stat counter
تاریخ : سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲ Tuesday, 19 March , 2024
  • کد خبر : 444891
  • 25 مرداد 1401 - 19:06
0

قانون پارکینسون چیست

قانون پارکینسون چیست

قانون پارکینسون می‌گوید هر کاری هر قدر هم ساده و آسان باشد انجام‌دادنش تا آخرین مهلتی که برای آن قرار داده شده، طول می‌کشد. طبق این قانون اگر برای کارهای پیش پا افتاده و آسان، مهلت زیادی در نظر بگیریم، فقط باعث کش‌آمدن آنها می‌شویم.

قلم | qalamna.ir :

روزنامه همشهری نوشت: «حتماً این تجربه را در مدرسه و دانشگاه داشته‌اید که اول ترم استاد تکلیفی می‌داد و می‌گفت برای انجام‌دادنش تا آخر ترم وقت دارید. این جور موقع‌ها می‌گفتیم چند ساعت کار بیشتر لازم ندارد و حالاحالاها وقت داریم اما انجام‌دادنش را آنقدر به تأخیر می‌انداختیم که درست شب آخر تکلیف را عجله‌ای و گاهی نیم‌بند آماده می‌کردیم. این دقیقا همان چیزی است که سال ۱۹۵۵ شخصی به‌ نام سایریل نورث کوت پارکینسون، نویسنده و تاریخدان انگلیسی، در یک مقاله طنز به آن اشاره و آن را در قالب یک قانون معرفی کرد. قانون پارکینسون می‌گوید هر کاری هر قدر هم ساده و آسان باشد انجام‌دادنش تا آخرین مهلتی که برای آن قرار داده شده، طول می‌کشد. طبق این قانون اگر برای کارهای پیش پا افتاده و آسان، مهلت زیادی در نظر بگیریم، فقط باعث کش‌آمدن آنها می‌شویم.

بیایید به یک مثال نگاه کنیم. شما و تیم‌تان دو هفته فرصت دارید تا یک اشکال نسبتاً ساده را رفع کنید. در واقع این کار فقط باید چند ساعت طول بکشد اما از آنجا که می‌دانید زمان کافی در اختیار دارید، دامنه پروژه را افزایش می‌دهید. در حالی که شما در حال بررسی آن مشکل هستید، تصمیم می‌گیرید چند مشکل مرتبط را نیز بررسی کنید. این کار باعث می‌شود در مورد اولویت‌ها به مشکل بربخورید و ندانید کدام کار را باید اول انجام دهید. سرانجام، چیزی که قرار بود یک کار ساده باشد، تبدیل به چالشی می‌شود که در واقع به دو هفته زمان برای تکمیل آن نیاز دارید.

برای شروع استفاده از قانون پارکینسون این نکات کاربردی کمک‌تان می‌کند:

برای انجام‌دادن هر کاری باید همان مقدار زمانی را که واقعا لازم است در نظر بگیرید؛ نه کمتر و نه بیشتر.

زمان خود را به‌ طور مصنوعی محدود کنید. مثلا شارژر لپ‌تاپ را از برق بکشید و خودتان را مجبور کنید کارتان را قبل از تمام‌شدن باتری لپ‌تاپ به پایان برسانید.

برای کارهایتان نقطه پایان بگذارید. به جای آنکه بگویید روزی ۱۰۰۰ کلمه می‌نویسم یا روزی چهار کیلومتر می‌دوم و … به‌ خود بگویید تا قبل از ساعت ۱۰ صبح باید این کارها را تمام کرده باشم.

به‌ خودتان پاداش بدهید! مثلا بگویید اگر صبح‌ها زودتر از خواب بیدار شوم می‌توانم بسیاری از کارها را صبح زود انجام دهم و عصر زمان بیشتری برای تفریح داشته باشم.

ضرب‌الاجل‌های خود را سخت و جدی دنبال کنید و آنها را پشت گوش نیندازید. مدام به‌ خود انگیزه دهید تا به آنها پایبند باشید. به‌ عنوان مثال کارهایی مثل پاسخ‌دادن به ایمیل‌ها یا گشت و گذر در شبکه‌های اجتماعی را باید به نیم ساعت در روز برسانید. تنها دو بار در روز و در دو زمان ۱۵ دقیقه‌ای به ایمیل خود سر بزنید.

برای ضرب‌الاجل‌ها زمان کمتری را در نظر بگیرید! مانند ضرب‌الاجل‌هایی که مدیر یا مشتریانتان برایتان تعیین می‌کنند. این کار باعث می‌شود تا کارآمدی و بازده‌تان باز هم بالاتر برود.

به یاد داشته باشید بزرگ‌ترین پاداش مدیریت زمان، چند برابر شدن بازدهی کارها و به‌ دست آوردن زمان بیشتر برای زندگی‌کردن است.»

انتهای پیام

هشتگ: , , , , , , , , ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.