stat counter
تاریخ : سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲ Tuesday, 19 March , 2024
  • کد خبر : 444700
  • 23 مرداد 1401 - 7:24
1

به‌هیچ ‌وجه در موضوع پادمانی آژانس به ایران امتیاز نخواهیم داد

به‌هیچ ‌وجه در موضوع پادمانی آژانس به ایران امتیاز نخواهیم داد
قلم | qalamna.ir :
گروه سیاسی: نماینده آمریکا در امور ایران در گفتگو با شبکه تلویزیونی پی ‌بی ‌اس آمریکا، گفت آمریکا به‌هیچ ‌وجه در موضوع تحقیقات پادمانی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به ایران امتیاز نخواهد داد.
رابرت مالی، گفت: ما خیلی روشن این موضوع را بیان کرده‌ایم. می‌دانم که برخی گزارش‌ها خلاف این‌ را گفته ‌اند. اما موضع ما شفاف است. ما به آژانس برای پایان‌ مسائل باقی ‌مانده فشار نخواهیم آورد. این تحقیقات وقتی به پایان می‌رسند که ایران به سوال‌های آژانس پاسخ‌ هایی بدهد که از نظر فنی، معتبر باشند. به محض اینکه این کار را انجام دهند و آژانس راضی شود، ما هم راضی می‌شویم؛ اما نه قبل از آن.
نیک شیفرین، مجری پی ‌بی ‌اس، از مالی سوال کرد که آیا امکان دارد «توافقی سیاسی نه فنی» انجام شود که به‌ موجب آن، اقدام‌ های هسته‌ ای سابق ایران جلوی توافق جدید را نگیرد. مالی گفت: به نظر من این مسائل باقی‌ مانده پادمانی و هسته‌ای حل نشده ‌اند و ایران علت پیدا شدن اورانیوم را توضیح نداده است. آژانس دنبال کاوش پیشاتاریخی یا تاریخی نیست. می‌خواهند بدانند آن اورانیومی که ردش مانده، امروز کجاست و مطمئن شوند که جایش معلوم است و تحت نظارت پادمانی قرار دارد. هیچ راه میان‌بری در این قضیه موجود نیست.
این سخنان مالی در حالی است که ‌سایت پولیتیکو روز جمعه گزارش کرد که پیش‌ نویس متنی از توافق را دیده است که به موجب آن، تحریم‌ های آمریکا علیه سپاه پاسداران به ‌طور جدی اعمال نخواهند شد و ایران راهی برای کاهش نظارت بر مکان‌هایی که تصور می‌ رود فعالیت هسته ‌ای داشته باشند، پیدا می‌کند. 
پولیتیکو، این بخشی از متن توافقی است که پس از ۱۶ ماه مذاکرات در وین به دست آمده است و نشان می‌دهد که دولت جو بایدن حاضر است امتیازهایی بیش از آنچه تصور می‌‌شد، بدهد اما مالی در واکنش به انتشار خبر پولیتیکو، گفت آمریکا قرار نیست قوانین در زمینه اعمال تحریم یا موازین خود را تغییر دهد. 
نماینده ویژه آمریکا در امور ایران در گفت ‌و ‌گو با پی‌بی‌اس نیز به این موضوع پرداخت و گفت: ما در مورد تقلیل موازین خود درباره کسب‌و‌کار شرکت‌های اروپایی یا غیره با ایران مذاکره نکرده‌ایم و نمی‌کنیم و نخواهیم کرد. آن‌ها باید به تحریم‌های ما احترام بگذارند.
مالی در مورد پیامدهای احیای برجام تاکید کرد که ایران خواهد توانست به دارایی‌های بلوکه‌شده‌اش دست پیدا کند و نفت خود را قانونی بفروشد. او در ادامه گفت رویکرد پیشین آمریکا و خروج از برجام در دوره دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری پیشین، به نتیجه نرسیده است و به تقویت برنامه هسته‌ای ایران و رفتار ستیزه‌جویانه‌اش در منطقه منجر شده است. شیفرین از مالی پرسید که بازگشت به برجام چطور می‌تواند موضوعیت داشته باشد در حالی که بخش‌هایی از این توافق تا یک سال دیگر ( ۲۰۲۳ ) ملغی می‌شوند و ایران قادر به ساخت سانتریفیوژهای پیشرفته خواهد بود. 
مالی در پاسخ به این سوال گفت: اول از همه، موضوع دقیقا به این صورت نیست. در سال ۲۰۲۳ ، آن‌ها قادر به برخی اقدام‌های پژوهشی و توسعه برخی سانتریفیوژهای پیشرفته خواهند بود. اما اجازه نصب آن‌ها را نخواهند داشت. محدودیت‌های اصلی تا سال ۲۰۳۱ پابرجا خواهند ماند. اما الان، در نتیجه خروج از برجام، در موقعیتی هستیم که ایران فقط چند هفته با داشتن مواد شکاف پذیر کافی برای بمب فاصله دارد… اما اگر به توافق بازگردیم، این فاصله چند ماه می‌شود.
مالی در پاسخ به این اظهارنظر اتحادیه اروپا که متن کنونی متن نهایی است و قابل مذاکره بیشتر نیست، گفت: ما داریم این متن را بسیار دقیق مطالعه می‌کنیم تا مطمئن شویم که مطابق با رهنمودهای بسیار روشن رئیس‌ جمهوری است، چرا که او فقط توافقی را امضا خواهد کرد که همگام با منافع امنیت ملی آمریکا باشد.
شیفرین از مالی در مورد اقدام‌های وزارت دادگستری آمریکا در زمینه دستگیری یکی از اعضای سپاه پاسداران که قصد ترور جان بولتون، مشاور امنیت ملی سابق، را داشت نیز پرسید. مالی گفت: من در مورد اقدام‌های وزارت دادگستری نظر نمی‌دهم چون به ‌خودی‌خود گویا است. اما گفته ‌های وزیر خارجه و مشاور امنیت ملی را تکرار می‌کنم: این رئیس‌ جمهوری، مثل هر رئیس‌جمهوری دیگری، از آمریکایی‌ها حفاظت خواهد کرد، چه آن‌ها که لباس نظامی به تن دارند، چه آن‌ها که ندارند و چه آن‌ها که مقام‌های کنونی یا سابق کشورند. ما در این مسئله متحدیم. فکر می‌کنم ایران متوجه شده باشد که اگر شهروندان ما را تهدید کند، قاطعانه پاسخ می‌دهیم.

هشتگ: , , , , , , , , , , , , ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.