stat counter
تاریخ : سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲ Tuesday, 19 March , 2024
  • کد خبر : 444685
  • 22 مرداد 1401 - 19:25
1

صادرات دام ممنوع شد

صادرات دام ممنوع شد
قلم | qalamna.ir :
گروه اقتصادی: رئیس شورای تامین دام کشور با بیان اینکه به رغم آزادسازی صادرات دام در بودجه سال ۱۴۰۱ و مصوبه شورای قیمت‌گذاری محصولات استراتژیک، تا امروز این مهم عملیاتی نشده است، گفت: بحران تامین آب در برخی مناطق به نحوی است که دامداران روزانه مجبور به خرید آب با تانکر برای جلوگیری از تلف شدن دام هایشان از تشنگی هستند.

منصور پوریان با تاکید بر اینکه فشار دام مازاد به منابع طبیعی کشور در شرایط خشکسالی هر روز بیشتر احساس می‌شود، افزود: مزیت مازاد بر نیاز تولید دام و گوشت قرمز در حال تبدیل شدن به تهدیدی برای ادامه حیات این صنعت و منابع طبیعی کشور است. وی ادامه داد: علاوه بر آن‌ها موجب فرار سرمایه از این صنعت و فقر سرمایه‌گذاری در آن شده است.

پوریان معتقد است؛ مدیریت شرایط کنونی و تبدیل آن به فرصت تنها با صادرات مازاد تولید ممکن است.
وی با اشاره به آزادسازی صادرات دام در بودجه سال ۱۴۰۱ و مصوبه شورای قیمت‌گذاری محصولات استراتژیک، اظهار کرد: لزوم صادرات دام در بودجه سال ۱۴۰۱ دیده شده است و شورای قیمت گذاری نیز آن را مصوب کرده است اما، روند اجرایی شدن آن به کندی در حال انجام است.

پوریان توضیح داد: گفته می‌شود در شیونامه اجرایی صادرات دام که توسط وزارت جهاد کشاورزی تدوین شده، ایراداتی وارد شده است که باید مرتفع شود اما، با توجه به مشکلاتی که مازاد دام برای صنعت دامپروری و منابع طبیعی کشور ایجاد کرده است، این میزان تعلل در رفع مشکلات احتمالی شیوه‌نامه قابل پذیرش نیست.

جزئیات جدید صادرات دام
وی یادآور شد: صادرات دام باید خیلی زودتر از این انجام می‌شد چراکه، هر چقدر زمان گذشت زیان بیشتر بر صنعت دامپروری و منابع طبیعی کشور وارد شد.پوریان با بیان اینکه اکنون دامداران به مرحله ای رسیده اند که آینده خود را تیر و تار می بینند، اظهار کرد: هزینه نگهداری دام بالا رفته و به دلیل نبود بازار، دام‌ها روی دست دامدار مانده‌اند و شاهد ضعیف شدن دام‌های خود هستند.

وی اظهار کرد: هزینه خوراک دام ۶ تا ۷ برابر شده و دامدار برای یک گله ۱۰۰۰ راسی روزانه مجبور به خرید ۶ تانکر آب برای جلوگیری از تلف شدن دام هایشان از تشنگی هستند.پوریان خاطر نشان کرد: می توانیم تنها با صادرات یک راس دام، ظرفیت نگهداری ۱۵ راس دام را فراهم و ادامه حیات صنعت دامپروری کشور را تضمین کنیم.

پوریان در پاسخ به این پرسش که یکی از نگرانی‌های موجود افزایش قیمت گوشت قرمز با آغاز صادرات است، گفت: مشکل مازاد دام و گوشت قرمز در بازار نیز احساس می‌شود و فعالان بازار از عرضه بیش از مصرف خبر می‌دهند، گرانی گوشت تنها به دلیل عدم نظارت و کنترل حلقه‌های میانی در حال رخ دادن است و ارتباطی به بخش تولید ندارد و تاوان آن را بخش تولید با محدوسازی بازار نباید بدهد.

صادرات در لحظه ممکن نیست
وی تصریح کرد: ضمن اینکه صادرات در لحظه ممکن نیست و برای آن باید زمان گذاشت، همچنین اصلا نباید فک کنیم با آغاز صادرات به یکبار بازار خالی خواهد شد چراکه صادرات نیز سقف و قاعده دارد.پوریان میزان صادرات برای تعادل بخشی به صنعت دامپروری و کاهش مشکلات مازد تولید را ۱۵۰ تا ۲۰۰ راس در هر گله ۱۰۰۰ راسی عنوان کرد.

وی اجرای سیاست خرید تضمینی به عنوان یکی از راهکارهای بهبود شرایط صنعت دامپروری کشور را نیز دارای اشکالات زیاد با اجرای ناقص دانست و گفت: سیاست حمایتی خرید تضمینی تنها شامل بره نره چاق کشتاری در گوساله نر کشتاری با وزن ۴۰۰ و ۵۰۰ کیلوگرم می‌شود در حالی که بخش بزرگی از دام های مازاد کشور از دام‌های ضعیف شده تشکیل می‌شود.پوریان ادامه داد: همچنین ۲۰ تا ۲۲ میلیون راس بز در کشور وجود دارد که در خرید تضمینی دیده نشده است.رئیس شورای تامین دام کشور گفت: در برخی از استان ها فقط بز پرورش داده می شود، در نتیجه اجرای خریدتضمینی به این شکل روش حمایتی خوبی نیست.

هشتگ: , , , , , , , , , ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.