stat counter
تاریخ : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 19 April , 2024
  • کد خبر : 44915
  • 19 فروردین 1399 - 12:34
4

شناسایی نانوذراتی که قابلیت کشتن باکتری‌های مضر را دارند

شناسایی نانوذراتی که قابلیت کشتن باکتری‌های مضر را دارند

محققان “دانشگاه بریستول” (University of Bristol) انگلیس در مطالعه اخیرشان از طیف وسیعی از ابزارهای تصویربرداری پیشرفته، دستگاه‌های سنجشی و سیستم آنالیز پروتئومیک استفاده کردند تا روش‌های جدیدی که در آنها نانوذرات می‌توانند به باکتری‌های مضر آسیب برساند را شناسایی کنند.

قلم | qalamna.ir :

ایسنا و به نقل از تک اکسپلوریست، بال‌های برخی از حشرات مانند زنجره‌واران و آسیابک دارای ساختارهای نانوذرات هستند که هنگام تماس با باکتری‌ها آنها را از بین می‌برند. با این حال، تا به امروز ، مکانیسم‌های دقیقی که باعث مرگ این باکتری‌ها می‌شدند، ناشناخته بود.

به عنوان مثال، برخی از حشرات مانند آسیابک‌ها، ساختار نانوذراتی را بر روی بال‌های خود دارند که باکتری‌هایی که سمت آنها می‌آید را بلافاصله از بین می‌برد. این امر سبب می‌شود تا محققان بتوانند با الهام از ساختار بال‌های اینگونه حشرات، سطوح ایمپلنت ضد باکتریایی ایجاد کنند.

آسیابک‌ها حشراتی هستند با ظاهری تقریباً مشابه با سنجاقک. این حشرات نیز شکارچی هستند و معمولاً در نزدیکی و روی آب استخرها، جویبارها، با پروازهای بلند و سریع خود قابل تشخیص هستند.

طی این مطالعه محققان انگلیسی از طیف وسیعی از ابزارهای تصویربرداری پیشرفته، دستگاه‌های سنجشی و سیستم آنالیز پروتئومیک استفاده کردند تا روش‌های جدیدی که در آنها نانوذرات می‌توانند به باکتری‌ها آسیب برساند را شناسایی کنند.

به گفته دانشمندان، مطالعه آنها به طراحی سطوح پیشرفته ضد میکروبی که کاربردهای بالقوه‌ای در ایمپلنت‌های پزشکی و توسعه دستگاه‌هایی که به آنتی بیوتیک ها وابسته نیستند، کمک می‌کند.

دانشمندان قبلاً معتقد بودند که نانوذرات با سوراخ کردن سلول‌های باکتریایی، باکتری‌ها را کشته و در نتیجه آنها از بین می‌روند. اما این مطالعه این فرضیه را رد کرد و نشان داد اثرات ضد باکتریایی نانوذرات، چند منظوره، نانوتوپوگرافی و وابسته به گونه است.

“بو سو” (Bo Su)، استاد مواد زیست‌پزشکی دانشگاه بریستول و نویسنده این تحقیق، گفت: ما اکنون درک وسیعی از فعل و انفعالات نانوذرات و باکتری‌ها به دست آورده‌ایم و دریافته‌ایم که کدام نانوذرات به باکتری‌ها آسیب می‌رسانند. مرحله بعدی استفاده از این دانش در طراحی و ساخت سطوح نانوذرات با خاصیت ضد میکروبی پیشرفته است. علاوه بر این، ما پاسخ سلول‌های بنیادی انسان به این نانوذرات را بررسی خواهیم کرد و ایمپلنت‌های سلولی را ایجاد خواهیم کرد که نه تنها از عفونت باکتریایی جلوگیری می‌کنند، بلکه عمل ادغام بافت را نیز تسهیل می‌کنند.

انتهای پیام

هشتگ: , , , , ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.