف با اشاره به ارتباط ایران اسلامی با کشورهای دیگر جهان گفت: این وظیفه دیپلماسی است که اهداف را با کمترین هزینه به دست آورد و باید تلاش کنیم که دیپلماسی به توسعه کشور کمک کند و این قاعده بازی ما است که کمک توسعه باشیم و گرایش ما گرایشی توسعه‌ای است.

وی خاطرنشان کرد: وزارتخانه به دلیل شرایط سیاسی بعد از انقلاب، از ابتدای انقلاب اسلامی ماهیتی سیاسی پیدا کرد اما ما در حوزه دیپلماسی فرهنگی و ارزشی وضعیتی نسبی داریم و بعد از این مذاکرات هسته‌ای، باید با هدف مقابله با ایران‌هراسی، پیش برویم.

وزیر امور خارجه در پاسخ به سئوالی پیرامون اختیارات مجلس شورای اسلامی درباره قطعنامه‌های شورای امنیت بیان کرد: مجلس اختیار دارد که نظر خود را بیان کند. ما بعد از توافقنامه شورای امنیت، بیانیه ۱۴ ماده‌ای صادر کردیم که تمام توافقات برجام در آن به طور روشن و شفاف ذکر شده است.

وی افزود: این بیانیه، بسیار جامع است و باید مورد توجه قرار گیرد. این بیانیه به عنوان سند شورای امنیت ثبت و پخش شده است.

ظریف در پاسخ به سئوالی درباره فکت‌شیت‌ها خاطرنشان کرد: فکت‌شیت یک برداشت آمریکایی است که به مردم آمریکا به جای سند اصلی، فکت‌شیت ارائه می‌دهند و گاهی نگرش خود را در آن اعمال می‌کند اما ما اکنون برجام را در اختیار مردم قرار دادیم و مردم عادی ایران از ریز سانتریفیوژها و راکتور آب سنگین اراک آگاه هستند.

وی ادامه داد: اصولاً فکت‌شین عنوان قشنگی نبوده و یک روش تبلیغاتی به شمار می‌رود. و اگر بیانیه را یک بار مطالعه کنند، نیازی به فکت‌شیت نداریم.

وزیر امور خارجه درباره مقایسه مذاکرات ۵۹۸ و مذاکرات هسته‌ای تصریح کرد: در مذاکرات ۵۹۸، تمامیت ارضی کشور و بازگشت اسرا و آزادگان و پایان جنگ مطرح بود. بحث هسته‌ای مشابه توافق ۱۶۹۶ است که کشورهای متعهد در آن یک رشته تحریم‌هایی علیه ایران داشتند.

وی بیان کرد: در قطعنامه ۵۹۸، ما مجبور نبودیم قطعنامه‌ای را لغو کنیم اما در قطعنامه هسته‌ای ما باید ۶ یا ۷ قطعنامه را لغو می‌کردیم.

ظریف تصریح کرد: در قطعنامه ۵۹۸ نیازی به جلب توافق پنج کشور عضو شورای امنیت نداشتیم و آمریکایی‌ها موافق اتمام جنگ نبودند و فکر می‌کردند می‌توانند جنگ را اداره کنند اما اینجا ما با ۵ کشور عضو شورای امنیت روبرو بودیم.

وی افزود: هر دو مذاکرات سخت بود و زحمات دکتر ولایتی در آن مذاکرات همیشه باید مورد توجه قرار گیرد.

وزیر امور خارجه با اشاره به روابط منطقه‌ای با کشورهای همسایه گفت: ما برای روابط با منطقه محدودیتی قائل نیستیم و معتقدیم که هیچ کدام از کشورهای همسایه نباید از این توافق احساس تهدید کنند زیرا برخی از کشورهای همسایه این توافق را تهدیدی جدی برای منطقه می‌دانستند.

وی خاطرنشان کرد: اکنون امید داریم آن رشته از همسایه‌ها که موافق توافق نیستند، در نگاه خود یک بازنگری داشته باشند. ما آمادگی داریم هر زمان که از سوی کشورهای همسایه درخواست شود، با آنها گفت‌وگو کنیم و تا کنون سفرهای زیادی را به کشورهای همسایه داشتم و هفته آینده قرار است به شمال آفریقا سفر کنم و اولویت ایران حسن هم‌جواری با کشورهای اسلامی است.

