stat counter
تاریخ : سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲ Tuesday, 19 March , 2024
  • کد خبر : 444797
  • 24 مرداد 1401 - 18:54
1

رئیس کنفرانس “ان‌پی‌تی”: بدون ارتباط آمریکا و روسیه خطر هسته‌ای افزایش می‌یابد

رئیس کنفرانس “ان‌پی‌تی”: بدون ارتباط آمریکا و روسیه خطر هسته‌ای افزایش می‌یابد

رئیس دهمین کنفرانس بازنگری پیمان منع اشاعه تسلیحات هسته‌ای (ان‌پی‌تی) گفت، بدون ارتباطات میان روسیه و ایالات متحده خطر بحران هسته‌ای بسیار بزرگتر خواهد شد.

قلم | qalamna.ir :

کنفرانس بازنگری ان‌پی‌تی که هر پنج سال یک بار برگزار می‌شود، از اول تا ۲۶ اوت (دهم مرداد تا چهارم شهریور) در نیویورک در بحبوحه تنش‌های فزاینده میان کشورهای دارای سلاح هسته‌ای ادامه دارد.

«گوستاوو زلووینن» رئیس دهمین کنفرانس بازنگری پیمان منع اشاعه هسته‌ای به خبرگزاری اسپوتنیک گفت: حتی در اوج تنش‌ها در جنگ سرد، اگر مثلا به بحران موشکی کوبا اشاره داشته باشیم، همیشه یک کانال ارتباطی بین مسکو و واشنگتن در بالاترین سطح وجود داشت و به دلیل همین ارتباط جلوی این بحران گرفته شد. به نظر می‌رسد که اکنون چنین ارتباطی وجود نداشته باشد.

زلووینن به عنوان نمونه، به جنگ اوکراین اشاره کرد که بر اثر آن ارتباطات در عالی‌ترین سطوح میان واشنگتن، مسکو، یا پایتخت‌های اروپایی و مسکو قطع شده است.

مذاکرات کنترل تسلیحات

زلووینن که اهل آرژانتین است، امروز (دوشنبه) همچنین گفت که ایالات متحده و روسیه باید در پیگیری گفت‌وگوهای مرتبط با کنترل تسلیحات هسته‌ای مسوولیت‌پذیرتر باشند.

رئیس کنفرانس بازنگری ان‌پی‌تی گفت: آنها (ایالات متحده و روسیه) باید در پیگیری بحث‌ها، گفت‌وگوها، کنترل تسلیحات و کاهش‌، مسئولیت بیشتری داشته باشند. حتی در دوران ریگان و گورباچف، ایالات متحده و روسیه موفق شدند نقطه مشترکی برای انجام برخی توافق‌ها به منظور محدود کردن و کاهش زرادخانه‌های هسته‌ای پیدا کنند.

پیمان استارت جدید

زلووینن همچنین به خبرگزاری اسپوتنیک گفت، مذاکرات میان ایالات متحده و روسیه در مورد تمدید معاهده کاهش تسلیحات استراتژیک جدید (استارت جدید) باید به زودی آغاز شود زیرا در صورت انقضای این پیمان، چیزی جایگزین آن نمی‌شود.

این مقام افزود: امیدوارم که ایالات متحده و روسیه به زودی مذاکرات را شروع کنند، اما اگر این کار را نکنند، خیلی دیر خواهد شد و ممکن است با وضعیتی مواجه شویم که استارت جدید به پایان برسد و ما هیچ مکانیسم جایگزین دیگری نداشته باشیم. فکر می‌کنم که ما در معرض خطر شدیدی قرار بگیریم. انقضای استارت جدید می‌تواند به یک مسابقه تسلیحاتی جدید بین دو ابرقدرت منجر شود.

موشک‌پراکنی کره‌شمالی

رئیس دهمین کنفرانس بازنگری پیمان عدم اشاعه تسلیحات هسته‌ای همچنین گفت که آزمایش تسلیحات هسته‌ای کره‌شمالی ممکن است تاثیر مواج در این منطقه داشته باشد و موجب شود تا دیگر کشورها هم برنامه‌های تسلیحاتی خودشان را پیگیری کنند.

زلووینن افزود: به اعتقاد من، آزمایش تسلیحات هسته‌ای از سوی پیونگ‌یانگ روی همه چیز اثر خواهد گذاشت، به معنای اینکه امنیت در این منطقه دوباره به خطر خواهد افتاد. احتمالا می‌توانید انتظار داشته باشید که افرادی در این منطقه بخواهند تا کشورهایشان به تسلیحات هسته‌ای دست پیدا کنند.

“پیچیدگی” در دستیابی به سند واحد

رئیس دهمین کنفرانس بازنگری معاهده منع گسترش تسلیحات هسته‌ای گفت، در حالی که دستیابی به یک سند نهایی واحد با اجماع دشوار است، اما او همچنان خوش‌بین است.

