stat counter
تاریخ : شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Saturday, 20 April , 2024
  • کد خبر : 447788
  • 30 شهریور 1401 - 12:24
0

آلاینده‌های سکوهای نفتی، بلای جان محیط زیست خوزستان

آلاینده‌های سکوهای نفتی، بلای جان محیط زیست خوزستان
خوزستان - رئیس اداره حفاظت محیط زیست هندیجان با اشاره به آلودگی نفتی در سواحل این شهرستان گفت: بر اساس سوابق موجود، پیش‌بینی می‌شود که این لکه نفتی مربوط به سکوی نفتی زیرنظر شرکت نفت فلات قاره باشد که در نزدیکی بندر بحرکان قرار دارد و پیش از این نیز سابقه آلودگی نفتی داشته است.
قلم | qalamna.ir :

مصطفی حق‌زاده، رییس اداره حفاظت محیط زیست هندیجان در اهواز در رابطه با از آلودگی نفتی در هندیجان، اظهار کرد: این ویدیو مربوط به یک لکه نفتی در ساحل بندر بحرکان است که توسط یکی از صیادان محلی گرفته شده و دیروز مورد بررسی قرار گرفت.

وی افزود: طبق گفته شاهدان، آلودگی مربوط به ۲۲ شهریور ماه بوده که دیروز به اداره محیط زیست اطلاع رسانی شده بود، اما به دلیل جزر و مد دریا و بالا آمدن سطح آب، لکه نفتی با گل و لای پوشیده شده بود و امکان نمونه‌برداری از آن وجود نداشت، بنابراین هنوز منشاء این آلودگی مشخص نشده است.

رییس اداره حفاظت محیط زیست هندیجان عنوان کرد: طبق بررسی‌ها این آلودگی نفتی باعث مرگ و میر تعدادی خرچنگ دریایی و آبزیان شده است.

وی افزود: بر اساس سوابق موجود، پیش‌بینی می‌شود که این لکه نفتی مربوط به سکوی نفتی زیرنظر شرکت نفت فلات قاره باشد که در نزدیکی بندر بحرکان قرار دارد و پیش از این نیز سابقه آلودگی نفتی داشته است.

حق‌زاده مهمترین عوامل آلودگی دریاها را سکوها و مخازن نفتی و تردد شناورها دانست و بیان کرد: این مخازن آلاینده‌ها و مواد شیمیایی خطرناک را تخلیه می‌کنند و باعث کاهش تنوع زیستی و مرگ و میر آبزیان و حتی مهاجرت آنها از منطقه می‌شوند.

وی با اشاره به اینکه سالی ۲ تا سه مرتبه شاهد آلودگی لکه‌‎های نفتی در سواحل هندیجان هستیم، افزود: آخرین بار زمستان پارسال بود که نتیجه و بررسی آلودگی نفتی مشخص کرد، مربوط به سکوی نفتی مستقر در بحرکان است.

رییس اداره حفاظت محیط زیست هندیجان عنوان کرد: این سکوی نفتی جزو صنایع آلاینده است و پیش از این نیز تذکر داده شده، اما با توجه به اینکه زیر نظر بندر امام حسن (ع) در استان بوشهر است، اقدامات قانونی باید از طریق فرمانداری و اداره کل حفاظت محیط زیست انجام شود؛ مورد تخلف پارسال نیز به اداره کل استان ارجاع شده اما از نتیجه آن اطلاعی ندارم.

وی افزود: آلودگی‌های نفتی به ماسه‌های ساحل می‌چسبند و جمع‌آوری آنها دشوار است؛ این آلودگی‌ها که وارد سواحل هندیجان می‌شوند، معمولا به دلیل جریانات جزر و مدی، قسمت غربی اسکله صیادی بحرکان را آلوده می‌کنند که باعث مرگ و میر آبزیان شده و روی کار صیادان تاثیر می‌گذارند.

بندر صیادی بحرکان در ساحل خلیج فارس و از توابع شهرستان هندیجان، در جنوب خوزستان است. این بندر از مهمترین بنادر صیادی استان است که با طول تقریبی یک هزار و ۵۵۰ متر بزرگترین اسکله صیادی کشور به شمار می‌آید. این بندر یکی از جاذبه‌های گردشگری و تفریحی هندیجان و از مهمترین زیستگاه‌های دریایی است.

هشتگ: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.