ظریف در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به دیدگاه‌های مختلف پیرامون برجام گفت: خوشبختانه جامعه ایران، جامعه‌ای چند صدایی است و خوشحال هستیم که در زمینه هسته‌ای دیدگاه‌های مختلفی وجود دارد. با توجه به اینکه موضوع هسته‌ای، یکی از پیچیده‌ترین موضوعات بین‌المللی به شمار می‌رود، هر روز با حرارت بیشتری از آن صحبت می‌شود.

وی با رد برخی انتقادات مبنی بر اینکه توافق سبب تحقیر مردم شده باشد خطاب به منتقدان برجام افزود: منتقدان بدانند ما با این چندصدایی مشکلی نداریم اما بدانند نباید آب به آسیاب دشمن بریزند و برداشت‌های غلطی داشته باشند. اگر نکته منافع ملی را مد نظر داشته باشند، ما هیچ مشکلی نداریم. منتقدان بدانند که تمام دنیا بدون استثنا از دوست‌داران ایران هستند و توافق و برجام را منظر عزت جمهوری اسلامی می‌دانند.

ظریف در پاسخ به سئوالی درباره افزایش اختیارات استانداران اظهار داشت: با توجه به تجارب رسول زرگرپور، استاندار کنونی اصفهان در مدیریت کشور، ایشان در جلسه مدیران استان با اقتدار درباره اختیارات استاندار صحبت کردند و در کل سیاست دولت این است که نقش استان‌ها را در کشور افزایش دهد.

ظریف درباره کمک وزارت امور خارجه به استانداری‌ها بیان کرد: وزارت امور خارجه می‌تواند در حوزه‌های مختلف که به توسعه کشور کمک کرده و هزینه‌ای برای کشور نداشته باشد، ورود داشته باشد. استان اصفهان در حوزه علم و فناوری، صنعت، صادرات و خدمات فنی و مهندسی و گردشگری شرایط بسیار خوبی دارد و ما در این حوزه‌ها در خدمت استان اصفهان بوده و یک دفتر فعال در استان اصفهان داریم.

وی با بیان اینکه برجام، موانع تحریمی تحقق اقتصاد مقاومتی را بر می‌دارد و دیگردست و بالمان بسته نیست، تصریح کرد: برجام وزنه‌های محدودیت کشور را بر می‌دارد و دیگر مشکلات کشور با سیاست‌های دولت و رفتار مردم برطرف می‌شود. برجام فرصتی سیاسی، اقتصادی و فرهنگی فراهم می‌کند و باید بیشترین بهره‌وری را از آن داشته باشیم.

وزیر امور خارجه با بیان اینکه تحریم‌ها ظرف دو ماه آینده لغو خواهد شد، افزود: روند سرمایه‌گذاری، امکان افزایش صادرات نفتی و امکان استفاده از تسهیلات بانکی، روندی است که بعد از توافق آغاز می‌شود و نیازمند عزم ملی، همت مردم و بخش خصوصی است.

وی پیرامون باز شدن سفارت انگلیس در کشور ایران اظهار داشت: ما با انگلیس ارتباط سیاسی داریم و سفارت انگلیس را ما در ایران نبستیم بلکه آنها خود سفارت را بستند و اکنون برای تصحیح اشتباه خود، دوباره آن را باز کردند. باز شدن این سفارت‌خانه زمینه گفت‌وگو و تعامل را فراهم کرده و با این کار می‌توانیم اختلاف نظرها و دیدگاه‌ها به ویژه در زمینه سیاست‌های منطقه را برطرف کنیم.

ظریف افزود: اکنون دیدگاه کشورهای غرب، آمریکا و انگلیس، نسبت به منطقه دیدگاه خوبی نیست و حضور تروریسم و افراط گرایان در منطقه بسیار خطرناک است و اختلاف دیدگاه‌های جدی درباره سوریه، عراق، یمن و دیگر کشورهای همسایه وجود دارد که باید با طرف مقابل این دیدگاه‌ها را در میان بگذاریم و باب مذاکره و مفاهمه را باز کنیم.

وی پیرامون سفر حجاج به عربستان گفت: سازمان حج و زیارت، نماینده ولی فقیه در حج و وزارت امور خارجه، شرایط را به گونه‌ای فراهم کردند که حجاج در بهترین شرایط به عربستان سفر کنند و همه تمهیدات در شورای عالی حج پیش‌بینی شده است.

وزیر امور خارجه با بیان اینکه ما با عربستان روابط سیاسی داریم خاطرنشان کرد: بیشترین تبادل ما با عربستان، تبادل مردمی و گردشگری بوده و امید داریم که با انتخاب راه‌های معقول، بتوانیم مشکلات را به نفع صلح و امنیت برطرف کنیم.

هشتگ: ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.