stat counter
تاریخ : سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲ Tuesday, 19 March , 2024
  • کد خبر : 444897
  • 25 مرداد 1401 - 19:08
0

نادیده‌گرفتن قانون منتهی به سلامت و زندگی

نادیده‌گرفتن قانون منتهی به سلامت و زندگی

«دود اجرانشدن قانون جامع کنترل و مبارزه ملی با دخانیات به‌ طور یقین به چشم همه می‌رود و حتی اگر نوجوانان و جوانان ما فقط به همین سیگارکشیدن بسنده کنند و سراغ مصرف مواد مخدر نروند هم به واسطه سیگارکشیدن در معرض انواع و اقسام بیماری‌ها و سرطان‌ها قرار می‌گیرند.»

قلم | qalamna.ir :

روزنامه جام جم نوشت: «سالانه شش میلیون نفر در سراسر دنیا بر اثر مصرف سیگار جان خود را از دست می‌دهند و به‌ عبارتی سیگار هر هشت ثانیه جان یک انسان را می‌گیرد.

بر این اساس مبازره با دخانیات در واقع تلاش برای سلامت انسان‌هاست. سال ۱۳۸۵ بود که قانونی برای مقابله با گسترش مصرف دخانیات تدوین و تصویب شد. قانون جامع کنترل و مبارزه ملی با دخانیات که یکی از قوانین مترقی در خصوص مقابله و مبارزه با دخانیات به شمار می‌رود اما مشروط به آنکه اجرایی می‌شد. طبق این قانون فروش یا عرضه به افراد زیر ۱۸ سال یا به واسطه این افراد علاوه بر ضبط فرآورده‌های دخانی کشف‌شده نزد متخلف‌، مشمول جزای نقدی هم هست. علاوه بر این، فروش سیگار در شعاع ۱۰۰ متری مدارس ممنوع است.

با تمام اینها اما نه فقط در هر سوپرمارکت،‌ دکه مطبوعاتی و حتی برخی فروشگاه‌های زنجیره‌ای شاهد عرضه سیگار و انواع دخانیات هستیم بلکه فضای مجازی هم خرید و فروش دخانیات و حتی مواد مخدر را تسهیل کرده است. برای این منظور اصلا نیاز نیست راه دوری بروید. در هر ساعتی از شبانه‌روز و در هر کجا که باشید، ظرف مدت زمان کوتاهی می‌توانید سیگار، توتون و تنباکو را در منزل تحویل بگیرید! هر چند تلخ است اما آمارها از پایین‌آمدن سن مصرف دخانیات به سنین نوجوانی و سیگارکشیدن بچه‌مدرسه‌ای‌ها حکایت دارد و از آنجا که سیگارکشیدن دروازه ورود به اعتیاد است، ‌با رشد مصرف سیگار در جمعیت دانش‌آموزی، نگرانی‌ها بابت بالاتررفتن آمارهای اعتیاد در آینده‌ای نزدیک جدی‌تر می‌شود. دردآورتر از همه اینکه ما قانون داریم و مشکل اصلی چالش خلأ قانونی نیست بلکه چالش اصلی اجرانشدن قانون است اما چرا چنین قوانینی اجرایی نمی‌شود؟

دود اجرانشدن قانون جامع کنترل و مبارزه ملی با دخانیات به‌ طور یقین به چشم همه می‌رود و حتی اگر نوجوانان و جوانان ما فقط به همین سیگارکشیدن بسنده کنند و سراغ مصرف مواد مخدر نروند هم به واسطه سیگارکشیدن در معرض انواع و اقسام بیماری‌ها و سرطان‌ها قرار می‌گیرند.»

انتهای پیام

هشتگ: , , , , , , , , ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.