stat counter
تاریخ : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 28 March , 2024
  • کد خبر : 444552
  • 20 مرداد 1401 - 19:25
1

خانوارها دورریز میوه‌ها را می‌خرند

خانوارها  دورریز میوه‌ها را می‌خرند
قلم | qalamna.ir :
گروه اقتصادی:رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی تهران گفت: افزایش قیمت میوه موجب خرید «ضایعات و دورریزِ میوه‌ها» از سوی برخی خانوارها در ایران شده است.
اسدالله کارگر در گفت‌وگو با‌ روزنامه ‌«رسالت» دلیل کاهش مصرف میوه در کشور را «گرانی» محصولات اعلام کرد و «حاشیه‌های تورم‌زا» را از عوامل افزایش قیمت میوه و سبزی در بازارهای کشور دانست.
به گفته  کارگر، «میوه پس از خروج از میدان اصلی و در مسیر توزیع در واحدهای عرضه‌کننده در سطح شهر دستخوش افزایش نرخ تحت تاثیر هزینه‌های حمل‌ونقل، اجاره واحد صنفی، دستمزد، بیمه کارگر، مالیات و سایر هزینه‌های جاری می‌شود.»رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی تهران در ادامه گفت که حاشیه‌های‌‌ تورم‌زا در سال جاری باعث شده است تا‌ میوه افزایش قیمت ۴۰ تا ۵۰ درصدی را تجربه‌ کند و مصرف میوه بیش از ۵۰ درصد کاهش داشته باشد.
 مصطفی دارایی‌نژاد، دبیر اتحادیه بارفروشان نیز از کاهش تقاضای خرید میوه و صیفی خبر داد و گفت که تولید امسال نسبت به سال قبل ۱.۵ برابر بیشتر شده، ولی تقاضای خرید نصف شده است.اسماعیل مرادیان، نایب رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی یکم تیر گفته بود که مصرف میوه به دلیل گرانی انواع محصولات ۲۵ تا ۳۰ درصد کاهش یافته است.
 مرادیان در ادامه افزوده بود: «بسیاری از مردم سرگردان هستند و نمی‌دانند پول خود را برای خرید کدام محصولات اساسی تخصیص بدهند.»افزایش افسارگسیخته قیمت‌ها در ایران به‌ویژه در ماه‌های گذشته همزمان با اجرای سیاست‌های اقتصادی دولت ابراهیم رئیسی موسوم به «جراحی و اصلاحات اقتصادی» شتاب بیشتری گرفته و موجب کاهش مصرف طیف گسترده‌ای از محصولات و مواد غذایی شده است.۶۱ اقتصاددان در ایران ۲۰ خرداد امسال در نامه‌ای نسبت به پیامدهای سیاست‌های اخیر هشدار داده‌ بودند.
این افزایش قیمت‌ها و عدم تناسب درآمدها موجب گسترش دامنه اعتراض‌های مردمی در ماه‌های اخیر شده است.
مرکز آمار ایران در آخرین گزارش ماهانه خود از تورم ۹۰.۲ درصدی اقلام خوراکی در ماه تیر امسال نسبت به زمان مشابه پارسال خبر داده بود.

 

هشتگ: , , , , , , , , , , , , , , , ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.