stat counter
تاریخ : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 29 March , 2024
  • کد خبر : 443976
  • 13 مرداد 1401 - 11:56
3

دستیابی به بیوتکنیک بچه ماهی سی‌باس آسیایی در خوزستان

دستیابی به بیوتکنیک بچه ماهی سی‌باس آسیایی در خوزستان
خوزستان - پروژه دانش بنیان و مولدسازی و تکثیر مصنوعی ماهی سی باس دریایی آسیایی در ایستگاه تحقیقاتی ماهیان دریایی بندر امام خمینی رونمایی شد.
قلم | qalamna.ir :

 با حضور خیام نکویی معاون وزیر و رئیس سازمان تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی پروژه دانش‌بنیان و مولدسازی و تکثیر مصنوعی ماهی سی باس دریایی آسیایی در ایستگاه تحقیقاتی ماهیان دریایی بندر امام خمینی رونمایی شد.

نکویی در این مراسم با اشاره به شعار سال که به دستور رهبر انقلاب اسلامی تولید، دانش بنیان و اشتغالزایی نامیده شده گفت: برنامه‌هایی برای ارتقای ضریب امنیت غذایی در کشور در سطح وزارت در نظر گرفته شده که یکی از آنها تولید مواد پروتئینی به ویژه ماهی است.

وی افزود: وابستگی به واردات بچه ماهی هم ارز بیشتری را از کشور خارج می‌کند و هم ظرفیت تولید را در کشور پایین می‌آورد.

رئیس سازمان تحقیقات،‌ آموزش و ترویج کشاورزی اظهار داشت: یکی از اقداماتی که در این ایستگاه صورت گرفته دستیابی به بیوتکنیک بچه ماهی سی باس آسیایی است که یکی از گونه‌های فراگیر می‌باشد که هم در شرق اقیانوس هند و هم در غرب اقیانوس آرام در گسترشی هم به وسعت خلیج فارس و هم آسیا و اقیانوسیه است.

وی تصریح کرد: ظرفیت تولید این نمونه هم می تواند ظرفیت بسیار خوبی برای بخش خصوصی کشور ایجاد کند.

معاون وزیر ادامه داد: یکی از معضلاتی که در حال حاضر وجود دارد این است که این دانش را به بخش خصوصی وارد کنیم تا در تولید ماهی سی باس آسیایی خودکفا شویم.

نکویی با بیان اینکه پروژه امروز حاصل پنج سال تحقیقات و پژوهش در این ایستگاه تحقیقاتی است، اظهار داشت: تولید مولدهای سی باس آسیایی و قابلیت انتقال آن حداقل به ۸ شرکت بخش خصوصی که هر یک از آنها بتواند سالانه دو میلیون قطعه بچه ماهی تولید کند و بیش از ۱۰ هزار تن به ظرفیت تولید پروتئین کشور افزوده کند وجود دارد.

این مقام مسوول با بیان اینکه در این ایستگاه تحقیقاتی مولدهایی در ماهیان دیگر مانند صبیتی قبلا به شانک انجام شده، اضافه کرد: باید این دانش فنی را به استان‌های دیگر انتقال دهیم.

وی افزود: ماهی سی باس هم در آب‌های شور، هم آب‌های شیرین و هم آب‌های لب شور قابلیت تولید دارد در حالی که در تکثیر سایر ماهیان این محدودیت وجود دارد.

رئیس سازمان تحقیقات،‌ آموزش و ترویج کشاورزی تصریح کرد: اعلام آمادگی می‌کنیم این دانش فنی را با بخش خصوصی به اشتراک بگذاریم و یک گام مهم در راستای تامین امنیت غذایی با استفاده از مواد پروتئینی ماهی انجام دهیم.

هشتگ: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.