stat counter
تاریخ : سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲ Tuesday, 19 March , 2024
  • کد خبر : 444876
  • 25 مرداد 1401 - 18:53
1

پوتین: غرب برای حفظ هژمونی،درگیری می‌سازد/شویگو: نیاز به استفاده ازسلاح هسته‌ای در اوکراین نیست

پوتین: غرب برای حفظ هژمونی،درگیری می‌سازد/شویگو: نیاز به استفاده ازسلاح هسته‌ای در اوکراین نیست

پوتین، غرب را به اعمال سیاست مهار و تضعیف برای حفظ هژمونی خود متهم کرد.

قلم | qalamna.ir :

ایسنا به نقل از آر تی، دهمین کنفرانس امنیت بین‌المللی در مسکو با حضور  وزرای دفاع، روسای سازمان‌های بین‌المللی، کارشناسان غیردولتی و نمایندگان اتاق‌های فکر از سراسر جهان در مسکو با سخنرانی پوتین آغاز شد.

او در این سخنرانی آمریکا را به تلاش برای طولانی کردن درگیری در اوکراین متهم کرد و گفت: وضعیت در جهان به طور پویا در حال تغییر است، زیرا کشورها و مردم بیشتری مسیر توسعه مستقل را بر اساس هویت، سنت ها و ارزش‌ها انتخاب می‌کنند. ویژگی های نظم جهانی چندقطبی در حال شکل گیری است.

وی تاکید کرد: نخبگان جهانی‌گرای غربی با برافروختن مجدد درگیری‌های قدیمی و دامن زدن به درگیری‌های جدید، هرج‌ومرج را برمی‌انگیزند، سیاست به اصطلاح مهار را اجرا می‌کنند، در حالی که در واقع هرگونه راه‌های جایگزین و مستقل توسعه را تضعیف می‌کنند. بنابراین، آنها به شدت در تلاش برای حفظ هژمونی و قدرتی هستند که از چنگ آنها خارج می شود و تلاش می کنند کشورها و مردم را در چنگال نظم نو استعماری نگه دارند.

رئیس جمهور روسیه تأکید کرد که آنها به هر شیوه‌ای متوسل می شوند، این «هژمونی» برای کل جهان، برای کل تمدن مملو از استرس و آزار است. آمریکا و دست نشاندگان آن با سازماندهی تحریکات، کودتا و جنگ‌های داخلی در امور داخلی کشورهای مستقل دخالت می کنند و با تهدید، باج خواهی و فشار کشورهای مستقل را به تسلیم شدن در برابر اراده خود وادار می‌کنند.

او گفت: همه اینها با یک هدف انجام می‌شود – حفظ سلطه جهانی. غرب به طور هدفمند در حال نابودی سیستم امنیتی اروپا، ایجاد اتحادهای نظامی جدید است. بلوک ناتو در حال ایجاد زیرساخت‌های نظامی خود، استقرار سیستم‌های دفاع موشکی و افزایش قابلیت ضربتی نیروهای تهاجمی خود است.

رئیس‌جمهور روسیه خاطرنشان کرد که این اقدامات با نیاز به تقویت امنیت در اروپا ریاکارانه توجیه می شود، اما در واقعیت دقیقاً برعکس این اتفاق می‌افتد. در عین حال، پیشنهادهایی درباره اقدامات امنیتی متقابل ارائه شده توسط روسیه در دسامبر سال گذشته باز هم نادیده گرفته شد.

به گفته رهبر روسیه، غرب برای حفظ هژمونی نیاز به درگیری دارد. به همین دلیل است که مردم اوکراین سرنوشت “گلوله دم توپ” را داشتند. با اجرای پروژه «ضد روسیه»، آنها چشم خود را به روی گسترش ایدئولوژی نئونازی، نسل کشی ساکنان دونباس بستند، در حالی که به طور مداوم رژیم کی‌یف را با تسلیحات از جمله تسلیحات سنگین پمپاژ کردند.

رئیس جمهور روسیه تاکید کرد: در این شرایط، تصمیم گرفته شد که عملیات نظامی ویژه در اوکراین به طور کامل و بر اساس منشور سازمان ملل آغاز شود. “اهداف این عملیات به وضوح و دقیق تعریف شده است: تضمین امنیت روسیه و شهروندان ما، محافظت از ساکنان دونباس در برابر نسل کشی.”

رئیس جمهور روسیه با اشاره به تحولات جاری، به شواهد آشکاری اشاره کرد که نشان می‌دهد ایالات متحده در تلاش برای طولانی کردن درگیری اوکراین است.

