stat counter
تاریخ : سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲ Tuesday, 19 March , 2024
  • کد خبر : 444695
  • 22 مرداد 1401 - 19:26
0

آیا کشورهای خارجی رمزارز تجار ایرانی را می‌پذیرند؟

آیا کشورهای خارجی رمزارز تجار ایرانی را می‌پذیرند؟
قلم | qalamna.ir :
گروه اقتصادی: عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران می‌گوید با وجود ظرفیت بسیار خوبی که برای استفاده از رمزارزها در تجارت خارجی وجود دارد اما همچنان نمی‌توان از فعالیت همه جانبه در این حوزه سخن گفت. عباس آرگون اظهار کرد: ما در سال‌های گذشته با تحریم‌های اقتصادی همه جانبه‌ای مواجه بودیم که برای تجار ایرانی نیز مشکلات فراوانی ایجاد کرد. از دشواری فعالیت در بازارهای بین‌المللی تا افزایش هزینه خرید و فروش کالا و بازگشت ارز آن، تنها بخشی از مشکلاتی بود که ما در سال‌های گذشته با آن رو به رو شدیم. از این رو اولویت نخست ما باید فراهم کردن شرایطی باشد که در آن تحریم‌ها کنار بروند.
 

وی با اشاره به اهمیت طراحی شیوه‌های مختلف برای تسهیل تجارت، بیان کرد: تا زمانی که تحریم‌ها کنار بروند، استفاده از هر شیوه‌ای که می‌تواند فشار بر فعالان اقتصادی را کاهش دهد یا به بهبود وضعیت تجاری ما منجر شود اهمیت فراوانی خواهد داشت. اگر در این بستر رمزارزها می‌توانند سهمی داشته باشند نیز باید تلاش کرد که از ظرفیت آنها به طور کامل استفاده شود.

عضو اتاق بازرگانی تهران با بیان اینکه برای استفاده از رمزارزها در فضای تجاری نیاز به فراهم کردن زیرساخت‌های مختلف خواهد بود، توضیح داد: در حال حاضر در این بازار تعداد زیادی رمزارز وجود دارد که هر یک شرایط خاص خود را دارند. از سوی دیگر نوسان در این بازار نیز بسیار بالاست و هر روز قیمت‌ها تغییرات مختلفی را تجربه می‌کنند. از این رو اینکه مشخص کنیم که فعالیت با کدام رمزارزها مجاز است و به رسمیت شناخته می‌شود، نخستین مقدمه مهم در این حوزه خواهد بود.

آرگون ادامه داد: نحوه معامله این رمزارزها، چگونگی استفاده از آنها در صادرات و واردات، تعامل با بانک مرکزی برای تعهدات ارزی و قوانین نظارتی بر این رویه دیگر مقدمات مهمی هستند که تا زمانی که از سوی دولت به شکل دقیق بررسی و اعلام نشوند، نمی‌توان انتظار داشت که استفاده از آنها به طور گسترده در تجارت در دستور کار قرار بگیرد.
وی در پاسخ به این سوال که آیا در صورت فراهم شدن مقدمات در ایران، کشورهای خارجی آماده استفاده از رمزارزها هستند، تشریح کرد: با وجود آنکه در ماه‌های گذشته بحث‌های گسترده‌ای درباره رمزارزها در کشورها و شرکت‌های مختلف مطرح شده و حتی برخی از شرکت‌ها کار رسمی با آن را آغاز کرده‌اند اما هنوز در ابتدای این مسیر قرار داریم. در واقع بسیاری از کشورها هنوز تجارت با رمزارز را رسما نپذیرفته‌اند و در بسیاری از حوزه‌های اقتصادی نیز تاکنون شاهد معامله با این شیوه نبوده‌ایم. از این رو پس از فراهم کردن مقدمات داخلی، باید مذاکره با طرف‌های خارجی نیز آغاز شود تا بدانیم که چه کشوری و تحت چه شرایطی از این طریق با ما معامله خواهد کرد و تا چه میزان می‌شود روی ظرفیت‌های آن حساب کرد.

هشتگ: , , , , , ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.