stat counter
تاریخ : سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲ Tuesday, 19 March , 2024
  • کد خبر : 444937
  • 26 مرداد 1401 - 7:25
0

تایید حکم دادخواهان سلامت در دادگاه تجدیدنظر

قلم | qalamna.ir :
مصطفی نیلی در توییتر نوشت: شعبه ۳۶ دادگاه تجدیدنظر استان تهران مستقر در دادگاه انقلاب رای صادره از شعبه ۲۹ دادگاه انقلاب در پرونده موسوم به دادخواهان سلامت را تایید کرد. در حکم بدوی مهدی محمودیان و مصطفی نیلی به  چهار سال حبس، آرش کیخسروی به دو سال، محمدرضا فقیهی به ۶ ماه و مریم افرافراز به ۹۵ روز حبس محکوم شدند که این احکام عینا در دادگاه تجدید نظر تایید شد. دو تن از وکلای متهم در پرونده به ۳ سال محرومیت از حرفه وکالت نیز محکوم شده اند. این افراد تابستان سال گذشته تصمیم گرفته بودند تا از مقامات کشور در خصوص تعلل در خرید واکسن شکایت کنند، اما پیش از عملی کردن تصمیم خود بازداشت شدند. در این جمع مهدی محمودیان برای سپری کردن حکم محکومیت خود در ارتباط با تصمیم به روشن کردن شمع برای کشته‌شدگان پرواز اکراین و همچنین اعتراض به حوادث آبان ماه در زندان اوین  بسر می برد. علی شکوری‌راد عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت در این باره نوشت: «حکم تجدیدنظر پرونده موسوم به دادخواهان سلامت که حکم اولیه رو عیناً تأییدکرده، فرستاده و می‌گه: بخونش، خیلی عجیبه. خوندم، جالب و عجیب بود. می‌گم: حکم تجدیدنظر که قطعیه. می‌تونی منتشرش کنی. می‌گه: بله قانونا می‌شه ولی می‌ترسم با عنوان تبلیغ علیه نظام و رهبری برامون پرونده بسازن!!»
گروه دادخواهان سلامت را تعدادی فعال‌ اجتماعی و حقوقدان‌ تشکیل دادند و قصد داشتند به دلیل کوتاهی مقام‌های ارشد جمهوری اسلامی در مقابله با همه‌گیری کرونا و همچنین ممنوعیت واردات واکسن به ایران، از مقامات، شکایت کنند؛ اما نیروهای امنیتی اعضای این گروه را بازداشت کردند. مصطفی نیلی در تاریخ ۲۷ آذرماه و آرش کیخسروی در تاریخ ۴ دی‌ماه ۱۴۰۰ با تودیع قرار وثیقه ۸۰۰ میلیون تومانی از زندان اوین آزاد شدند ولی مهدی محمودیان از آن زمان تاکنون در زندان به سر می‌برد.
پیش‌تر، بابک پاک‌نیا، وکیل دادخواهان سلامت، در واکنش به صدور حکم آنان در دادگاه انقلاب به سایت امتداد گفته بود: «به موجب این رای، شریف‌ترین، امین‌ترین و درستکارترین فعالان اجتماعی و همکاران وکیل ما به حبس و محکومیت از برخی حقوق اجتماعی و شغلی محکوم شدند. متاسفانه شاهدیم که نه تنها [مقدار] حبس عجیبی برای موکلان ما صادر شد، بلکه آن‌ها از حقوق اجتماعی خود نیز محروم شدند.»
پاک‌نیا در همین مصاحبه، به «تخلف‌های صورت‌گرفته در دادگاه دادخواهان سلامت اشاره کرد و گفت یکی از مصادیق تخلف‌ها این بود که قاضی حتی در جلسات علنی، اجازه نداد وکیل مدافع متهمان، «ولو به‌عنوان تماشاچی»، در دادگاه حضور پیدا کند!

هشتگ: , , , , , , , , , ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.