رئیس‌جمهور روسیه با بررسی تنش‌های مارپیچ در اطراف تایوان گفت که ایالات متحده بار دیگر عمداً تلاش کرده است که «روی آتش نفت بریزد». قمار  مذبوحانه آمریکا در رابطه با تایوان فقط دیدار یک سیاستمدار غیرمسئول فردی نیست، بلکه بخشی از یک استراتژی هدفمند و آگاهانه ایالات متحده برای بی ثبات کردن اوضاع در منطقه و جهان، تظاهر گستاخانه بی‌احترامی به حاکمیت یک کشور و تعهدات بین‌المللی است.

پوتین گفت: ما این را یک تحریک با دقت برنامه ریزی شده می دانیم.

لادیمیر پوتین در این گردهمایی گفت که روسیه به تقویت نیروهای مسلح خود، تضمین منافع ملی و حمایت از متحدان خود ادامه خواهد داد و در عین حال گام‌های دیگری برای ساختن جهانی دموکراتیک‌تر خواهد برد. پوتین تاکید کرد که تنها یک جهان چند قطبی که بر اساس قوانین بین‌المللی ساخته شده فرصت‌های جدیدی را برای مبارزه با تهدیدات مشترک، کاهش تنش جهانی و تضمین توسعه پایدار همه کشورها باز می‌کند. برای دستیابی به این هدف، بازگرداندن احترام به حقوق بین‌الملل، هنجارها و اصول اساسی آن و تقویت مواضع ساختارهای جهانی مانند سازمان ملل متحد و سایر پلتفرم‌های گفتگوی بین‌المللی ضروری است.

رئیس جمهور روسیه گفت: واضح است که کاهش تنش در جهان، غلبه بر تهدیدها و مخاطرات در حوزه نظامی – سیاسی، با افزایش سطح اعتماد بین کشورها و تضمین آنها امکان پذیر است. توسعه پایدار تنها با تقویت اساسی نظم جهانی چندقطبی مدرن ممکن است. یک بار دیگر تکرار می‌کنم: دوران نظم جهانی تک‌قطبی متعلق به گذشته است. روسیه مانند گذشته فعالانه در کار مشترک هماهنگ همراه با متحدان، شرکا و همفکران خود برای بهبود مکانیسم های موجود امنیت بین‌المللی و ایجاد مکانیسم‌های جدید به منظور تقویت نیروهای مسلح شرکت خواهد کرد.

شویگو: نیازی به استفاده از تسلیحات هسته‌ای در اوکراین نداریم

سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه نیز در سخنرانی خود گفت: عملیات نظامی ویژه روسیه در اوکراین پایان جهان تک قطبی است.

شویگو وضعیت امنیتی در اروپا را بدتر از دوران جنگ سرد دانست و گفت: سیستم امنیت جهانی به شدت در حال تغییر است، آمریکا و متحدان سلطه خود را از دست داده‌اند.

وزیر دفاع روسیه تاکید کرد: گمانه زنی‌هایی که گفته می‌شود روسیه در حال آماده شدن برای استفاده از سلاح های هسته‌ای تاکتیکی در اوکراین است را “دروغ مطلق” خواند و گفت: چنین ادعاهایی برای منحرف کردن توجه عمومی از فعالیت‌های نظامی-بیولوژیکی ممنوع ایالات متحده در خاک اوکراین طراحی شده است. روسیه طبق معاهده جدید استارت به تعهدات خود عمل می کند.

شویگو پیوستن فنلاند و سوئد به ناتو را دلیلی برای بازنگری در استراتژی دفاعی روسیه دانست .

وی همچنین درباره پیمان دفاعی آکوس گفت: به محض اینکه استرالیا زیردریایی‌های هسته‌ای دریافت کند، جعبه پاندورا باز خواهد شد و مسابقه جهانی تسلیحات هسته‌ای از سر گرفته خواهد شد.

به گفته وزیر دفاع روسیه، اتحاد آکوس این پتانسیل را دارد که به یک اتحادیه نظامی – سیاسی تبدیل شود. نمی توان رد کرد که تحولات ناتو در راستای انتقال برنامه‌ریزی مشترک هسته‌ای و آموزش هسته‌ای متحدان به این منطقه است. انتقال تمرینات هسته‌ای از اروپا منطقه آسیا و اقیانوسیه را منفجر می کند. اگرچه می‌توان فرض کرد که این دقیقاً همان هدف تعیین شده توسط آمریکا است.

