stat counter
تاریخ : شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Saturday, 20 April , 2024
  • کد خبر : 447748
  • 29 شهریور 1401 - 19:26
0

ذوق و شوق مهرماه تحت‌الشعاع گرانی

ذوق و شوق مهرماه تحت‌الشعاع گرانی
قلم | qalamna.ir :
الهام هیئتی

همیشه در آستانه ماه مهر، حال و هوای شهر متفاوت‌‌‌‌‌‌ می‌شود؛ کیف‌های رنگارنگ مدرسه، لوازم‌التحریر، دفتر و کتاب، لباس فرم مدرسه و… از جمله کالاهای اساسی برای خانواده‌هایی هستند که فرزندان دانش‌اموز دارند؛ کودکانی که همراه اولیای خود برای خرید میروند همه و همه نشان از شوق دانش‌آموزان برای آغاز سال تحصیلی جدید دارد اما امسال همه چیز تحت الشعاع یک موضوع قرار گرفته است؛ ‌تورم و گرانی. امسال تورم افسارگسیخته بر شادی‌های مدرسه نیز سایه افکنده‌است و آمدن بوی ماه مهر دیگر با سرودهای شاد همراه نیست، بلکه به دغدغه‌ای برای سر تهیه لوازم‌التحریر، لباس فرم و پرداخت شهریه مدارس بدل شده‌است؛ دغدغه‌ای که حتی ذوق مدرسه رفتن را از بچه‌ها هم گرفته است.

 در ایامی نه چندان دور، خانواده‌ها اشتیاق روزهای قبل از شروع مدارس را با فرزندان خود سهیم‌‌‌‌‌‌ می‌شدند ولی این روزها با توجه به تورم بالا و گران شدن کالا و اجناس به جرات می‌توان گفت دیگر کمتر پدر و مادری بدون دلهره بتواند دست فرزند خود را گرفته و با حقوق کارمندی و کارگری آنچه که کودکش‌‌‌‌‌‌ می‌خواهد برای او تهیه کند.

در کنار گرانی ملزومات مدرسه، شهریه مدارس از اصلی‌‌ترین دغدغه‌های خانواده‌هاست؛ با وجود اعلام وزارت آموزش و پرورش و ادارات آموزش و پرورش در استان‌ها مبنی بر اینکه دریافت شهریه در هنگام ثبت نام ممنوع است اما مدارس چه به صورت رسمی و یا در هنگام تحویل کارنامه و پرونده تحصیلی دانش آموزان اقدام به تقاضای دریافت وجه می‌کنند. در مدارس دولتی مبلغی به اسم شهریه وجود ندارد و بر اساس ماده یازده قانون تشکیل شورای آموزش و پرورش هزینه‌های دریافتی تنها به منظور کمک‌های داوطلبانه و با رضایت اولیا دانش آموزان دریافت می‌شود. از سوی دیگر هر ساله شهریه مدارس غیر انتفاعی حدود ۲۰ الی۳۰ درصد افزایش دارد.

اگر خانواده‌ای قصد دارد فرزند خود را به مدرسه غیردولتی بفرستند باید هزینه بیشتری را متحمل شوند. میزان شهریه مدارس غیرانتفاعی بستگی به منطقه، ارائه خدمات و غیره دارد که شهریه مدارس غیرانتفاعی هر استان با هم متفاوت است. شهریه مدارس غیرانتفاعی، هزینه ایست که مدارس غیرانتفاعی معمولا از دانش آموزان برای هزینه‌‌‌‌‌های خود دریافت‌‌‌‌‌‌ می‌کنند. امسال این رقم با افزایش ۳۵درصدی نسبت به سال گذشته روبرو شده است که بر این اساس حداقل شهریه مدارس غیر انتفاعی سال تحصیلی پیش‌رو از سوی آموزش و پرورش ۴ میلیون تومان و حداکثر ۳۵ میلیون تومان در نظر گرفته شده است.

در کنار تمام مشکلات پیش روی خانواده‌ها از یافتن مدرسه خوب، عدم ثبت‌نام در مدارس دولتی عادی به بهانه محدوده‌بندی، شهریه مدارس دولتی و شهریه‌های گزاف مدارس غیردولتی این بار نرخ بالای سرویس مدارس، دردسر جدید خانواده‌ها شده است. نرخ سرویس مدارس حتی برای مسافت‌های کوتاه ۵ یا ۱۰ دقیقه‌ای رقمی معادل ۷ تا ۹ میلیون تومان است. رقمی که پرداختش برای بسیاری از خانواده‌ها بسیار مشکل است.

هشتگ: , , , , , , , ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.