زلوینن در پاسخ به سوالی درباره ارزیابی خود از دورنمای دستیابی به توافق هم گفت: تحت آن شرایط و چون نظرات متفاوتی وجود دارد، دستیابی به یک سند نهایی واحد با اجماع پیچیده خواهد بود. اما به عنوان رئیس این کنفرانس، من بسیار خوش‌بین هستم. بنابراین فکر می‌کنم که ما می‌توانیم. همه هیات‌هایی که من با آنها صحبت‌ کرده‌ام، می‌خواهند نتیجه ببینند. فکر می‌کنم شانس کمی هست اما شانسی هست که ما بتوانیم در میانه این مواضع مختلف مانور بدهیم. اکثریت فزاینده‌ای از کشورها وجود دارند که به دلیل عدم پیشرفت در زمینه خلع سلاح هسته‌ای از سوی کشورهای دارای سلاح هسته‌ای ناامید شده‌اند.

او افزود: کشورهای دارنده تسلیحات هسته‌ای می‌گویند تمام تلاش خود را می‌کنند، اما در شرایط فعلی حرکت به سمت خلع سلاح هسته‌ای دشوار است. اما همچنین شما مسائلی مانند برنامه هسته‌ای ایران را دارید که در آن آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها مدعی هستند که می‌تواند به طور بالقوه برای تولید سلاح‌های هسته‌ای باشد. ایران می‌گوید نه، بنابراین این سوال مطرح می‌شود که ما چگونه می‌خواهیم آن را مدیریت کنیم. و بعد شما کره شمالی را دارید و بدیهی است که می‌دانید ما باید وضعیت کره شمالی را منعکس کنیم زیرا این کشور از این معاهده خارج شد و انفجارهای هسته‌ای انجام داد.

زلوینن در پاسخ به این سوال که یک نتیجه موفقیت‌آمیز برای کنفرانس کنونی چه خواهد بود، گفت که موفقیت از نگاه هر فرد متفاوت است. او افزود: از نظر برخی، داشتن یک سند نهایی واحد از طریق اجماع که در آن همه چیز گنجانده شده باشد، موفقیت است. برخی دیگر مایل‌اند اعلامیه‌های سیاسی در مورد اهمیت این معاهده و موارد مرتبط وجود داشته باشد. برخی دیگر مایل‌اند اسناد جداگانه‌ای در مورد خاورمیانه و در مورد کره‌شمالی در کار باشد. نظر من این است که ما نباید موفقیت کنفرانس بازبینی را تنها در صورتی بسنجیم که یک سند واحد تهیه کنیم. معتقدم که این معاهده صرفا نیازی به تصویب یک سند ندارد.

این مقام سازمان ملل خاطرنشان کرد که در گذشته طی چندین کنفرانس بازنگری، هیچ توافقی بر روی هیچ سندی وجود نداشت. او افزود: می‌گویم که مایلم به نتیجه‌ای معنادار دست یابیم، به این معنا که هیات‌ها با سند یا بدون سند نیویورک را ترک خواهند کرد، اما با درک روشنی از آنچه که باید در پنج سال آینده تا کنفرانس بازنگری بعدی انجام دهند و بهتر این پیمان را اجرا کنند. چون ممکن است روی یک تکه کاغذ به اجماع برسید اما هیچکس آن را اجرا نکند. خب فایده آن چیست؟

جنگ اوکراین

رئیس دهمین کنفرانس بازنگری معاهده منع گسترش تسلیحات هسته‌ای همچنین به اسپوتنیک گفت که وضعیت اوکراین در همه مذاکرات مطرح شد و هیات‌ها ترغیب شدند که مساله مربوط به جنگ اوکراین را به موضوعاتی که مستقیما به نگرانی‌های ان‌پی‌تی مربوط می‌شوند، محدود کنند.

زلووینن افزود: واقعیت این است که جنگ در اوکراین بر همه گفت‌وگوهای ما سایه افکنده و می‌توانم بگویم که هیات‌های متعددی در آنجا هستند که موضوع جنگ در اوکراین را مطرح می‌کنند. اما من به عنوان رئیس این کنفرانس می‌گویم که بیایید سعی کنیم وضعیت اوکراین را به آن دسته از موضوعاتی که ارتباط مستقیمی با ان‌پی‌تی دارند، محدود کنیم. برای مثال، تهدید استفاده هسته‌ای از سلاح‌های هسته‌ای به هر طریقی باید مورد بحث قرار گیرد، زیرا با خلع سلاح و تضمین‌های امنیتی در مورد عدم استفاده از سلاح اتمی ارتباط دارد.

این مقام همچنین افزود: بعد از آن، حملات به تاسیسات هسته‌ای غیرنظامی در اوکراین هم با اصل ایمنی و امنیت هسته‌ای که از مردم و محیط‌زیست محافظت می‌کند و نقطه ارتباط مستقیم با ان‌پی‌تی دارد، مغایرت دارد. پس می‌توانیم درباره بازرسان پادمان‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی صحبت کنیم که به دلیل این درگیری اجازه بازرسی از یکی دو مورد از نیروگاه‌های هسته‌ای در اوکراین را ندارند. این مسایل باید به عنوان اقداماتی مورد بحث قرار گیرد که هیچکس نباید انجام دهد زیرا خطری برای امنیت همه است. بنابراین من سعی می‌کنم بحث در مورد اقدامات و جنگ در اوکراین را فقط به موضوعاتی محدود کنم که مربوط به این معاهده است و نه چیزهای دیگر. به طور کلی، فکر می‌کنم که هیات‌ها از این رویکرد حمایت می‌کنند.

انتهای پیام

هشتگ: , , , , , , , , , , , ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.