وزیر دفاع روسیه افزود: غرب در آفریقا، می‌خواهد با اعمال فشار نظامی بر کشورهای مستقل و حمایت از جدایی طلبی و تروریسم استعمار را بازگرداند و در آمریکای لاتین، ایالات متحده تلاش می‌کند تا نفوذ خود را تقویت و کشورهای منطقه را در رویارویی با روسیه و چین درگیر کند.

سرگئی شویگو گفت: هیچ هدفی در اوکراین وجود ندارد که نیازمند حمله هسته‌ای باشد، بنابراین همه ادعاها مبنی بر اینکه روسیه می‌تواند از سلاح هسته‌ای در عملیات نظامی خود استفاده کند پوچ است.

وی افزود: استفاده از [سلاح‌های هسته‌ای] فقط به موارد اضطراری محدود می‌شود، همانطور که در دستورالعمل‌های روسیه که در دسترس عموم است، مشخص شده است.

شویگو گفت که “ادعاهای استفاده احتمالی از تسلیحات شیمیایی در اوکراین نیز پوچ است”، زیرا روسیه در تلاشی که در سال ۲۰۱۷ تکمیل شد، انبارهای خود را نابود کرد. در گذشته گروه‌های مورد حمایت غرب در سوریه از اتهامات نادرست چنین حملاتی استفاده کردند.

وی افزود: به دلیل تداوم رویارویی آمریکا و روسیه، وضعیت کاهش و کنترل تسلیحات استراتژیک در نقطه دشواری قرار دارد. کنترل تسلیحات یک خیابان دو طرفه است. واشنگتن شریک غیرقابل اعتمادی در مورد توازن قدرت استراتژیک است. ایالات متحده چندین معاهده کلیدی با روسیه را طی سال‌ها لغو کرد که به گفته مسکو به شفافیت در امور نظامی آسیب جدی وارد می‌کند.

شویگو گفت: «فکر می‌کنم تجربه روسیه در تعامل با غرب در حوزه خلع سلاح نشان می‌دهد که به اصطلاح «نظم مبتنی بر قوانین» که آنها ترویج می‌کنند، اجرای تعهدات معاهده را تامین نمی‌کند. درس‌های آموخته شده از آن، توافق‌های بین‌المللی آینده روسیه در زمینه امنیت و کنترل تسلیحات را هدایت خواهد کرد.  به ویژه، “وضعیت دشواری” در مورد” استارت جدید” وجود دارد که تعداد سلاح های هسته ای را محدود می کند. این سند باید قبل از سال ۲۰۲۶ تمدید شود تا به قوت خود باقی بماند.

وزیر دفاع روسیه ارزیابی کرد که وضعیت امنیتی اروپا در حال حاضر بدتر از دوران جنگ سرد است و ناتو را مسئول آن دانست. شویگو وی با اشاره به استقرار نیروها و تسلیحات آمریکایی در شرق اروپا گفت: «فعالیت‌های نظامی این ائتلاف ماهیت کاملاً تهاجمی و ضد روسی پیدا کرده است». وی افزود: تقویت نیروهای ناتو خیلی قبل از حمله روسیه به اوکراین در ماه فوریه آغاز شد.

شویگو درباره عملیات در اوکراین گفت که این تصور که سیستم‌های تسلیحاتی غربی «تغییرگر بازی» می‌توانند جریان را در میدان جنگ تغییر دهند، نادرست است. «اول، آنها درباره موشک‌های ضد تانک جاولین و پهپادهای «بی‌نظیر» صحبت کردند. بعدها، طرفداران غرب، سیستم موشک‌های پرتاب چندگانه هیمارس و هویتزرهای دوربرد را به عنوان “ابر سلاح” تبلیغ کردند. این سلاح‌ها نیز مانند سایر سلاح‌ها منهدم می‌شوند و تاثیر قابل‌توجهی بر وضعیت ندارند. در همین حال، نیروهای روسی تجهیزاتی را که در میدان نبرد به تصرف خود درمی‌آورند مطالعه می‌کنند تا راه‌های مقابله با آن را شناسایی کنند.

این کنفرانس از سال ۲۰۱۲ برگزار شده است. انتظار می‌رود مسائل امنیتی در خاورمیانه، آسیا، آفریقا و آمریکای لاتین در دستور کار قرار گیرد.

انتهای پیام

هشتگ: , , , , , , , , , , , , ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.